Ga naar inhoud

Toasteroven valt weg van 14v


Bernie
 Share

Recommended Posts

Na de “oplossing” van mijn dompelpomp, heb ik nog een probleem,

Waarschijnlijk wel op te lossen, en/of ideeen, waarschijnlijk al eerder behandeld.


Heb een Citroën Possl Twin buscamper

Omvormer NDS 1000W SP sinus pure

Tristar 800W Toasteroven

2x AGL 100A gelaccus (samen dus 200A)

Alles nieuw


Bij aanzetten oven valt na tijdje voltage weg en klinken er harde piepjes

Zet oven uit en 14 volt weer terug (waarschijnlijk piek)

200A is toch 200x12volt=2400watt

Ik weet dat er verschil is met vloeibare accu’s en gel accu’s

Heb het pas 1 maal uitgeprobeerd, dus ik kan weinig meer vertellen.

Kunnen de gelaccus dit niet aan (piek)

Is er een oplossing in deze situatie, gebruik van oven is ongeveer 15 minuten.

Link naar reactie
Share on other sites

Bernie,

Ik denk dat je een paar dingen qua voltages doorelkaar gooit.

 

Je oven is 800 watt 230 volt.  Dat is 800 / 230 = 3.4 ampere. (bij 230 volt)

 

Simpel voorbeeldje: een apparaat van 230 watt trekt bij 230 volt slechts 1 ampére, bij 12 volt loopt de stroom voor dit apparaat op tot 19 ampere.

 

Je "oventje" trekt grofweg 70 ampere via de omvormer uit je 12 volt accu.

En dat is ook nog afhankelijk hoe dik de 12 volt kabels tussen de omvormer en de accu zijn.

Helaas zijn er veel fabrikanten die goedkopere dunne kabeltjes gebruiken.

 

Oftewel als je niet aan de stroompaal staat, kan je circa 15 minuten met je oventje spelen. Dan zijn je accu's leeg.

 

De accu capaciteit is dus te klein om je oven off grid te gebruiken.

 

De oplossing: je accu capaciteit uitbreiden naar bijvoorbeeld 700 a 1000 ampere. (dat zijn heel veel accu's)

Sjaak.

 

 

 

 

aangepast door DucatoVan
Link naar reactie
Share on other sites

In aansluiting daarop, de specs van de NDS 1000W SP geven aan 1000 watt continue en 3000 watt piek. Dat is wel een groot piekvermogen voor z'n relatief kleine omvormer. Ik denk dat 800 watt continue aardig al aan de grens is. En ja, zelfs bij 800 watt trek ie dan behoorlijk wat amps uit de accu's, dus kijk ook even naar de specs van de accu's en inderdaad, de bedrading. Dikker is in dit soort gevallen altijd beter (de fabrikant geeft 16 mm2, beter is 25 mm2). De NDS heeft ook een stukje intelligentie ingebouwd, die de 230 volt uitgang bewaakt, mogelijk dat daar iets gebeurt als het systeem de accuspanning ziet inkakken.

 

Maar terug naar de rekensommen, de oven trekt inderdaad ongeveer 70 ampère (inclusief verliezen in de omvormer en kabels) bij 12 volt uit de accu's. Je zegt 2 (gel) accu's van 100 A te hebben. Houd er rekening mee dat die 100 betekent 100 Ah (ampère/uur) en dat een loodaccu (dat is gel namelijk) eigenlijk niet meer dan tot 50% ontladen mag worden. En 100 Ah betekent niet per se dat je er dus in één keer 100 ampère in een uur kunt uithalen. Iedere accu heeft een maximale laad- en ontlaadstroom, dus nogmaals, check ook even de specs van de accu's.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Aanvulling; als je in het bezit bent van een multimeter kan je het voltage rechtstreeks meten op de polen van de accu.

Als het voltage tijdens gebruik oven van 14 volt inzakt tot onder de 11,8 volt, dan is je voorraad accu stroom niet toereikend.

 

Als de piepjes uit de omvormer komen, dan gaat deze in beveiliging. De omvormer kan niet genoeg stroom leveren voor je toastjes.

Sjaak.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-8-2022 om 19:53, Camper-T zei:

Al doende leert men en wordt je meer ervaren!

Goede input voor een volgend probleemgeval.

 

16 minuten geleden, Camper-T zei:

Grote kans dat de klemspanning van de 2 accu’s onder de 12 volt zakt.

Accu’s en omvormer worden tegen het max van hun kunnen belast.

Hartelijk dank voor jullie duidelijke uitleg over hoe stroom werkt. Foutje mijnerzijds, duidelijk

Ik heb het goed begrepen, hiervoor allemaal dank.

Kunnen de broodjes ook niet aanbranden🍞🍞🍞🍞 🥐🥐🥐🥐  🍺🍺🍺🍺🍺💤💤

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...