Ga naar inhoud

TV kijken in de camper


JaapV
 Share

Recommended Posts

Dit jaar heb ik mijn oude Oyster schotel van de camper verwijderd. Mijn schotel weigerde omhoog te gaan en vernieuwen was niet te betalen, dus weg ermee.

Upgraden van de Oyster kost veel geld en de tijden zijn veranderd.

Ik heb daarom een router (met sim-sleuf) aangeschaft en een prepaid simkaart van Vodafone, ik had al een Google Chromecast en heb deze zomer gebruik gemaakt van de Unlimited bundel van Vodafone om te navigeren, te internetten in het algemeen, maar ook tv en Youtube te kijken. Gewoon casten vanaf je laptop, iPad of mobiele telefoon. 

 

Thuis heb ik een KPN aansluiting en daardoor ook een iTV app en de NPO Plus app (het zou ook met de Ziggo Go app kunnen), waarmee ik alle zenders van thuis online kan bekijken. 

En dat heeft fantastisch gewerkt, ook in Belgie en Frankrijk.

Tuurlijk heb je een goede mobiele  internetverbinding nodig, maar de prepaid UNLIMITED bundel van Vodafone is perfect voor dit doel (nee ik heb geen aandelen!).

Je kunt hem per dag, per 3 dagen of per week afnemen. In de zomervakantie was dat 14 euro per week, in de herfstvakantie maar 7 euro voor een hele week.

Dat kost wel wat, maar dat staat in geen verhouding tot een abonnement bij Canal Digital.

Overal waar je een telefoonverbinding hebt en dat geldt voor heel Europa, inclusief Noorwegen en ik dacht ook Zweden, is deze oplossing bruikbaar. 

 

Ik kan het iedereen aanraden om mobiele data te gebruiken, zoals ik dat heb gedaan.

Data wordt steeds goedkoper en de snelheid steeds hoger.

Het satelliet-tijdperk is voorbij wat mij betreft. 

Voor een goede ontvangst heb ik wel een 4G antenne op mijn dak geplaatst. (Zo'n kleine witte ruit, met dubbele kabels).  

In plaats van een Google Chromecast zou je ook de Xiaomi TV stick kunnen gebruiken. Die werkt op Android en daar kun je ook de apps uit de Google Playstore op installeren. 

Dit wilde ik graag met jullie delen. 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Zelfde situatie bij mijn camper. Oude Oyster schotel, met oude software. Ik heb ook net een advertentie van die Xiaomi TV stick gezien, lijkt veelbelovend!

Ik denk aan de volgende opzet (met een "onbeperkt" internet-abonnement van mijn telefoon provider): 1 telefoon als wifi-hotspot instellen, en dan via mijn 2de telefoon of laptop naar die hotspot verbinden om de (Android) tv-apps te gebruiken. Ik moet daar dan nog wel een wifi-router bij hebben, denk ik.

Heeft iemand hier ervaring met zo een "constructie"? En wil iemand die bij mij in de buurt woont (ik woon in Wateringen, bij Den Haag), mij daarbij helpen? Ik geef graag een vergoeding daarvoor.

aangepast door Mario Walzberg
Aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

Even een opmerking. Ik maak ook gebruik van deze constructie (externe WiFi/LTE antenne op dak camper, router binnen met data SIM). Bevalt ook prima, voor mij geen schotel (meer). Maar....., niet ieder unlimited abo in NL is ook unlimited buiten NL. De meeste NL unlimited abo's beperken het gebruik in het buitenland tot 20-50 Gb per maand! Uitgaande van 2-3 Gb  per uur voor TV of Video online (HD kwaliteit) ben je dus zo door die 20-50 Gb heen. Let daar dus op en koop desnoods voor de vakanties buiten NL een aangepaste (buitenlandse) pre-paid kaart.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik weet van de buitenland-beperking. Het unlimited abo wil ik vooralsnog alleen in Nederland gaan gebruiken. Maar dat kost wel 3,50 euro per dag! (bij T-mobile).
Een goedkopere oplossing is dus wel welkom...

