Ga naar inhoud

Import camper verzekeren


merijn

Recommended Posts

Hoi,

 

Wij zijn aan het kijken of we een camper uit Duitsland kunnen halen. Uiteindelijk moet deze natuurlijk verzekerd worden. Moet dan zo'n voertuig, door bijvoorbeeld NKC, getaxeerd worden? Of kan deze worden verzekerd tegen de aanschafprijs (incl. BPM) ? 

Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee. Dat horen we graag.

 

Groeten Merijn

Link naar reactie
Share on other sites

even je verzekering bellen dan weet je genoeg, niet iedere verzekering heeft dezelfde regelingen. Mijn oudere camper ging op taxatie waarde, mijn nieuwere niet die blijft 5 jaar op de aanschafprijs staan(ook de uitkering bij total loss), daarna moet ie getaxeerd worden en geld de taxatie waarde bij uitkering. Ik zit niet bij de NKC en zoals ik al zei, bekijk meerdere verzekeringen, zeker ook de voorwaarden.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Op 16-4-2024 om 11:23, merijn zei:

Hoi,

 

Wij zijn aan het kijken of we een camper uit Duitsland kunnen halen. Uiteindelijk moet deze natuurlijk verzekerd worden. Moet dan zo'n voertuig, door bijvoorbeeld NKC, getaxeerd worden? Of kan deze worden verzekerd tegen de aanschafprijs (incl. BPM) ? 

Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee. Dat horen we graag.

 

Groeten Merijn


Onze klanten krijgen het advies om de camper na aankoop (er is dan nog geen NL-kenteken) op chassisnummer volledig casco te verzekeren. Dat kan bij de meeste verzekeraars voor maximaal één maand. Je mag daarmee niet op de openbare weg komen, ga je rijden dan moet dat op één of ander kenteken, bijvoorbeeld het ééndagskenteken voor de RDW-importkeuring. Verzekering op chassisnummer dekt dus alleen het stilstand risico zoals, inbraak, brand, diefstal, en ander van buitenaf komend onheil. Voor deze casco verzekering kun je het buitenlandse aankoopbedrag vermeerderd met alle kosten van de invoer(keuring), BPM en transport optellen tot één totaalbedrag. Dat geef jij aan bij het afsluiten van deze verzekering. 

Vervolgens moet je er op toezien dat je binnen één maand de RDW-keuring hebt afgerond, inclusief de BPM-aangiften en het NL-kenteken binnen hebt. Zodra dat het geval is kun je hem (casco) verzekeren op dit kenteken en mag hij ook op de openbare weg komen. Bij de meeste verzekeraars kun je hem dan drie jaar voor aankoopwaarde verzekeren. Die waarde stel jij zelf vast door alle kosten bij elkaar op te tellen. Je moet daarvan dus ook alle betaalbewijzen drie jaar lang bewaren.
Na deze drie jaar gaat de polis meestal gewoon door op basis van dagwaarde tenzij jij besluit en de verzekeraar toestaat dat er een nieuwe waarde vast periode op de polis moet komen. Daarvoor moet je hem dan door een erkend taxateur laten taxeren op dagwaarde. De kosten daarvan zijn ongeveer 175,- tot 250,- euro. Ik ben verzekerd bij de NKC en lid van de NKC en kreeg daarom korting op de taxatie. Hij ligt nu voor de 2e periode van vijf jaar vast (dus eerst 3 jaar aankoopwaarde, daarna nu voor de 2e keer taxatiewaarde) en staat nu op het hoogste bedrag van de drie momentopnames.
Succes met het maken van de juiste keuze en het doorlopen van het aankoop- en invoerproces.
 

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid