Ga naar inhoud

extra zonnepaneel


jomarfemjo
 Share

Recommended Posts

Hallo, op mijn camper ligt een Beaut zonnepaneel van 100 W  met een Steca solsun 6,6 aangesloten op een AGM accu van 120 Ah. Nu wil ik, omdat er plaats voor is, een Beaut zonnepaneel van 80 W bijplaatsen. Hoe kan ik dat het beste doen? Weer via een Steca solsun 6,6-regelaar en dan naar de accu, of gewoon parallel met het paneel van 100W ( of kan 1 regelaar van 6,6 dit niet aan ) dus zonder tweede regelaar. Alvast bedankt.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik wil wel opmerken koppelen op het dak zorg voor spatwaterdichte verbinding , zon iet breng dan de kabel bij de andere naar binnen koppel deze aan elkaar en ga dan naar de regelaar 

P,s , kies je voor een nieuwe regelaar neem dan b.v een Schaudt 12 v 18 ah die een AGM accu kan laden doe dan een diode tussen de + draad van de regelaar naar de start accu / EBL dan verlaag je de max laadspanning van 14,7-8 naar +/- 14 ,1 volt zo wordt de startaccu niet overladen .

 

P,s de normale uitvoering is LR 1218 max 14,2 volt en de LRM 1218 A is geschikt voor AGM en heeft een MPPT uitvoering , aparte huis en startaccu aansluiting , misschien  is die extra diode niet nodig , even meten hoe hoog de uitgaande spanning is naar de startaccu .

 

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...