Ga naar inhoud

zelf wegen camper


PvdV
 Share

Recommended Posts

Ik zoek een betrouwbare tool waarmee je het gewicht van je camper kan bepalen. Reich heeft zoiets. Maar die blijkt erg onnauwkeurig.

Weet iemand iets van een ander merk?

Heeft iemand mbv rekstrookjes iets zelf gemaakt.

Iets kleins en draagbaars. Per camperband.

Link naar reactie
Share on other sites

De nauwkeurigheid van de Reich is beperkt. Maar je kunt hiermee nauwkeuriger meten als je van hout een dummy maakt met de zelfde afmetingen voor het wiel aan de andere zijde.  Omdat het wiel bij het rijden over de Reich weger het voertuig lift vindt er een gewichtsoverdracht plaats. Indien er een stabilisator aanwezig is, is het effect nog erger.

Door het dummy blokje gaat de camper links en rechts omhoog en is de meting veel nauwkeuriger.  Met deze methode heb ik mijn camper gecheckt en vergeleken met de weegbrug.
Weegbrug voor  1480 kg  / Reich links 690kg en rechts 710.  Totale afwijking voor 80 kg.

weegbrug achter 1600 kg / Reich links 800 kg en rechts 815 kg.  Totale afwijking achter 15 kg.

Verder is het belangrijk om zeer langszaam op een vlakke weg over de Reich weger en de dummy te rijden. 
Je hebt weegplatforms, die oa in de autosport gebruikt worden voor het afstellen van de vering. De  kosten echter een vermogen, maar meten altijd links en rechts tegelijk.

I

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 15-6-2021 om 07:25, Bornandraced zei:

De nauwkeurigheid van de Reich is beperkt. Maar je kunt hiermee nauwkeuriger meten als je van hout een dummy maakt met de zelfde afmetingen voor het wiel aan de andere zijde.  Omdat het wiel bij het rijden over de Reich weger het voertuig lift vindt er een gewichtsoverdracht plaats. Indien er een stabilisator aanwezig is, is het effect nog erger.

Door het dummy blokje gaat de camper links en rechts omhoog en is de meting veel nauwkeuriger.  Met deze methode heb ik mijn camper gecheckt en vergeleken met de weegbrug.
Weegbrug voor  1480 kg  / Reich links 690kg en rechts 710.  Totale afwijking voor 80 kg.

weegbrug achter 1600 kg / Reich links 800 kg en rechts 815 kg.  Totale afwijking achter 15 kg.

Verder is het belangrijk om zeer langszaam op een vlakke weg over de Reich weger en de dummy te rijden. 
Je hebt weegplatforms, die oa in de autosport gebruikt worden voor het afstellen van de vering. De  kosten echter een vermogen, maar meten altijd links en rechts tegelijk.

I

 

Bedankt voor de tip

Link naar reactie
Share on other sites

Op 15-6-2021 om 11:21, CaradoT135 zei:

Voor minder dan € 10,- ga ik elk jaar voor aanvang van de grote vakantie bepakt en bezakt naar de (bijna) plaatselijke weegbrug. Dat is voor mij voldoende om te weten dat ik niet te zwaar op reis ga.

Ik kan het zelfs gratis doen.

Maar vindt het beter/ makkelijker om zelf te doen.

En wat is de afwijking van de weegbrug? Is deze geschikt in de range van het campergewicht?

Link naar reactie
Share on other sites

Simpel, ga naar een officiële weegbrug en laat de beladen camper wegen. Voor 5-10 euro krijg je een weegbrief en weet je waar je aan toe bent. Officiële weegbruggen worden regelmatig geijkt, dus je weet aardig zeker waar je aan toe bent. En ja, ook die hebben een marge, maar dat is met alles zo.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 6 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...