Ga naar inhoud

Lithiumaccu LifePO4


Jef
 Share

Recommended Posts

Hallo mede camperaars,

 

ik wil mijn loodaccu (90Mh) vervangen door een Lithium LifePO4 met Bluetooth BMS.

ik heb een paar vragen:

1. Onze voorkeur gaat uit naar Lithium Life PO4 100 Mh. Ik denk dat die voldoende extra capaciteit  toevoegt. Wij hebben een normaal gebruik van electra en willen ook een omvormer aanbrengen. Dan geven alle stopcontacten 220 V. Terwijl we niet aan de walstroom zitten. Een Nespresso gebruiken en 1500 Watt voor een Airfryer moet mogelijk zijn.Denken jullie dat 100 genoeg is ?

2. ik heb veel gelezen over Super B Epsilon en over Liontron, beiden LifePO4. SuperB is nogal duurder maar ik zie geen echte voordelen. Hoe zijn jullie ervaringen?

dank alvast,

Rob

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb ook een prijsopgave aangevraagd voor een super B accu van 150Amp + en een omvormer van 1500Watt, ik schrok inderdaad ook van de prijs er kwam ook nog een booster bij voor het opladen.

Daar ik een nieuwe startaccu en een huishoudaccu moest vervangen ben ik bij  Solid Power in Rijssen terecht gekomen.

Die hebben ook verschillende lithium accu oplossingen, ik zelf heb voor een SmartOne accu gekozen start en huishoudaccu in één. 

Qua prijs weet ik niet exact want het ligt er maar aan wat je wilt, maar ik heb goede ervaringen. 

Maar het is zeker geen goedkope oplossing. 

Het is zeker belangrijk dat je goed nagaat hoeveel Amp. je nodig heeft.

En ook of je één of meerdere dagen op één plek blijft zonder walstroom, want één zonnepaneel doet geen wonderen voor je accu denk aan geen goede ligging op het dak of schaduw van bomen of een bewolkte dag.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 12-3-2022 om 18:11, Jef zei:

Hallo mede camperaars,

 

ik wil mijn loodaccu (90Mh) vervangen door een Lithium LifePO4 met Bluetooth BMS.

ik heb een paar vragen:

1. Onze voorkeur gaat uit naar Lithium Life PO4 100 Mh. Ik denk dat die voldoende extra capaciteit  toevoegt. Wij hebben een normaal gebruik van electra en willen ook een omvormer aanbrengen. Dan geven alle stopcontacten 220 V. Terwijl we niet aan de walstroom zitten. Een Nespresso gebruiken en 1500 Watt voor een Airfryer moet mogelijk zijn.Denken jullie dat 100 genoeg is ?

2. ik heb veel gelezen over Super B Epsilon en over Liontron, beiden LifePO4. SuperB is nogal duurder maar ik zie geen echte voordelen. Hoe zijn jullie ervaringen?

dank alvast,

Rob

 

Super-B is een prima A merk, maar vergis je niet in de prijzen. Denk dat je trouwens een 100 Ah accu bedoelde i.p.v. 100 Mh!

 

Vergis je ook niet in de hoge stromen die er gaan lopen als je 1500 watt 230 volt wisselstroom wilt gebruiken via een omvormer.

 

Zou dan een iets grotere (150 Ah) LifePO4 nemen en een omvormer die zeker 2000 watt aan kan.

 

Let ook op dat je wellicht een DC-DC booster nodig hebt om a. je dynamo niet op te blazen en b. de LifePO4 onder het rijden vol te krijgen en ook een geschikte acculader.

 

Hele set (LifePO4 150 Ah, acculader, omvormer en booster) gaat je al gauw meer dan euro 3000 kosten excl. montage.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Jef,

 

als het goed is, zit er op die booster (let op, er zijn verschillende uitvoeringen) een schakelaar waarmee je de accu soort kunt instellen, Lood, AGM of Lithium. Voor een LifePO4 moet ie natuurlijk op lithium. Check het wel even want eerdere versies hadden die Lithium stand niet. Als je de juiste versie hebt dan hoeft ie niet vervangen te worden, maar eigenlijk zijn dat niet de grootste kosten (circa euro 150).

Link naar reactie
Share on other sites

6 minuten geleden, Jef zei:

Hoi MikeMike85,

ik zou haast zeggen kun je dat bij mij ook niet installeren?

Haha als ik daar eens tijd voor had kon ik een mooi zak centje bij verdienen.

 

Ik moed wel vermelden dat marcel de groot van campertv.nl 

Me heeft geholpen met de juiste onderdelen uit te zoeken voor onze camper.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Jef, met de aanschaf van de LFP (LiFePO4) accu en een omvormer moet je inderdaad eerst even rekenen welke capaciteit je nodig zult hebben om de nieuwe accu niet te snel leeg te trekken, of juist niet te veel dure capaciteit aan te schaffen die je later niet nodig blijkt te hebben.

Een Nespresso trekt wel veel stroom maar doet dit kortstondig dus zal niet veel capaciteit van de accu afsnoepen. Een airfryer staat vanzelfsprekend langer aan en gebruikt dus langere tijd veel stroom uit de accu. Die zaken moet je samen met het reguliere gebruik bij elkaar optellen, dan weet globaal je hoe lang je met een volle acculading doet.

 

Als je 1 zonnepaneel hebt dan zal hier gemiddeld genomen 5 a 10 ampere stroom bij volle zon uitkomen en dat is voor een 100Ah of 150Ah accu relatief weinig om deze snel weer vol te laden. En in de praktijk heb je niet altijd volle zon en ligt het zonnepaneel vlak op het camperdak waardoor het maximale rendement van het paneel 80% zal zijn.

Misschien is het daarom een idee om er 1 zonnepaneel bij te leggen, of 2 nieuwe en zwaardere panelen te nemen die samen maximaal ca. 20A laadstroom kunnen genereren.

Denk dan vervolgens aan de zonnelader/laadregelaar, of deze 2 zonnepanelen op een juiste en rendabele manier kunnen laten werken, zoals een goede MPPT laadregelaar.

Hier kun je optioneel nog een goede shunt aan toevoegen die je aan de min pool van de huishoudaccu zet, om de accucapaciteit zonder telefoon/app te kunnen monitoren.

 

SuperB is zondermeer een kwalitatief zeer goede accu, alleen de prijs is zoals vaker gezegd best pittig. Je zit hiermee zelfs ruim in de prijsklasse van een overgewaardeerde Victron LFP accu en ik zou zo snel niet weten waarom je hier zondermeer altijd voor zou moeten kiezen. Daarom kan het Duitse Liontron een goed alternatief zijn met eveneens goede garantie en de mogelijkheid om losse accucellen of het BMS uit te wisselen bij eventuele storingen of defecten.

Persoonlijk zou ik altijd een iets grotere LFP accu nemen dan werkelijk nodig. Misschien betaal je daardoor iets meer maar het geeft je wel de mogelijkheid om langer zonder walstroom te staan en mochten er in de toekomst zaken bijkomen als e-bike laders, laptops, etc. dan zit je niet gelijk aan de grens van je kunnen met de nieuwe LFP accu.

 

Mocht je eventueel nog een nieuwe omvormer overwegen dan is een Victron Multiplus wel het overdenken waard. Dit is een omvormer en acculader in 1 die tevens extra stroom toe kan voegen via de accu als je ergens staat waar de walstroom erg laag is en je eigenlijk even wat meer stroom nodig zou hebben. Zodra de Multiplus 230V ziet dan begint hij de accu op te laden een geeft tegelijk 230V af op de wandcontactdozen in de camper. En wil je alleen laden, of alleen 230V dan kun je dit simpel zo instellen.

