Ga naar inhoud

Huishoudaccu ontkoppelen


van der Honing

Recommended Posts

Hallo beste camperaars. De accu is bij campers een veel besproken en terugkerend item. Sinds een paar maanden heb ik een Adria Coral uit 2017. bij mijn vorige Dethleffs camper uit 2003 werden de paneeltjes waarop de stand van accus, schoon en vuil water konden worden afgelezen bediend middels schakelaars. Ook kachel en boiler middels draaiknop. Dit gaf nooit problemen.

In de Adria is dit alles digitaal,  ook de Truma kachel/boiler/ventilator. Bij Dethleffs maakte ik bij langere stilstand in de stalling de min pool van de huishoud accu los, zodat sluip verbruik de accu niet leeg zou trekken. Ik vraag mij nu af of dit bij de digitale uitvoering ook kan en dit bij het weer aan sluiten van de min op de accu dan geen problemen oplevert. De huishoudaccu is een Varta Professional, gewone lood accu. Volgens de Adria dealer gaven deze de minste problemen. Wie heeft voor mij vakkundige info over het (veilig) ontkoppelen. Met dank en groet Jelle 

aangepast door van der Honing
Tekst
Link naar reactie
Share on other sites

Jelle , ik bezit een Adria Matrix supreme van 2012 dat zit ook de nodige elektronica in o a Alde verwarming / boiler  volledig digitaal gestuurd , en ook info elektra - water ook  digitaal . Ik koppel de accu gewoon los door middel van een hoofd massa schakelaar , en in het voorjaar zet ik hem weer aan en alles werkt weer normaal .

 

Betreft de accu , ik zelf gebruik een AGM uitvoering dit geeft het voordeel weinig zelf ontlading en laat hem gewoon in de winterstalling in de camper zitten .

 

Wilt u meer over accu's weten zoek het op op internet er is veel over te lezen .

Link naar reactie
Share on other sites

Jelle , hoed er wel rekening mee dat een AGM accu een hogere laadspanning heeft nl 14,6-14,7 volt , de huidige installatie laad tot 12,2 - 12,3 volt , met de laatst genoemd spanning wordt  de AGM niet 100 % geladen .

 

Optie je EBL laten aanpassen , indien zonnepanelen een hogere regelaar monteren , of een klein 4- 6 ah automatisch acculadertje plaatsen op de AGM accu .

 

Het laatste heb ik toegepast ., en de + vande lader bij de + van de zonnepaneel regelaar monteert zodat aal stroom via de EBL gaat .

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid