Ga naar inhoud

snooker


snooker
 Share

Recommended Posts

Ik wil een mini koelkast 230v via een omvormer gebruiken in een Camperbus VW T5. De bus is voorzien van een extra accu.

verbruik van koelkast is maar +- 200 wat. Ik las dat niet alle omvormers geschikt zijn om een koelkast met compressor te laten werken.

Heeft iemand toevallig ervaring hiermee. Ik zit denken aan een omvormer van 300 - 500w van Bestek of Belkin.

alvast dank

Link naar reactie
Share on other sites

Het plaatsen van een 230 volt koelkastje is aantrekkelijk op de aanschaf prijs , maar daar komt wel een omvormer bij , en als u het goed wil doen nog een extra thermostaat voor de omvormer . 

Uitleg ,  betreft de koeling geen probleem maar wel het verbruik , stel dat de koelkast 70 watt verbruikt als hij koelt en  verdeeld over 5 periodes koelt in een uur ( a 6 minuten 50 % van een uur ) , daar komt bij de omvormer die de spanning van 12 v omzet naar 230 en geeft een rendement van + /- 85 % ( 15 % verlies ) , dus u moet meer stroom  aanleveren dan  70 watt , daar bij komt ook nog de inschakelstroom bij van de omvormer die is c.a 0, 5 amp is ( 12x 0,5  = 6 watt ) .  Dit zou betekenen  da u verbruik minimaal is 70 w + 15 % = 80,5 w+= 0,6 = w totaal 90,1 watt , en komt over een met 90,1w : 12 v  = 7,5 ampère als de koelkast koelt 

 

Betreft de omvormer neem niet een te lichte uitvoering , want zon koelkast vraag min ? op start stroom , kan wel 3 maal het vermogen zijn van de koelkast ( vraag dit even na ) en koop een volledige sinus om u telefoon of u laptop op te laden en met in en uit schakel knopje  . 

 

Dan het volgende als u koelkast niet koelt , dan staat u omvormer wel aan , en verbruikt dan 0,5 ampère per uur , en dat kunt u verlagen om u omvormer uit schakelen door een extra thermostaat in u koelkast te monteren, als de koelkast stop kort daarna de omvormer uitschakelt wordt , en als de koelkast start en enkele secondes er voor eerst de omvormer wordt aan gezet , dit bespaar 0,5 x 24 - 50% =  + / - 6 ampére  per dag .

 

Ik heb dit indertijd in mijn boot willen plaatsen , maar ik heb er van afgezien, en heb een 12 volts compressorkoelkast 85 L monteert met een verbruik van c.a  1 tot 1,5 ampère per uur is max 36 uur per dag , de 230 koelkast zou dan komen op 7,5 ampère per uur x 24 u en 50 % van de tijd wordt er gekoeld ,  wordt  een verbruik van 7,5 a x 24 u : 2 tijd =90 amp / dag . min de uitschakeling van de omvormer 90 a - 6 a = 84 ampère / dag

 

Ik hoop u zo ver geïnformeerd te hebben , en dat ik niets over het hooft heb gezien .

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi Supreme, dat heb jij netjes uitgerekend.

Kun jij voor mij ook eens uitrekenen hoeveel amp ik gebruik om mijn fietsaccu op te laden via een 350 watt omvormer.

Ik heb een,

Li-on 48v DC/8.55 Ah 410 Wh accu

Wij hebben twee van die accu's en als wij in deze tijd, met weinig zon voor het zonnepaneel, gaan fietsen en dan moeten opladen

kunnen we hooguit anderhalve dag vrij staan. 

mvrgr Christ

                  

 

Link naar reactie
Share on other sites

U accu is max 8.55 ah , stel dat hij 50 % ontladen is (half leeg ) dan heb de accu nog 4,25 ah in voorraad , dan moet u ook weer 4,25 ah opladen dan is hij weer vol , wij rekenen dan nog er 10 % bij  dit vaan wegen de weerstand die bij het laden aanwezig is , wordt het 4,25 + 10 % ( 0,43 ah ) = 4,8 ah. Als u zonnepaneel maar 2 ah/uur  laad zou dit max aan tijd 4,8 ah : 2 u = 2,40 uur ,

 

Omrekenen , een uur is 60 minuten , komt overeen met 100 periodes , ( 60 : 100 = 0,6 p ) , u heeft al 2 uur staan + die 40 p ( 40 x 0.6 = 24 ) wordt 2 uur en 24 minuten . De laad tijd hangt geheel af hoeveel u paneel op dat moment laad , 

 

Zo werkt het bij een gewone accu , en ik ga er van uit dat dit bij een fietsaccu het zelfde is . 

 

Hoeveel zonnepanelen heeft u met welke aantal watts .

 

Ps Let wel op als de panelen iets tekort geven haalt hij de stroom uit de accu op dat moment , en die wordt de accu  alleen maar veder ontladen .

Link naar reactie
Share on other sites

Sorry was niet compleet,

De omvormer zit aangesloten op de twee gewone huishoud accu's van ieders 100 ah en ik heb een zonnepaneel van 140 Wh.

en toch kan ik in de wintermaanden met bewolkt weer niet langer dan een of hooguit twee dagen zonder de laadpaal.

Wat gebruiken wij aan 12v apparaten

- een Webasto kachel 8 uur pdag

- Televisie 6 uur pdag

- een of twee lampjes

en dan de twee fietsaccu's opladen

Dus vind ik het vreemd dat de accu's zo snel ontladen zijn. 

Link naar reactie
Share on other sites

U moet er van uitgaan dat de accu's maar max 50 % ontladen mogen zijn , i v b het levens duur , dan nog even hoe heeft u de omvormer aangesloten . Als u twee accu,s parallel aan sluit doe het dan zo , u koppelt  de accu, s met beide + en - polen aan elkaar met een kabeldikte van 25 quadraat  beide even lang in dik  , dan sluit u alle  verbruikers de + draden  aan op de + van de 1e accu , en u sluit alle - draden aan op de - pool van de 2e ( andere ) accu , zo worden beide accu gelijk belast en geladen . Dit geld ook voor de zonnepanelen en omvormer .

 

Als u inzicht wil hebben in het verbruik en opbrengst , raad ik u aan om een accu monitor van Victron te monteren kost ongeveer 130 euro ( vorig jaar een aangeschaft bij de Wit in schijndel )

het monteren is heel eenvoudig .

 

Maak maar eens een berekening wat u verbruikt , tv 6 uur a 50 watt is  50 w : 12 v = 4,2 ah per uur x 6 u  uur is 25 ah per dag , en dan de kachel nog enz , u heeft maar 100 tot u beschikking en uitgaande vaan een 100 % geladen accu's .

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 14-2-2020 om 18:50, Christ Clarijs zei:

Hallo Supreme,

Hartelijk dank voor het bericht. Het klinkt heel logische hoewel best ingewikkeld. Wat ik mij afvraag is hoe kan een 12v compressor motor zoveel minder stroom verbruiken. Deze zou ook op wissel stroom moeten lopen neem ik aan waarbij 12v dc omgezet moet worden naar 230v ac. Het verlies van de omvormer valt wel mee zeker met de zeer vindingrijke oplossing met een extra thermostaat. Aan de andere kant hoe meer elektronica hoe grote de risico vind ik, daarom is een de 12v koelkast hoewel aanzienlijk duurder waarschijnlijk de beste oplossing. 

mvg 

Snooker

 

                  

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Zoals ik het al mede deelde wilde ik ook eerst een 230 koelkast in mijn boot bouwen maar ik besloot ook voor een 12 volt uitvoering , en inderdaad  zag ik ook minder problemen , maar die ik in de boot had monteert koelde prima want in de boot werd het zomers ook 30 graden . Nu heb ik ook een camper van af 2012 .

 

Ga voor 12v geen zorgen meer .

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Let bij het bepalen van de juiste omvormer vooral op het CONTINUE VERMOGEN van de door u uitgekozen omvormer!! Het PIEK VERMOGEN is uiteraard ook wel belangrijk maar de piek is, bij gemodificeerde sinus omvormers, maar ca. 25 milliseconden beschikbaar!

Sommige apparaten hebben een langere aanlooppiek dan 25 msec. Zoals de compressor van een koelkast, etc. Deze apparaten moet u dus binnen het nominale vermogen, het maximale vermogen van de omvormer dat continue aanwezig is, opstarten.

 

N.B. De zuivere sinus omvormers van XENTEQ, Samlex, Victron, Mastervolt en Cotek kunnen van 2 tot soms wel 10 seconde belast worden met het piekvermogen! Bij het bepalen van de keuze voor de juiste omvormer moet wel rekening gehouden worden dat veel apparaten zoals bijvoorbeeld een compressor koelkast en een TV een hoge aanloopstroom** nodig hebben. Deze aanloopstroom (1 a 2 seconden) kan, in geval van b.v. een compressor koelkast, oplopen tot wel 8 tot 10 x het nominale vermogen. Een kleine compressor koelkast kunt u bijv. niet opstarten met een omvormer die kleiner is dan 600 Watt.

Link naar reactie
Share on other sites

Reinaerd, dank voor het bericht. zeker oppassen want te denken een koelkast slaat ongeveer 12 keer per dag aan in tegen stelling tot een tv bijvoorbeeld. Dan is het zaak om  geen 2 apparaten te gelijke tijd te laten opstarten. Inmiddels heb ik besloten om toch een 12v compressor koelbox van Mestic te kopen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...