Mijn situatie is: Oppo telefoon (heeft 2 simkaartsleuven), abo bij T-Mobile, internet (thuis) via glasvezel van provider Caiway. Router en modem zijn door Caiway geplaatst. 
We hebben een Android-app op de telefoon waarmee we (ook) naar de uitzendingen van Caiway kunnen kijken. Netflix etc. kijken we via de telefoon/ChromeCast.  
Ook het via HDMI en ChromeCast op een tv-scherm vertonen van elke inhoud van een telefoon-scherm doen we daarmee.

Ik begrijp helaas niets van hoe te werken met netwerken, extra 4G antenne, hotspots, routers (met sim-sleuf?) en modems en de benodigde instellingen in al die dingen.
Ik weet ook niet of je op een camperplaats of camping genoeg hebt aan een 'slechte' wifi-verbinding/lage snelheid. En of je dan ook/toch zelf een router nodig hebt?
Ik vond wel een vastgeschroefde witte 'schijf' in de camper, dat zou een router kunnen zijn? Zie foto.

We zijn pas sinds zeer kort voor het eerst camper-bezitter, en hebben ook nog geen enkele ervaring met de techniek die bij het  tv kijken in een camper nodig is. De camper staat nu in de stalling tot eind maart. 

is dit een router of niet.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, Mario Walzberg zei:

Ik weet van de buitenland-beperking. Het unlimited abo wil ik vooralsnog alleen in Nederland gaan gebruiken. Maar dat kost wel 3,50 euro per dag! (bij T-mobile).
Een goedkopere oplossing is dus wel welkom...

Mijn situatie is: Oppo telefoon (heeft 2 simkaartsleuven), abo bij T-Mobile, internet (thuis) via glasvezel van provider Caiway. Router en modem zijn door Caiway geplaatst. 
We hebben een Android-app op de telefoon waarmee we (ook) naar de uitzendingen van Caiway kunnen kijken. Netflix etc. kijken we via de telefoon/ChromeCast.  
Ook het via HDMI en ChromeCast op een tv-scherm vertonen van elke inhoud van een telefoon-scherm doen we daarmee.

Ik begrijp helaas niets van hoe te werken met netwerken, extra 4G antenne, hotspots, routers (met sim-sleuf?) en modems en de benodigde instellingen in al die dingen.
Ik weet ook niet of je op een camperplaats of camping genoeg hebt aan een 'slechte' wifi-verbinding/lage snelheid. En of je dan ook/toch zelf een router nodig hebt?
Ik vond wel een vastgeschroefde witte 'schijf' in de camper, dat zou een router kunnen zijn? Zie foto.

We zijn pas sinds zeer kort voor het eerst camper-bezitter, en hebben ook nog geen enkele ervaring met de techniek die bij het  tv kijken in een camper nodig is. De camper staat nu in de stalling tot eind maart. 

is dit een router of niet.jpg

Eerder een rookmelder

Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Mario Walzberg zei:

Ik weet van de buitenland-beperking. Het unlimited abo wil ik vooralsnog alleen in Nederland gaan gebruiken. Maar dat kost wel 3,50 euro per dag! (bij T-mobile).
Een goedkopere oplossing is dus wel welkom...

Mijn situatie is: Oppo telefoon (heeft 2 simkaartsleuven), abo bij T-Mobile, internet (thuis) via glasvezel van provider Caiway. Router en modem zijn door Caiway geplaatst. 
We hebben een Android-app op de telefoon waarmee we (ook) naar de uitzendingen van Caiway kunnen kijken. Netflix etc. kijken we via de telefoon/ChromeCast.  
Ook het via HDMI en ChromeCast op een tv-scherm vertonen van elke inhoud van een telefoon-scherm doen we daarmee.

Ik begrijp helaas niets van hoe te werken met netwerken, extra 4G antenne, hotspots, routers (met sim-sleuf?) en modems en de benodigde instellingen in al die dingen.
Ik weet ook niet of je op een camperplaats of camping genoeg hebt aan een 'slechte' wifi-verbinding/lage snelheid. En of je dan ook/toch zelf een router nodig hebt?
Ik vond wel een vastgeschroefde witte 'schijf' in de camper, dat zou een router kunnen zijn? Zie foto.

We zijn pas sinds zeer kort voor het eerst camper-bezitter, en hebben ook nog geen enkele ervaring met de techniek die bij het  tv kijken in een camper nodig is. De camper staat nu in de stalling tot eind maart. 

is dit een router of niet.jpg

Mario,

 

Ik heb een KPN unlimited ABO voor 25 euro in de maand, dus het kan echt goedkoper.

 

Als je een externe (combi) WiFi/LTE antenne op de camper zet en binnen een (MiFi) router met een simkaartje, maak je een "eigen" WiFi netwerk in de camper aan. Daar kun je dan je telefoons, TV-stick, Laptop etc. op aansluiten.

 

Stel je niet teveel voor van WiFi op camping of camperplaats, is vaak van slechte kwaliteit en met beperkte bandbreedte. Met andere woorden, vaak net genoeg om te emailen en een beetje te surfen op het internet.

 

Weet niet wat dat ronde ding is, zoek merk en type eens op internet op.

 

Even kort de techniek: WiFi is een lokaal draadloos netwerk waar je met je telefoon etc. op kan inloggen. Een WiFi netwerk heeft één of meerdere routers (wireless acces points) waar je op in kunt loggen. Zo'n router is dan weer met het internet verbonden (kabel, glasvezel, DSL). Een router met een SIM-kaart wordt ook wel een MiFi genoemd (mobiele router) omdat die via LTE (4/5G) draadloos met het internet verbonden is.  Hotspots zijn (publieke) wireless acces points.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 11-11-2022 om 17:48, JaapV zei:

Dit jaar heb ik mijn oude Oyster schotel van de camper verwijderd. Mijn schotel weigerde omhoog te gaan en vernieuwen was niet te betalen, dus weg ermee.

Upgraden van de Oyster kost veel geld en de tijden zijn veranderd.

Ik heb daarom een router (met sim-sleuf) aangeschaft en een prepaid simkaart van Vodafone, ik had al een Google Chromecast en heb deze zomer gebruik gemaakt van de Unlimited bundel van Vodafone om te navigeren, te internetten in het algemeen, maar ook tv en Youtube te kijken. Gewoon casten vanaf je laptop, iPad of mobiele telefoon. 

 

Thuis heb ik een KPN aansluiting en daardoor ook een iTV app en de NPO Plus app (het zou ook met de Ziggo Go app kunnen), waarmee ik alle zenders van thuis online kan bekijken. 

En dat heeft fantastisch gewerkt, ook in Belgie en Frankrijk.

Tuurlijk heb je een goede mobiele  internetverbinding nodig, maar de prepaid UNLIMITED bundel van Vodafone is perfect voor dit doel (nee ik heb geen aandelen!).

Je kunt hem per dag, per 3 dagen of per week afnemen. In de zomervakantie was dat 14 euro per week, in de herfstvakantie maar 7 euro voor een hele week.

Dat kost wel wat, maar dat staat in geen verhouding tot een abonnement bij Canal Digital.

Overal waar je een telefoonverbinding hebt en dat geldt voor heel Europa, inclusief Noorwegen en ik dacht ook Zweden, is deze oplossing bruikbaar. 

 

Ik kan het iedereen aanraden om mobiele data te gebruiken, zoals ik dat heb gedaan.

Data wordt steeds goedkoper en de snelheid steeds hoger.

Het satelliet-tijdperk is voorbij wat mij betreft. 

Voor een goede ontvangst heb ik wel een 4G antenne op mijn dak geplaatst. (Zo'n kleine witte ruit, met dubbele kabels).  

In plaats van een Google Chromecast zou je ook de Xiaomi TV stick kunnen gebruiken. Die werkt op Android en daar kun je ook de apps uit de Google Playstore op installeren. 

Dit wilde ik graag met jullie delen. 

 

 

Op de vraag of je de pre-paid unlimited data van Vodafone ook in het buitenland (EU) kunt gebruiken zegt Vodafone: 

 

7 dagen Unlimited

7 dagen lang onbezorgd onbeperkt online met Prepaid Unlimited. In Nederland en de rest van de EU-landen.

De bundel stopt automatisch. Dat is op het einde van de zevende dag na activatie, om 23.59 uur.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-11-2022 om 10:43, Mario Walzberg zei:

O, haha, nogal dom dus...

