Ga naar inhoud

Zonnepanelen


Kabe
 Share

Recommended Posts

Goedendag is het een idee om naast techniek en navigatie ook apart een  item te creëren genaamd 😮💨Zonnepanelen 

 

de energiekosten reizen de camper uit inmiddels, ik heb ze nog niet op de camper, zonnepanelen maar thuis blijven in de wintermaanden wordt beslist peper en peperduur, de energiekosten zijn binnenkort hoger dan de huur of de hypotheek, dat komt ook denk ik omdat niet een energie maatschappij nog Nederlands eigendom is, alles is verkwanseld aan buitenlandse investeerders.

 

als de toelevering stokt met de kou voor de deur en we gaan massaal stoken dan lopen de kosten op naar onbetaalbaar en wat is dan een prettig alternatief? Juist! Zonnepanelen en de wintermaanden vertoeven in Spanje of Portugal, met een gevulde LPG fles houdt je het wel een tijdje vol en de zuidelijke Zon 🌞 is stukken goedkoper dan Essent.

 

Dus heren en Dames natuurlijk met kennis van zaken, ik zie met belangstelling mooie adviezen heel graag tegemoet.

7A7EEAC7-28BA-4C4C-927F-FDECEF40702B.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Je huis in de winter verlaten voor een plek met de camper in het zonnige zuiden bespaard zeker op de stookkosten in eigen land. Sterker nog, voor de huidige maandelijkse energiekosten huur je in het zuiden bijna een vakantiestekje.

 

Zonnepanelen op de camper geeft de bekende voordelen van meer autonomie, ofwel zelfvoorzienend zijn. Afhankelijk van de technische installatie en accucapaciteit plus het energieverbruik kun je het langer onafhankelijk uithouden. Op de waterhuishouding en het sanitair na, want die moet je onderhouden maar zijn qua kosten geen spelbreker.

 

Anders wordt het als je over een woning spreekt. Dan wordt de technische installatie een flinke factor groter, alsook de investering plus het energieverbruik. Deze investering kost dusdanig veel dat het ondanks de hoge gasprijs toch enige jaren zal duren eer je hier ‘winst’ of beter, minder energiekosten door hebt.

Omdat gas de grootste kostenpost is, is met verwarmen en koken op elektra de grootste winst te halen, zeker als je dit dus combineert met zonnepanelen. Maar niet iedereen heeft de financiële middelen om dit direct aan te schaffen, of omdat de woning zich hier niet voor leent.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Camper-T

 

ik ben oud en heb één huurappartement met een steeds hoger wordende energie rekening en dat is zeker niet tijdelijk, Rutte en consorten met vooral Kaag doen niks voor ons, of althans heel weinig

 

dus ik denk dat moeten overwinteren vanaf begin tot einde stookseizoen, ik denk dat de kosten van zonnepanelen zichzelf dan heel snel terugverdienen.

Link naar reactie
Share on other sites

Het kan zijn dat de huurbaas zonnepanelen op het complex van de huurwoningen legt, of volgens energiebesparende regelgevingen moet leggen.

Als dit zo is kan het vervolgens zijn dat huurders hiermee worden gecompenseerd in de maandelijkse kosten. Eerlijkheidshalve is mij dit onbekend.

Je zou de verhuurder kunnen benaderen over de mogelijkheid tot het plaatsen van zonnepanelen, of dit in de planning zit en dit compensatie geeft.

 

Een andere optie is mee-investeren in landelijke zonneparken waarna je maandelijks korting op je energieprijs krijgt, vaak i.c.m. je energiebedrijf.

Het financiële rendement zal niet zo hoog zijn als met eigen zonnepanelen maar misschien kan het interessant zijn. Laat je hierin eens voorrekenen.

 

Ik ben het verder met je eens dat er in jouw specifieke situatie weinig oplossingen zijn en je daardoor creatief moet zijn, onder druk van Den Haag.

Als je de media volgt weet je inmiddels dat Nederland de hoogste kosten voor de energiecrisis aan zijn burgers rekent en nog niets wil compenseren.

Op de een of andere manier heeft de regering niet door dat ze hierdoor aan de vooravond van nog meer problemen staan, inclusief eigen toekomst.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Goedendag 

 

ik ben zeker niet de slimste hoor maar wat ik gewoon niet begrijp is dat Nederland koploper is van Europa wat het gebruik van zonnepanelen landelijk gezien is

 

Energie wordt teruggeleverd door de gebruiker maar de stroom prijzen reizen de pan uit, ik heb zelfs gelezen dat de teruglevering stokt omdat er geen opslag ruimte is

 

Wordt de consument waaronder ook mijn kinderen vallen (die hebben ook meerdere panelen op het dak) niet een beetje beduveld?

Link naar reactie
Share on other sites

Zonnepanelen op een camper is eigenlijk altijd een goede investering, al zou je dit gelijktijdig moeten combineren met een dikke lithiumaccu als opslag.

Per gemiddeld camper model zonnepaneel kun je bij volle zon ca. 10A per uur in een accu pompen, dus hoe meer panelen des te meer oplaadstroom.

