Eef wittenaar Geplaatst: 19 mei 2021 Share Geplaatst: 19 mei 2021 Hallo ik heb een citroen 2.5 t diesel bj 1993. Het probleem is dat hij niet direct weer wil starten na een lange rit. 100km of meer. Als de motor afgekoeld is start hij wel weer. Wat kan dat zijn. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 19 mei 2021 Share Geplaatst: 19 mei 2021 Eef u zegt niet starten , dat kan voor mijn twee begrippen zijn , wil de motor niet starten ( startsysteem werkt niet ) of wil de motor niet aanslaan . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Eef wittenaar Geplaatst: 19 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 19 mei 2021 Doet niets de startmotor. Ik heb wel stroom. Als de motor koud is start hij wel. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Bornandraced Geplaatst: 19 mei 2021 Share Geplaatst: 19 mei 2021 Ik vermoed dat de bendix van de startmotor het probleem is. De startmotor bestaat uit een relais, een elektromotor en een tandwiel met slipwerking(bendix).Het relais wordt bediend door een kleine stroom vanaf de contactslot of startknop. Het relais zorgt ervoor dat de bendix naar voren wordt bewogen naar het tandwiel van de motor (het vliegwiel). Als het tandwiel van de startmotor geheel in de starterkrans zit,wordt de hoofdstroom verbonden en gaat de startmotor draaien. Door uitzetting en slijtage kan het zijn dat de hoofdstroom net niet wordt geschakeld. Je kunt luisteren of bij het bedienen het het contactsslot/startknop je wel een tik hoort dat de bendix wordt ingeschakeld indien de storing zich voordoet. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 20 mei 2021 Share Geplaatst: 20 mei 2021 Het grootste probleem bij dit type startmotoren is dat bij ouderdom de borstel door b.v slijtage of vervuiling geen contact meer maken met het anker daar door krijgt het relais geen massastroom en kan hij de bendir niet in werking zetten enz . Nood oplossing is soms het een hamer even op de startmotor slaan . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Eef wittenaar Geplaatst: 20 mei 2021 Auteur Share Geplaatst: 20 mei 2021 Dank voor de antwoorden ik ga kijken naar een andere startmotor. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 21 mei 2021 Share Geplaatst: 21 mei 2021 Voor dat u deze wil vervangen controleer wel even bij demontage of het startdraadje aan het relais van de startmotor ook wel goed contact maakt , anders vervang je hem voor niets . Maar gezien de leeftijd kan het de startmotor wel zijn . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.