Link naar reactie
Share on other sites

Klopt allemaal wat je schrijft, vandaar mijn eerste vraag. Maar Jef geeft wel erg weinig info, welke camper hij heeft o.a. Je kan zonder dat te weten van alles bedenken maar met b.v. Carrado T135 kan je die iets grotere accu wel op je buik schrijven als je al die nadere componenten ook nog ergens kwijt wil. Hetzelfde geldt voor de PV panelen je zal eerst moeten weten hoeveel er op het dak passen voordat je iets zinnigs kan adviseren.

Dan nog de vraag wil je wel of niet aan de paal staan. In dat laatste geval heb je volgens mij geen aparte lader nodig, waar zou je die willen inprikken bij het ontbreken van een paal?

Link naar reactie
Share on other sites

Dank allen.

ik heb een Knaus Sky TI Platinum Selection 650 MEG. Op het dak een zonnepaneel 100.. Heb wat gerekend en neig naar Lithium LifePO4 accu 150Ah.. is onzeker of die maat (Super B  of Liontron) past in de accuruimte waar plaats is voor 2 accu’s .

Er is 1 accu geplaatst. Accuruimte is vanaf de buitenzijde aan bestuurderszijde te openen ( naast water/electraluik).

Komend weekend is er camperbeurs in Houten, waar meerdere leveranciers aanwezig zijn.Daar ga ik waarschijnlijk naar toe.

Daarna vervolgen.

mvrgr

Rob

Link naar reactie
Share on other sites

Jef, de nieuwe Super-B 150 Ah heeft volgens mij dezelfde maat als de 90 Ah gel accu die er standaard in zit (ik heb een  Sky Ti Platinum 650 MF uit 2020). Het zonnepaneel van 100 Wp is straks niet genoeg om die Super-B vol te krijgen, je moet al gauw aan 250 Wp denken.

Link naar reactie
Share on other sites

Let wel op een Schaudt Booster WA 121525 laad met 14,4 V en schakelt niet terug   naar een lagere spanning. Hij blijft dus doorladen ook als de Lithium accu vol is.

Of dit kwaad kan op 14,4 V weet ik niet want zo lang rijd een camper niet achter elkaar. (normale spanning van een dynamo is ook 14,4V, dus dat maakt eigenlijk geen verschil)

 

Als ik een super B accu koop moest de lader voor de zonnen panelen worden vervangen en er moest ook een DC - DC (booster) tussen de dynamo (heb geen slimme dynamo).

Over het camperblok van Schaudt krijg ik als het goed is nog bericht van Super B. 

Dit  Schaudt blok heeft de zelfde laadkrommen als de regelaar van de zonnen panelen. (laden tot 14,2 en dan terugschakelen naar 13,8 V wat normaal is voor loodaccu)

 

Geïnformeerd bij Solid Power in Rijssen.  Deze hebben nog nooit een regelaar vervangen.  Er wordt heel veel onjuistheden verteld op internet. Is dit onwetend heit van vele partijen?,  er zal ook wel een commercieel tintje aan zitten. Wie moet je nu geloven?  Over SP zijn vele mens zeer te vrede. Mijn elektro technische opleiding  en 45 jaar ervaring met boot en camper met meerdere ( 4 tot 5) accu's parallel ben ik niet zo bang. (ook dit kan volgens vele niet, maar heb nog nooit problemen gegeven).

Na montage in de camper van de nieuwe lithium accu ga ik nog wel meten voor de zekerheid.  Het gaat wel om (heel veel) geld.

 

Alleen bij euro 5 en 6 met een slimme accu moet er wel wat gebeuren denk ik

 

Als je praat over 2000 W omvormer bij 12 V geeft dat 166 A.

Bij een accu van slechts 150 Ah ga je over C = 1 heen. Dit hou je dus niet zo lang vol.

Je kan er aan gaan rekenen, maar niet elke dag schijnt de zon, dus dat wordt lastig. Wat doe je met enkele dagen regen of In het najaar als er veel minder zon is?

Ik denk niet dat je het comfort van thuis in de camper moer willen realiseren.