Als je een lithiumaccu van 200Ah tot 300Ah neemt dan zijn 2 zonnepanelen die minimaal 10A laadstroom kunnen genereren eigenlijk wel het minimum.

Als je 3 of 4 panelen neemt en deze staan (deels) in serie dan kun je ook bij bewolkte (winter)dagen nog laadstroom genereren, hoe meer des te beter.

Zie het zo dat 1 paneel met weinig daglicht in bijvoorbeeld de winter soms net niet voldoende spanning geeft om de zonnelader te laten werken.

Zet je 2 of meer panelen in serie dan tel je de spanningen van alle panelen op tot een veel hogere spanning waardoor de zonnelader veel sneller werkt.

Wanneer je voldoende zonnepanelen hebt waardoor er altijd voldoende bijgeladen wordt dan kun je spreken van volledige autonomie/onafhankelijkheid.


De mate van autonomie is natuurlijk afhankelijk van de balans tussen opladen via de zonnepanelen en het verbruik c.q. de belasting van de accu.

Gebruik je bijvoorbeeld vaak de omvormer die veel stroom trekt dan moet je ook flink meer bijladen, gebruik je weinig dan kun je zelfs overschot hebben.

Maar vergeet niet dat goede zonnepanelen en een dikke lithiumaccu incl. montage een aardige investering is dus voor autonomie moet je eerst investeren.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb een  AGM 140 Ah Huishoudaccu en ik kan Max twee panelen op het dak kwijt mede door 4 dakluiken, 1 Airco, 1 schotel een koelkast unit en een antenne standaard geplaatst door Kabe

 

een Lithium accu wordt ten stelligste afgeraden door Kabe, ik heb recent beide accu’s noodgedwongen moeten vervangen (zie mijn eerdere topic accu loopt leeg)

 

ik dacht twee panelen van 175 watt te plaatsen, (350 watt in totaal) heb ik daar iets aan als ik in Portugal heel vaak off-gris ga overwinteren?

Link naar reactie
Share on other sites

Op zich bijzonder dat lithium wordt afgeraden terwijl dit behoudens de prijs alleen maar voordelen heeft. Wat was de reden van het afraden?

Wat ik mij voor kan stellen is dat je rondom een lithiumaccu ook wat zaken moet aanpassen en vervangen, zoals het EBL en een booster.

Misschien is het een idee om je licht ook eens elders op te steken voor een second opinion want lithium heeft toch wel erg veel voordelen…

 

2 panelen van 175W is op zich prima als je niet meer ruimte hebt, met de juiste keuzen panelen kun je op die manier ca. 20A laadstroom halen.

Dit paneel met extra hoge klemspanning is dan een goede optie, mits deze natuurlijk op je dak passen. Anders een passend paneel zoeken.

Neem een goede MPPT zonnelader van bijvoorbeeld Victron, erg degelijk materiaal en daardoor ook erg vaak toegepast door camperaars.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb zelf al enkele jaren 3 x 100 Wp panelen op het dak liggen. Deze leveren maximaal 300 Wp / 14 V = ca 20 A.

Als de zon schijnt moet je dit vermogen wel kunnen opslaan. Je moet ook voldoende vermogen hebben als er één of meer dagen geen zon is.

Ik had 3 x 105 Ah lood accu's. Hier kan dus 3 x 105 x 50% = 155 Ah in. als ze nieuw zijn. De opslag capaciteit neemt na de jaren af.

Dit jaar heb ik een lithium accu samengesteld van 280 Ah (netto ca 250 Ah). Het heeft van de zomer geweldig gefunctioneerd.

We hebben een omvormer van 750 W. Met de kennis van nu zou ik kiezen voor 1000 W.

Naast verlichting en telefoon en wat kleine verbruik opladen,  laden wij de fietsaccu's op (15 A gedurende ca 1,5 uur), zetten we elektrisch koffie, bakken we broodjes en Pitsa We hadden zoveel stroom dat als het  fris was gebruikte we een elektrisch kacheltje van 500 W gedurende 1 á 1,5 uur.

De accu / installatie had daar geen enkel probleem mee.

Het samenstellen van een lithium accu is geen probleem, samen met een goede BMS waren de kosten ca 750 euro.

Het grote probleem is meestal de installatie in de camper. Er is geen camper gelijk.

 

Is de zonnepaneel regelaar geschikt.

Is de dynamo van de auto geschikt (euro 5 en 6 de slimme dynamo).

Hoe zit de installatie in de camper in elkaar?

Als alles normaal goed functioneert met een lood accu zullen de eventuele problemen niet groot zijn.

Bij mij bleek de regelaar van de zonnepanelen niet geschikt te zijn en heb ik vervangen.

 

Ik heb wel iets ander instellingen gekozen, en alles heeft goed gewerkt.

Zelfs kunnen de  huishoudaccu en auto accu parallel staan.

Nu zullen velen gaan steigeren, maar ik heb een elektrotechnische opleiding en 40 jaar ervaring in de recreatie.

Alles is dan uit te leggen wat wel en wat niet kan.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...