Het ding is vastgemaakt onder de tv in de camper, en lijkt erg op een soort wifi versterker die ik ook ergens in huis heb hangen.

Denk dat dit een rookmelder is ! Druk maar eens op de testknop! 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-11-2022 om 11:08, GeMa zei:

Mario,

 

Ik heb een KPN unlimited ABO voor 25 euro in de maand, dus het kan echt goedkoper.

 

Als je een externe (combi) WiFi/LTE antenne op de camper zet en binnen een (MiFi) router met een simkaartje, maak je een "eigen" WiFi netwerk in de camper aan. Daar kun je dan je telefoons, TV-stick, Laptop etc. op aansluiten.

 

Stel je niet teveel voor van WiFi op camping of camperplaats, is vaak van slechte kwaliteit en met beperkte bandbreedte. Met andere woorden, vaak net genoeg om te emailen en een beetje te surfen op het internet.

 

Weet niet wat dat ronde ding is, zoek merk en type eens op internet op.

 

Even kort de techniek: WiFi is een lokaal draadloos netwerk waar je met je telefoon etc. op kan inloggen. Een WiFi netwerk heeft één of meerdere routers (wireless acces points) waar je op in kunt loggen. Zo'n router is dan weer met het internet verbonden (kabel, glasvezel, DSL). Een router met een SIM-kaart wordt ook wel een MiFi genoemd (mobiele router) omdat die via LTE (4/5G) draadloos met het internet verbonden is.  Hotspots zijn (publieke) wireless acces points.

Beste GeMa, 

 

Jouw abonnement van 25 euro betaal je wel elke maand, dat is 12x 25 = 300 euro per jaar! Als je die alleen neemt voor tv ontvangst in je camper is dat ook heel duur. Ik heb juist een pre-paid simkaart, die ik alleen gebruik als ik geen andere ontvangstmogelijkheden heb. En dan gaat het opgeteld om een paar tientjes per jaar. 

 

En wat betreft ontvangst van wifi signalen uit de omgeving bijv. KPN wifi voor KPN klanten of Ziggo wifi voor Ziggo klanten gebruik ik een EZ-router. Daarmee kun je wifi signalen uit de omgeving ontvangen, versterken en opnieuw uitzenden en dan ook met meerdere gebruikers gebruiken. Wel de router even buiten hangen, hij haalt de signalen tot honderden meters uit de omgeving naar binnen. Je moet uiteraard wel een gebruikersnaam en wachtwoord hebben voor KPN/Ziggo, maar dat krijg je als je abonnee bent. Daarnaast kun je ook de gratis wifi stations op campings e.d. ontvangen en doorschakelen. Probleem is dan wel eens hoeveel data de stations verstrekken per gebruiker. En tot slot gebruik ik d.m.v. mijn 'KPN Alles in één' abonnement  ook een Digitenne ontvanger als tweede tv binnen mijn abonnement. Daar heb je een buitenantenne voor nodig, maar dan heb je dezelfde zenders als thuis.  Omdat ik steeds vaker gebruik maak van mijn prepaid sim zeg ik de Digitenne op termijn waarschijnlijk op. De Digitenne ontvangst is lang niet overal geweldig. 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

20 minuten geleden, JaapV zei:

Beste GeMa, 

 

Jouw abonnement van 25 euro betaal je wel elke maand, dat is 12x 25 = 300 euro per jaar! Als je die alleen neemt voor tv ontvangst in je camper is dat ook heel duur. Ik heb juist een pre-paid simkaart, die ik alleen gebruik als ik geen andere ontvangstmogelijkheden heb. En dan gaat het opgeteld om een paar tientjes per jaar. 

