VMP Geplaatst: 5 december 2021 Share Geplaatst: 5 december 2021 Dag allemaal, In mijn camper gebruikte ik oorspronkelijk butaan/propaan flessen voor verwarming en koelkast. Toen ik omgeschakeld ben naar LPG, werkte alles gewoon door. Behalve wat walmen van de koelkast, werkt alles prima. Nu vraag ik mij af of ik deze flessen zou mogen vullen met CNG. Is het verbrandingssysteem van de Truma en van de dometic koelkast hiervoor geschikt zonder de spuitstukjes aan te passen? En is de gasdruk van CNG compatibel met de flessen van LPG? Ik vermoed dat CNG ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als butaan/propaan? Groeten, Peter Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 5 december 2021 Share Geplaatst: 5 december 2021 Ik vond dit op het internet. Ik denk dat het dan wel duidelijk is. Verwar CNG niet met LPG, Liquefied Petroleum Gas: dat wordt gewonnen uit aardgas en aardolie en is een wezenlijk andere brandstof. De tankdruk voor CNG is bovendien zo’n 200 bar; bij LPG is dat 7,5 bar. Een auto met een LPG-tank kan dan ook geen CNG tanken of andersom. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
VMP Geplaatst: 5 december 2021 Auteur Share Geplaatst: 5 december 2021 Dankjewel. De druk in de lpg tank meer dan 20 maal? Dat gaat niet in orde komen. Overigens blijkt LPG ook goedkoper dan CNG. Ik moet er alleen wat meer kilometers voor rijden om LPG te kunnen tanken. Toch bedankt voor de informatie. Peter Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 5 december 2021 Share Geplaatst: 5 december 2021 Daar is dit forum voor. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 6 december 2021 Share Geplaatst: 6 december 2021 CNG is samengeperst vloeibaar gemaakt aardgas. Bussen rijden er onder andere op. Geen idee hoe dat uitpakt in de camper, maar uiteindelijk blijft het gas waar we thuis ook op koken. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
VMP Geplaatst: 6 december 2021 Auteur Share Geplaatst: 6 december 2021 Ik heb ook nog even wat opzoeking gedaan. CNG is inderdaad hetzelfde gas als wat we thuis gebruiken. Alleen wordt het thuis niet onder zo'n grote druk door de leidingen gestuwd. Het type gas blijkt niet herprobleem, de druk bij de opslag blijkbaar wel. Nog leuk om weten: LPG is zwaarder dan lucht. Terecht zit bij mij een ventilatieroostertje in de bodem van de flessenkast. Eventuele gelekt gas gaat via dit gat naar buiten. CNG is lichter dan lucht. Eventueel gelekt gas baant zich dan via het kastje en de bedbodem naar het woongedeelte van de camper. Zolang je daar effectief verblijft, is dat geen probleem, maar als de camper een hele dag "alleen" is, en je komt 's avonds binnen en je steekt het licht aan.... Weet iemand of butaan/propaan lichter is dan lucht? Peter Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
VMP Geplaatst: 6 december 2021 Auteur Share Geplaatst: 6 december 2021 Sorry, ik heb het zelf gevonden: butaan/propaan (en dus ook campinggas) is zwaarder dan lucht en moet via de bodem kunnen ventileren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 6 december 2021 Share Geplaatst: 6 december 2021 19 minuten geleden, VMP zei: CNG is lichter dan lucht. Eventueel gelekt gas baant zich dan via het kastje en de bedbodem naar het woongedeelte van de camper. Zolang je daar effectief verblijft, is dat geen probleem, maar als de camper een hele dag "alleen" is, en je komt 's avonds binnen en je steekt het licht aan.... Dat is ook de reden waarom aan aardgas een reukje (tetrahydrothiofeen) wordt toegevoegd, dan heb je in ieder geval een indicatie dat het heeft gelekt voordat je het licht aandoet. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 7 december 2021 Share Geplaatst: 7 december 2021 Op 6-12-2021 om 11:11, VMP zei: Ik heb ook nog even wat opzoeking gedaan. CNG is inderdaad hetzelfde gas als wat we thuis gebruiken. Alleen wordt het thuis niet onder zo'n grote druk door de leidingen gestuwd. Het type gas blijkt niet herprobleem, de druk bij de opslag blijkbaar wel. Nog leuk om weten: LPG is zwaarder dan lucht. Terecht zit bij mij een ventilatieroostertje in de bodem van de flessenkast. Eventuele gelekt gas gaat via dit gat naar buiten. CNG is lichter dan lucht. Eventueel gelekt gas baant zich dan via het kastje en de bedbodem naar het woongedeelte van de camper. Zolang je daar effectief verblijft, is dat geen probleem, maar als de camper een hele dag "alleen" is, en je komt 's avonds binnen en je steekt het licht aan.... Weet iemand of butaan/propaan lichter is dan lucht? Peter De druk in een butaan/propaan gasfles is ook hoger als in de leidingen, daarom zit er ook een drukregelaar (30/50 mbar) op! En vergis je niet, de druk in een "gewone" gasfles kan bij hogere temperaturen ook flink oplopen. Geldt trouwens ook voor een LPG fles, want LPG is niets anders als een mengsel van butaan en propaan. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
VMP Geplaatst: 8 december 2021 Auteur Share Geplaatst: 8 december 2021 @CaradoT135 wat de geur van mercaptaan in gas betreft: wat je vertelt klopt, maar doet me er meteen ook aan denken dat in een camper, en tegenwoordig ook in woningen, nogal wat ontstekingsmechanismen automatisch of op afstand via de GSM aangestuurd worden. Je verwarming kan automatisch aanslaan, je kan de lichten in je camper op afstand aanzetten... En als je niet in de camper bent, ruikt je die stank-additieven niet.... Het is mij één keer overkomen dat een hele camperplaats moest worden ontruimd omdat er een sterke gasreuk was rond een camper, waarvan de eigenaar een bergwandeling maakte. Vandaar ook mijn oorspronkelijke vraag hier: met gas kan je beter niet improviseren of prutsen. 2 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.