Ga naar inhoud

Kan je huishoudaccu's ook met een powerstation laden?


J80
 Share

Recommended Posts

We zijn in de oriënterende fase om een buscamper aan te schaffen. De meeste campers zijn uitgerust met 1 of 2 huishoud (gel) accu's. Ik wil graag een dag of 2-3 redelijk autonoom kunnen staan. Ik heb echter ook 220V nodig om m'n laptop te kunnen opladen om te kunnen werken. Ik kan een zonnepaneel op de bus leggen en een omvormer laten plaatsen, maar dat is samen al een euro of 15 of meer. Eigenlijk zou je de gel accu's dan ook nog willen vervangen door 1 Li-ion accu.

 

Ik kan ook een pokerstation a la deze (https://www.coolblue.nl/product/861589/goal-zero-yeti-200x-portable-power-station-187-wh.html)of een zwaardere aanschaffen, gecombineerd met een flexibel zonnepaneel, of gevuld met stroom als we aan walstroom hebben gestaan. Daar kan ik m'n laptop en telefoons mee opladen en hou ik de huishoudaccu's voor de verlichting en de koelkast.

 

Kan je in theorie ook weer je eigen huishoudaccu opladen met een powerstation als je de juiste verloopstekkers hebt? Er komt 220 uit met voldoende amperage, alleen is het ding dan heel snel leeg. Klopt dat, of is dat onzin?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Over het algemeen zijn de powerstations niet voorzien van een hele grote accu/batterij. Voor noodgevallen misschien prima, maar voor een structurele oplossing zou ik toch gaan voor één of meerdere goede huishoudaccu's (totaal 100-200 Ah), eventueel met zonnepanelen, daarmee kun je best wel 2-3 dagen autonoom staan mits je een redelijke energiebalans hebt.

 

Het powerstation uit jouw voorbeeld geeft wat verwarrende cijfers over de capaciteit. In de titel staat 187 Wh en verder in de beschrijving 187 Ah. Zou de specs nog eens goed checken. Als ik naar de prijs kijk, zit er echt geen 187 Ah Lithium accu in!

 

Maak de rekensom van wat je dagelijks nodig hebt aan energie (voorbeelden zat hier en elders) en kijk dan hoeveel accu-capaciteit daarbij hoort.

 

Een omvormer (12 volt gelijkspanning naar 230 volt wisselspanning) behoort tot de mogelijkheden, maar vraag je goed af of dat nodig is (duur en vreet accucapaciteit).

 

In jouw geval kun je ook een geschikte DC-DC omvormer kiezen voor de laptop, efficiënter in gebruik en goedkoper in aanschaf, er van uitgaande dat je niet nog andere 230 apparaten wilt gebruiken op 12 volt.

 

En inderdaad in jouw specifieke geval een beetje onzinnig om uit de gelijkspanning van het powerstation eerst 230 volt wisselspanning te maken, om daarna met een acculader daar weer 12 volt gelijkspanning van de maken om de accu's op te laden. Kijk alleen al eens naar de verliezen (o.a. warmteontwikkeling) die daarbij optreden.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Hoi GeMa, dank voor je uitvoerige antwoord. De tip om een geschikte DC-DC omvormer te gebruiken, had ik eigenlijk zelf ook wel moeten kunnen bedenken, maar zo zie je maar weer. 

Qua energiebalans heb ik nog niet echt een goed idee wat ik nodig heb. Ik ben altijd gewend om te kamperen in een tent, zonder koelkast. We kunnen dus ook prima zonder. Als je dat doet heb je eigenlijk de grootste energieverbruiker al uitgeschakeld.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Het wel of niet upgraden van je energievoorziening valt en staat met de energiebalans. Die moet je eigenlijk eerst duidelijk hebben, inclusief optionele toekomstige verbruikers die je mogelijk nog wilt aanschaffen. Denk bijvoorbeeld aan een e-bike lader, die vrijwel altijd 230V nodig hebben.

 

In de basis kun je koken, kofie/thee zetten, verwarmen, warm water maken en de koelkast laten draaien met gas uit de gastank.

Daarnaast heb je de nodige opladers voor telefoon, tablet, verlichting, waterpomp, etc. wat allemaal op 12 volt draait en relatief weinig energie verbruikt.

In die zin kun je een standaard loodaccu van 95Ah ca. 2-3 dagen autonoom vrij staan tot dat de accu langzamerhand een laadbeurt nodig heeft.

 

Gebruik je meer energie zoals een DC-DC converter voor de laptop en wil je misschien ook nog af en toe 230V volt hebben voor zaken dan veranderd het verhaal.

Dit soort verbruikers trekken de accu sneller leeg waardoor je autonomie flink korter kan worden met een standaard accu. Dus dan moet je dit gaan aanvullen.

 

Een zonnepaneel kan hier zeker in helpen alleen moet er dan wel zon zijn, met bewolkt weer is het rendement van een zonnepaneel te laag om te compenseren.

Een tweede en zelfde type huishoudaccu parallel aan de bestaande huishoudaccu kan wel een simpele en betaalbare oplossing zijn en snel dubbele capaciteit.

 

Ben je bereid om aanzienlijk te investeren en ik praat dan over minimaal rond de ca. €5.000,00 dan kun je overstappen op een lithium accu met alle randapparatuur.

Een flinke capaciteit lithiumaccu zit al snel rond de €2.000,00. En tel daarbij nog een omvormer/lader, booster, zonnepanelen, zonnelader en installatiekosten bij op. 

Op dat moment kun je volgeladen van huis, of je laadt tijdens een lange rit via dynamo en zonnepanelen en kun je een flink langere tijd zonder wallstroom vooruit.

Sta je vrij en de zon schijnt dan heb je kans dat de zonnepanelen met 10-20 ampere de lithium accu vol laden waardoor deze einde dag weer een stuk voller is.

 

aangepast door Camper-T
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...