 

En wat betreft ontvangst van wifi signalen uit de omgeving bijv. KPN wifi voor KPN klanten of Ziggo wifi voor Ziggo klanten gebruik ik een EZ-router. Daarmee kun je wifi signalen uit de omgeving ontvangen, versterken en opnieuw uitzenden en dan ook met meerdere gebruikers gebruiken. Wel de router even buiten hangen, hij haalt de signalen tot honderden meters uit de omgeving naar binnen. Je moet uiteraard wel een gebruikersnaam en wachtwoord hebben voor KPN/Ziggo, maar dat krijg je als je abonnee bent. Daarnaast kun je ook de gratis wifi stations op campings e.d. ontvangen en doorschakelen. Probleem is dan wel eens hoeveel data de stations verstrekken per gebruiker. En tot slot gebruik ik d.m.v. mijn 'KPN Alles in één' abonnement  ook een Digitenne ontvanger als tweede tv binnen mijn abonnement. Daar heb je een buitenantenne voor nodig, maar dan heb je dezelfde zenders als thuis.  Omdat ik steeds vaker gebruik maak van mijn prepaid sim zeg ik de Digitenne op termijn waarschijnlijk op. De Digitenne ontvangst is lang niet overal geweldig. 

 

 

Jaap,

Het KPN abo is voor 1,50 meer maandelijks opzegbaar, gebruik het dus alleen in die maanden dat je op pad bent, is het nog goedkoper als jouw huidige. De buitenantenne die ik heb, ontvangt zowel WiFi (2 antennes) als LTE (4 antennes) en mijn router maakt dus een eigen WiFi netwerk in/om de camper aan. Verbinding met het Internet gaat of via een extern Wifi netwerk of een LTE (4/5G) verbinding. Op mijn router kunnen tot 40 apparaten inloggen, maar mijn router (en volgens mij kan geen enkele dat) kan een extern zwak signaal niet sterker maken. Natuurlijk, m'n "eigen" WiFi netwerk in de camper kan dan wel sterk genoeg zijn, met een zwak extern WiFi/LTE signaal blijft de verbinding als geheel ook beperkt in snelheid en/of bandbreedte. Wat er niet is, kun je ook niet versterken. Natuurlijk kan ik op elk extern WiFi netwerk inloggen, dus ook op KPN WiFi of Ziggo Wifi (alleen in NL dus). Het voordeel van mijn opstelling is dat ik maar één (vaste) externe antenne nodig heb en maar één router. In mijn router kunnen 2 sim-kaartjes, één is dus bezet door mijn KPN unlimited sim, de ander kan ik in het buitenland gebruiken met een lokale goedkope prepaid sim (vanwege de beperking van NL unlimited in het buitenland). Maar, ieder zo z'n ding, heb een tijdje met diverse varianten geëxperimenteerd en deze opstelling bevalt gewoon het beste. Aanzetten en het werkt (mits er natuurlijk ontvangst is, maar dat geldt ook voor satelliet ontvangst en zeker voor Digitenne (geen NL zenders in het buitenland).

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, Mario Walzberg zei:

Jaap en Gema:
Dank voor je uitgebreide antwoord! Durf het bijna niet te vragen, maar wil je mij merken en types van alle apparatuur sturen?

Dan kan ik inkopen en in het voorjaar installeren.

Mario,

 

Ik heb een Poynting Point MiMo 3 V2-17 antenne op het dak en een Teltonika RUTX14 router binnen. Andere oplossingen zijn er natuurlijk ook, zelfs hele kant en klare sets, maar ik heb gekozen voor een m.i. goede prijs/kwaliteit verhouding.

 

De Teltonika vergt wel enige basiskennis van routers/internet om in te stellen.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-11-2022 om 02:45, Mario Walzberg zei:

Ik begrijp helaas niets van hoe te werken met netwerken, extra 4G antenne, hotspots, routers (met sim-sleuf?) en modems en de benodigde instellingen in al die dingen.

Beste Mario, telefoonnetwerken zoals KPN, T-Mobile, Vodafone werken via masten verspreid over het land. Zij zenden en ontvangen signalen van mobiele telefoons. Dat gaat om gesprekken, maar ook om internet, dat zijn twee verschillende signalen. Dat zenden over die masten gebeurd op verschillende frequenties 2G, 3G, 4G en nu al 5G. Hoe hoger het getal hoe hoger ook de transportsnelheid van je verbinding. Met 4G en 5G internetverbinding kun je bijvoorbeeld ook prima tv kijken. Met 3G is dat wat minder. Met een moderne mobiele telefoon kun je zowel gesprekken als internetdata ontvangen en versturen, mits je daarvoor een abonnement of een pre-paid simkaart hebt natuurlijk.

Routers kunnen ook mobiele internet data ontvangen en verzenden, als ze geschikt zijn om daar een simkaart in te stoppen (geldt niet voor alle routers). Via een router kun je net als thuis dan weer andere apparaten, zoals je Ipad, je laptop, je telefoon, daar mee verbinding laten maken. 

Ook een mobiele telefoon kun je als een soort router laten werken als je de hotspot-functie inschakelt. Dan zend je mobiele telefoon het internetsignaal door als was het een router en kunnen anderen met hun telefoon of Ipad of laptop internetten via jouw mobiele telefoon, dat vreet data, dus zorg dat je dan ook voldoende MB's beschikbaar hebt via een abonnement of pre-paid bundel. Buiten de bundel internetten is niet te betalen, dus pas op als je de hotspot gebruikt. En zet er ook een wachtwoord op, anders kan iedereen in de buurt mee genieten op jouw kosten. 

Nu bestaat er ook de Chromecast van Google, heel handig om internet programma's te casten naar je TV. 

Echter, om te casten heb je een router nodig, de chromecast maakt verbinding met een router en als je vanaf je mobiele telefoon wilt casten moet je ook contact maken met een router. Als de hotspotfunctie van je telefoon aan staat, kun je geen contact maken via wifi, die functie is dan uitgeschakeld.

Nou kun je dat oplossen door een tweede mobiele telefoon te gebruiken, dat kan. Maar ik kies er dan liever voor om dan een aparte router aan te schaffen, waarin je een simkaart kunt plaatsen en via die router je internetdata te ontvangen en versturen. Bij mij werkt dat op deze manier perfect. En als je een router gebruikt kun je daarvoor ook een buitenantenne (met twee kabels) monteren, waardoor je veel betere ontvangst hebt. Dan heb ook tijdens het rijden goede ontvangst voor navigatie e.d. 

 

Nou is er ook de Android TV stick, zoals bijvoorbeeld die van Xiaomi. Daar kun je dezelfde app's op zetten als op je mobiele Android telefoon. Ook zo'n tv stick maakt verbinding met een router, alleen die kun je bedienen met een aparte afstandsbediening. 

 

Voor al deze dingen geldt dat je wel voldoende MB's of GB's moet hebben op de je simkaart. Zeker als je tv of film wilt kijken. 

 

Voor de boot of de camper geldt vaak, dat je daar maar een paar weken/maanden per jaar gebruik van maakt. Het is dan van de gekke om daar een jaarabonnement voor af te sluiten. Zoals dat bijvoorbeeld ook geldt voor Canal Digital abonnementen. Dat kan tegenwoordig met bijvoorbeeld met een unlimited pre-paid bundel voor een paar dagen of een week. Maar ik gebruik ook de EZ-router, die kun je buiten hangen en wifi signalen uit de buurt ontvangen en die opnieuw uitzenden voor je zelf. Ook op campings is dat handig omdat het signaal daar vaak wel is, maar veel te zwak, dan pikt je EZ router het signaal veel sterker op en kun je daar met meerdere apparaten gebruik van maken. 

 

Hoop Mario, dat het je zo allemaal wat duidelijker is geworden. Als je nog vragen hebt stel ze gerust.   

aangepast door JaapV
Link naar reactie
Share on other sites

Wat een lap tekst.

Het klopt in sommige gevallen niet helemaal wat er staat.

 

 


 

Quote

 

Bellen via 4G (VoLTE)

4G is gericht op mobiel internet, maar ook bellen is mogelijk via 4G. Dit noemen we VoLTE, Voice-over-LTE. Daardoor heb je sneller verbinding en is de geluidskwaliteit van je gesprek enorm verbeterd. Hiervoor heb je wel een geschikt toestel nodig. Sim-kaarten zijn geschikt voor 2G/3G én 4G, maar het toestel/modem bepaalt of gebruik gemaakt kan worden van het 4G netwerk.

 

 

https://www.iculture.nl/gids/volte-4g-bellen-nederland/

 

En een SIM kaartje voor een (smart)phone mag je niet in een mobiele router gebruiken.

 

Quote

 

Autoriteit Consumenten en Markt

Waar Tele2 de laatste jaren wat strenger mee is geworden, zoals de lezersvraag ook duidelijk maakt, is het gebruik van een simkaart in andere apparaten. Bijvoorbeeld in een router, dongel, laptop of mifi. Dat laatste is een apparaatje dat nadat je de simkaart hebt geplaatst, zelfstandig verbinding met internet maakt en een wifi-verbinding aanbiedt. Hier grijpt Tele2 terug op de wet, om precies te zijn regelgeving van de Autoriteit Consumenten en Markt (ACM).

Deze toezichthouder stelt dat apparaten die voor andere doeleinden dan mobiele telefonie worden gebruikt geen 06-nummer mogen hebben. Ze mogen alleen een 097-nummer krijgen. Dit gebeurt vanwege het dreigende tekort aan 06-nummers. Hierbij geldt een wettelijk nummerplan dat dit probeert te voorkomen. Dat tekort is overigens voorlopig niet aan de orde. Onlangs haalde de toezichthouder nog miljoenen ongebruikte nummers terug bij providers. Maar ACM ziet wel scherper toe op het gebruik, al ligt de verantwoordelijkheid bij de provider.

De toepassingen waarvoor geen 06-nummer mogen worden gebruikt, vallen allemaal onder de noemer M2M-communicatie, machine-to-machine. Dit zijn hoofdzakelijk geautomatiseerde toepassingen waarbij apparaten zonder menselijke tussenkomst met elkaar praten. Denk bijvoorbeeld aan een navigatiesysteem dat verkeersinformatie ophaalt, een alarmsysteem dat naar het beveiligingsbedrijf belt of een auto die na een aanrijding het alarmnummer belt. Opvallend genoeg noemt ACM het gebruik van een dongel voor mobiel internet ook M2M-communicatie.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites


Dank allemaal !

Fijn dat jullie hier zoveel kennis met mij (en natuurlijk ook met anderen) delen.
De uitleg over alle mogelijkheden, apparatuur en de voor- en nadelen daarvan heeft mij heel wat meer inzicht gegeven.
Ik ga in maart/april aan de slag met "TV kijken in de camper". Jullie informatie is daarvoor erg nuttig. 

Voor mij lijkt nu het eenvoudigste gebruik:
- TV kijken via  een Xiaomi TV stick (die van de Chrome-cast technologie gebruikt maakt, en waarop al Android apps draaien, en ook zelf te installeren zijn)?
   (Ik heb thuis een digitaal internet- en tv-abonnement via internetprovider CaiWay,  die ook alle circa 50 TV-zenders in mijn abonnement aanbiedt via een telefoon-app).
- Die TV stick laten verbinden met de op locatie beschikbate WiFi, of via een (verder ongebruikte) telefoon die ik als hot-spot heb ingesteld.
- Voor "gewoon" internet en bellen gebruik ik dan mijn dagelijkse 4/5G telefoon (dus een andere dan die voor de hot-spot).
- En een tijdelijk "onbeperkt-internet-gebruik" abonnement dat voordelige Nederland/Europa-dekking biedt? (Bedankt trouwens voor de diverse info, tips etc. hierover!).

Wie heeft ervaring met gebruik van een Xiaomi TV stick, EN met de boven beschreven manier van internet gebruiken?
 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb in de camper een Huawei B818-263 4G router. Veel aangeprezen en vaak tweedehands te koop op Marktplaats voor €100,00-€150,00.

En deze router kan naast zijn 230V adapter ook direct op 12 volt worden aangesloten met een standaard adapterkabeltje. Niks moeilijks aan.

Kwestie van een simkaart naar keuze er in en je hebt in- en om de camper vrijwel altijd en ook rijdend prima internet voor meerdere apparaten.

Eigenlijk wordt het daardoor net als thuis, je hebt overal Wifi en je kunt met elk apparaat simpel aanmelden.

 

De TV heeft ook de Xiaomi TV stick in z'n HDMI port en dat werkt prima en simpel met een eigen afstandsbediening. Het menu is simpel en duidelijk.

Als je iets meer over de Xiaomi TV stick wilt weten kijk dan eens wat review filmpjes op internet en koop de nieuwste versie met verbeterde hardware.

 

De keuze voor een data-simkaart is persoonlijk. Je kunt een pre-paid kaartje kopen en deze af en toe opwaarderen, of een data-abonnement nemen.