 

Zelf had ik 3 x 105 Ah lood en heb nu een lithium accu van 280 Ah voor nog geen € 800 euro ( incl. goede BMS en zelf samengesteld en gebouwd en inmiddels getest).  Deze zit in een accubak voor 105 A loodaccu en weegt 22 kg. Voor zo'n bedrag durf ik wel een gokje te wagen. (als er wat gebeurd kan ik hem nog repareren ook, wie doet me wat)

 

IMG_0775.JPG

IMG_0776.JPG

IMG_0774.JPG

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Jef,

Als het zo eenvoudig zou zijn koopt niemand meer een A merk.

De meeste losse cellen komen uit China en dan kom je bv. op de site Aliexpress terecht. Als je dan gaat zoeken kom je er (te) veel tegen. Bij sommige staan geen fabrieksnamen en bij bij de andere  namen zegt het mij niets. Het is dus een pure gok geweest. De kostprijs van de cellen zijn maar een deel van de totale investering. Deze zijn vrij simpel te vervangen, dus wie doet je wat. Ik heb wel een lijstje met namen op internet gevonden, maar weet niet wat dat waard is en vervolgens kom ik die namen niet tegen. Het is een complete zoektocht.

De BMS is eenvoudiger dat wordt een Daly Smart BMS. Deze kom je heel veel tegen en is compleet. Je moet dan wel de maximale stroom weten welke wil afnemen en laden.

Je kan hem ook afstemmen op de accu met een C = 1 (stroom in A is gelijk aan de capaciteit in Ah) Je betaald dan meer.

Vervolgens moet het worden samengebouwd. Op zich niet moeilijk, maar daar is wel enige kennis voor nodig.

 

Aller eerst moet je uitzoeken wat je nodig hebt. Een te grote accu is alleen maar beter. Deze wordt minder ver ontladen en gaat dus langer mee. een te kleine accu wordt (te) veel ontladen en dat gaat ten kosten van de levensduur. (dit geld ook voor een loodaccu).

Natuurlijk een grote accu kost meer, maar bij het zelf samenstellen van een accu zijn totaal andere prijzen. De kostprijs van (zeer)  grote cellen zaken onder de € 2,00 per Ah.

 

Ik kan je verder eventueel misschien wel helpen, maar dan buiten het Form om. Om teleurstellingen te voorkomen moeten er  meer gegevens beschikbaar zijn voor een goed advies.

 

 

aangepast door Freek S
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Vaak gaat "men" er van uit dat het BMS van de LifePO4 alles wel regelt en plooien in de installatie wel gladstrijkt. En zo op het eerste oog, lijkt dat vaak ook zo. Geloof mij echter (uit eigen ervaring) dat is niet zo, vroeger of later krijg je problemen.

 

Een LifePO4 heeft een geschikte lader (met Lithium stand) nodig, omdat LifePO4 een geheel andere laadkarakteristiek heeft als gewone (lood) accu's. Als dat geen problemen met de accu geeft (vaak wel), gaat op den duur de lader wel stuk.

 

Dan heeft een LifePO4 een geschikte DC-DC booster nodig om de laadstromen via de dynamo in goede banen te leiden (bij het rijden). Je zal niet de eerste zijn die z'n dynamo beschadigt. Let ook op de dikte van de bedrading en de diverse aansluitpunten.

 

En dan inderdaad, voldoende Wp power (van de zonnepanelen) met een geschikte regelaar, om bij langdurige Off grid de LifePO4 geladen te houden.

Link naar reactie
Share on other sites

Goedendag 

 

als ik het goed begrijp, ik heb net Lithium 75 Ah geplaatst gekregen die tijdens een 2 uur durende rit voor 2/3 deel is leeg getrokken, ik heb geen booster en geen panelen op het dak

 

Wel een nieuwe SA door Fiat geplaatst van 100 Ah 

 

Kabe adviseert bij vervangende accu een AGM, is de installatie daar op gebaseerd en laad deze dan wel bij tijdens het rijden?

 

wat is uw advies 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...