Ga naar inhoud

Ebl 99 stand accu


AVB
 Share

Recommended Posts

Wat is de beste stand op het EBL 99 voor de AGM boord accu, gel of lood accu ?

Kan op deze EBL 99 een lithium accu worden aangesloten? 

Wie kan mij helpen?

Betreft een Hymer T578 bouwjaar 2012

 

aangepast door AVB
Aanvuling
Link naar reactie
Share on other sites

Instellen op de stand gel , maar het beter als je een AGM heeft, even meten of hij aan maximale laad eind spanning komt want dat heeft een AGM nodig 14,7/8 volt , zo niet dan kan je een extra klein ladertje bij plaatsen , die wel 14,7/8 volt haalt .

 

Lithium geen ervaring.

Link naar reactie
Share on other sites

Dag allemaal, bedankt voor de snelle reacties, maar het blijkt dus lastig te zijn. Standaard toen ik mijn camper nieuw kocht zat er een AGM accu in en stond hij op gel stand. Wie weet het?

Groeten Arnold

3 uren geleden, AVB zei:

Wat is de beste stand op het EBL 99 voor de AGM boord accu, gel of lood accu ?

Kan op deze EBL 99 een lithium accu worden aangesloten? 

Wie kan mij helpen?

Betreft een Hymer T578 bouwjaar 2012

 

Dag allemaal, bedankt voor de snelle reacties, maar het blijkt dus lastig te zijn. Standaard toen ik mijn camper nieuw kocht zat er een AGM accu in en stond hij op gel stand. Wie weet het?

Groeten Arnold

 

Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, AVB zei:

Wat is de beste stand op het EBL 99 voor de AGM boord accu, gel of lood accu ?

Kan op deze EBL 99 een lithium accu worden aangesloten? 

Wie kan mij helpen?

Betreft een Hymer T578 bouwjaar 2012

 

 

Quote

 

Re: LifePo4 accu en EBL99

Bericht door CaradoJan » do 12 sep 2019, 23:57

Ik rijd sinds enige tijd rond met een LifePo4 accu 100 Amp en een EBL99, LifePo onder de bijrijders stoel op de plaats van de oude accu gemonteerd. Je hoeft geen wijzigingen aan te brengen, de inwendige BMS van de accu regelt alles. Laden en ontladen te volgen via de App op de telefoon, laadstroom zowel van de EBL99 als van de dynamo blijven keurig binnen de specificaties. Nadat de accu is volgeladen sluit de BMS de accu af en is de laadstroom 0 Amp. Werkt perfect.

 

 
Dat komt mooi uit, ik wil op termijn ook een LiFePo4 accu aan mijn EBL99 hangen. Eventueel zou je ook nog een laadbooster van Schaudt kunnen toevoegen maar nodig schijnt het niet.
aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb inmiddels de AGM accu vervangen door een Lithium, zonnepanelen laden hem en loopt gewoon via EBL 99 met de stand op gel. Tot nu toe geen problemen ondervonden.

Mijn camper is ook met een Euro-5 motor van 2012, dan schijnt dit geen probleem te zijn. Ik heb gisteren de accu geplaatst, tot nu toe alles oke.

De accu gekocht bij Boshuyscampers tegen scherpe prijzen en goed advies. zie  www.boshuyscampers.nl     

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 years later...
Op 9-3-2021 om 19:48, AVB zei:

Ik heb inmiddels de AGM accu vervangen door een Lithium, zonnepanelen laden hem en loopt gewoon via EBL 99 met de stand op gel. Tot nu toe geen problemen ondervonden.

Mijn camper is ook met een Euro-5 motor van 2012, dan schijnt dit geen probleem te zijn. Ik heb gisteren de accu geplaatst, tot nu toe alles oke.

De accu gekocht bij Boshuyscampers tegen scherpe prijzen en goed advies. zie  www.boshuyscampers.nl     

Nu 2 jaar verder. Werkt alles nog steeds goed. Ben zelf ook van plan er Lifepo4 accu aan een EBL99 te koppelen. Hoor graag hoe dit nu bij u werkt. 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, AVB zei:

Beste Baatje, het werkt nog steeds perfect, geen enkel probleem met accu, EBL 99 en. Zonnepaneel. We staan bijna altijd zonder stroom aansluiting, lithium accu laad ook heel snel op. 
succes

Gebruik je geen laadbooster?

En de EBL op Gel?

De accu komt dan wel op 100%?

 

klinkt goed , vraag dan wel af waarom op internet er zo heisa wordt gemaakt om combinatie EBL99 met lifepo4. 😛

Link naar reactie
Share on other sites

Met de EBL krijg je de accu wel vol, en het werkt ook wel. Alleen is de absorbtietijd en floatspanning niet ideaal voor lithium. 

 

Hij gaat er niet meteen stuk van. Wat het op lange termijn doet is nu allemaal theorie. Lithium is nog niet lang genoeg op de markt om er echt wat van te zeggen. In theorie lever je in op de levensduur. Hoeveel? Geen idee. En als je nauwelijks aan de paal staat zal het nog minder een probleem zijn, dan gebeurt het immers nog minder vaak. 

 

Dus

- Altijd/vaak aan de paal: dan zou het in theorie (negatieve) invloed hebben op de levensduur. Praktijk: Afwachten

- Incidenteel aan de paal: De minimale negatieve invloed ga je dan vermoedelijk nooit merken.

 

De laadbooster: Idem. Zonder booster werkt het wel, maar kan het best zijn dat het laden relatief langzaam gaat. De kabels zijn niet extreem dik. Het hele dynamo overbelastenverhaal zal nooit (kunnen) spelen icm de gebruikte zekeringen en kabeldiameters.

 

Andersom heb ik t wel meegemaakt: Amper laden omdat er juist teveel spanningsval was tijdens het rijden. En dan voegt een booster ook wel wat toe, dan laad je gewoon met 30A (of whatever de booster kan)

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

11 uren geleden, Baatje zei:

klinkt goed , vraag dan wel af waarom op internet er zo heisa wordt gemaakt om combinatie EBL99 met lifepo4. 😛

Laden tijdens het rijden:

Omdat de kabels tussen startaccu-EBL_HH accu worden gebruikt in (sommige) gevallen 10 mm², aan de dunne kant zijn. Dat geeft een snelheidsbeperking in het laden.

En je kan niet sturen in het laadproces, een DC-DC lader wel.

Laden aan de paal:

Zie tekst hierboven van DJS.

 

Ik heb wel een DC-DC lader en maak geen gebruik van het laden door de EBL99 voor mijn LFP accu, de startaccu laad ik in de stalling periode wel met de EBL lader.

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

47 minuten geleden, CaradoT135 zei:

Laden tijdens het rijden:

Omdat de kabels tussen startaccu-EBL_HH accu worden gebruikt in (sommige) gevallen 10 mm², aan de dunne kant zijn. Dat geeft een snelheidsbeperking in het laden.

En je kan niet sturen in het laadproces, een DC-DC lader wel.

Laden aan de paal:

Zie tekst hierboven van DJS.

 

Ik heb wel een DC-DC lader en maak geen gebruik van het laden door de EBL99 voor mijn LFP accu, de startaccu laad ik in de stalling periode wel met de EBL lader.

 

47 minuten geleden, CaradoT135 zei:

Laden tijdens het rijden:

Omdat de kabels tussen startaccu-EBL_HH accu worden gebruikt in (sommige) gevallen 10 mm², aan de dunne kant zijn. Dat geeft een snelheidsbeperking in het laden.

En je kan niet sturen in het laadproces, een DC-DC lader wel.

Laden aan de paal:

Zie tekst hierboven van DJS.

 

Ik heb wel een DC-DC lader en maak geen gebruik van het laden door de EBL99 voor mijn LFP accu, de startaccu laad ik in de stalling periode wel met de EBL lader.

Ik laad ook nog met een zonnepaneel, die wordt aangestuurd dmv een Vontronic(Beaut) SR200. Maakt dat nog in positieve zin verschil?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...