Wij reizen alleen 's zomers in het buitenland en namen de laatste keer een pre-paid datakaartje van OnlineInEurope voor 4 weken onbeperkt gebruik.

In Nederland gebruik ik mijn smartphone met onbeperkt data abonnement als hotspot voor de Xiaomi TV stick en de tablet. Dat werkt voor ons prima. 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Beste Camper-T, heb even gekeken op de site van OnlineEurope, onbeperkte data voor een week 60 euro en voor vier weken 165 euro, dat zijn geen bedragen waar ik blij van wordt. Dat zal ook te maken hebben met het feit dat deze sims over vrijwel de hele wereld werken. Maar de meeste campers zullen het wel houden binnen de EU grenzen. En dan kan het wel een stuk goedkoper.  

Link naar reactie
Share on other sites

De OnlineInEurope simkaarten zeggen het al: online in Europa.

De prijs is niet heel goedkoop maar dan heb je wel onbeperkt datagebruik, wat wij wel prettig vinden omdat er 2 smartphones, 2 tablets en een Xiaomi TV stick die samen best wat data verbruiken, al gauw zo’n 10GB per dag, in ons geval.


Je kunt ook nog even kijken bij MyPrivateHotspot, die hebben vergelijkbare kaartjes tegen een iets gunstigere prijs maar met enige beperkingen zoals Zwitserland en Andorra uitgesloten.

Blijf je in het buitenland langer op 1 plek c.q. in 1 land dan adviseer ik om lokaal een pre-paid wegwerp data simkaart te kopen met voldoende GB naar keuze. Dit is soms flink goedkoper.

Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, Camper-T zei:

De OnlineInEurope simkaarten zeggen het al: online in Europa.

De prijs is niet heel goedkoop maar dan heb je wel onbeperkt datagebruik, wat wij wel prettig vinden omdat er 2 smartphones, 2 tablets en een Xiaomi TV stick die samen best wat data verbruiken, al gauw zo’n 10GB per dag, in ons geval.


Je kunt ook nog even kijken bij MyPrivateHotspot, die hebben vergelijkbare kaartjes tegen een iets gunstigere prijs maar met enige beperkingen zoals Zwitserland en Andorra uitgesloten.

Blijf je in het buitenland langer op 1 plek c.q. in 1 land dan adviseer ik om lokaal een pre-paid wegwerp data simkaart te kopen met voldoende GB naar keuze. Dit is soms flink goedkoper.

 

aangepast door JaapV
foutje
Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, Camper-T zei:

De OnlineInEurope simkaarten zeggen het al: online in Europa.

De prijs is niet heel goedkoop maar dan heb je wel onbeperkt datagebruik, wat wij wel prettig vinden omdat er 2 smartphones, 2 tablets en een Xiaomi TV stick die samen best wat data verbruiken, al gauw zo’n 10GB per dag, in ons geval.


Je kunt ook nog even kijken bij MyPrivateHotspot, die hebben vergelijkbare kaartjes tegen een iets gunstigere prijs maar met enige beperkingen zoals Zwitserland en Andorra uitgesloten.

Blijf je in het buitenland langer op 1 plek c.q. in 1 land dan adviseer ik om lokaal een pre-paid wegwerp data simkaart te kopen met voldoende GB naar keuze. Dit is soms flink goedkoper.

 

2 minuten geleden, JaapV zei:

Op de site zag ik ook staan United States of America, Canada en Turkije, vandaar de gedachte. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Klopt, OnlineInEurope verkoopt ook pre-paid data simkaarten die buiten de EU werken. De website is redelijk summier in die zin dus ik snap de verwarring.

Tip: als je via de website van CampingTrent besteld dan krijg je iets van €10,00-€15,00 korting op de OnlineInEurope simkaart voor 2, 3 or 4 weken gebruik.

 

Mensen die bijvoorbeeld in Spanje overwinteren kopen daar meestal een pre-paid data simkaart met genoeg tegoed om het lang uit te houden met internet.

Je kunt op de Spaanse websites van providers als Vodafone kijken wat de aanbiedingen zijn.  En met Google Chrome vertaal je de website naar Nederlands.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 6 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...