Ga naar inhoud

Dak bekleding laat los


Jackpiet

Recommended Posts

Mijn dak bekleding van de Hymer tramp T654 laat los. Het is de bekleding die vastgeplakt zit boven de bestuurders en bijrijders stoel. Ik kan het nergens los pulken maar volgens mij is het dunne skai met schuim van een millimeter of 8 aan de achterzijde. Wie heeft dit ooit zelf gerepareerd, of weet/kent een bedrijf die dit weer netjes kan repareren?

IMG_20220910_123142.jpg

IMG_20220910_123148.jpg

IMG_20220910_123205.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Ik heb hetzelfde beleefd. Het schuim dat tussen de bekleding en het dak zit was bij mij compleet vergaan, dus een enorme stofzooi erachter. Bekleding lostrekken en eventueel op plekken waar het nog goed vastzit laten hangen en dan de schuimzooi zo goed mogelijk verwijderen met stofzuiger of zo. Anders kun je niet lijmen. Vervolgens met een contactlijm de boel weer vastlijmen. Ik heb speciale bekledingslijm (volgens mij van bison) gebruikt. Maar omdat je tegen het plafond aan het lijmen bent kwam het bij mij weer naar beneden. Heb toen steeds een strook van 20 cm ingesmeerd en de bekleding met een plank en lange stok naar de grond vastgeklemd. Poosje wachten en dan verder.

Als je het echtgoed wilt doen zul je alle bekleding moeten verwijden. Schoonmaken en gladschuren en nieuwe bekleding erop lijmen.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik ben een paar dagen geleden begonnen om de bekleding los te maken bij de overgang van het vlakke gedeelte van de camper naar het ronde gedeelte boven de bestuurders/bijrijders stoelen. De schuim bekleding zit daar ingeklemd in aluminium profiel. Toen ik het los had gemaakt was het probleem nog groter als dat ik dacht. Op een plaats was ook het triplex losgelaten waar de schuim bekleding tegen aan zat. De opbouw van gedeelte boven bestuurder/bijrijder is van buitenuit gezien: Eerst harde kunststof, hard isolatiemateriaal, triplex en daarna de schuim bekleding. De bekleding tegen het losgelaten triplex lijmen had geen zin, ik heb het provisorisch dicht gemaakt, en ondersteund en ben met vakantie gegaan.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Hoi Hans en Ellen,  Ik ben op diverse plaatsen geweest en e mail berichten gestuurd naar oa Hymer dealers met dit probleem. De hemelbekleders van auto's kwamen op mij als meest ervaren over maar met de oplossing (maar wel de beste) kon ik niet akkoord gaan. De hemelbekleders van auto's stelden voor om alles te demonteren van wat de bekleding tegenhoud en daarna zouden zij de hemelbekleding weer monteren. Dit was geen optie voor mij. Wat mij door diverse mensen is afgeraden is om gaatjes te maken, en dan er lijm achter de hemelbekleding te spuiten. Doordat de bekleding is uitgezakt (groter geworden) heb je materiaal over tijdens het lijmen. Ik heb er voor onszelf een aanvaardbare oplossing voor gemaakt. Ik heb van deze eerste gedachtengang een foto gemaakt. Ik heb met deze gedachtengang een paar maanden rond gereden om te kijken of het werkte. Het is niet de definitieve oplossing, maar aan de hand van de foto kan ik je wel aangeven hoe het definitief is geworden, wanneer daar interesse voor is. Met de definitieve oplossing heb ik ongeveer een half jaar met succes rondgereden, en sinds november 2023 heb ik een andere camper gekocht.

IMG20230417151806.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Dank je wel Jack en Piet voor je reactie. Inmiddels heb ik het opgelost. Wij hebben namelijk een dakluik in de koof en deze zit rondom geniet. Nietjes verwijderd en gekeken of de schuimlaag niet kapot is, dat was niet het geval. Nieuwe lijm aangebracht en laten drogen. Bekleding weer vastgeniet en het blijft zitten.

Nogmaals dank voor je reactie en veel camperplezier met de nieuwe camper.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid