Ga naar inhoud

Huishoudaccu & 12 volt probleem Fiat Ducato 1998


Bessie

Recommended Posts

Beste camperaars,

 

4 dagen geleden ben ik met m'n gezin voor het eerst op camper trip. We hebben recent een Fiat Ducato met Knaus opbouw van 1998 gekocht en inmiddels aangekomen aan de Moezel. 

Nu ons probleem, of eigenlijk een aantal, allen op elektra gebied.

 

1. Zonder walstroom werkt onze koelkast niet en de stekkerdoos voor het opladen van tel/laptop etc, waterpomp en verlicthting werken prima. Dit is onhandig ivm ons voornemen vrij te staan op mooie plekjes

2. tijdens het rijden werkt de koelkast niet op de 12 volt

2. het lijkt erop dat de motoraccu langzaam wordt leeggetrokken als we niet op de walstroom zijn aangesloten, zelfs als we niks gebruiken, volgens mij zou dat niet mogen

3. de 12 volt aansluiting voorin werkt sinds vandaag niet meer

 

De zekeringen zijn gemeten, die zijn prima, althans die bij de huishoudaccu. alle schakelaars staan omhoog. Verder heb ik 2 elektronische linkerhanden en schiet m'n kennis te kort.

 

De dynamo werkt prima. Wie heeft een idee?

 

veel dank voor het meedenken en de tips.

 

groet,

Raymond (Mandy, Dex en Rio)

Link naar reactie
Share on other sites

  1. Zeer waarschijnlijk heb je een absorptie koelkast, die werkt normaal gesproken alleen onder het rijden (als de motor loopt) op 12 volt. Als je niet aan de paal staat is gas de enige optie om de koelkast te gebruiken.
  2. a. In dat geval zal de koelkast het wel moeten doen. Je zal toch opnieuw moeten meten of er 12 volt bij de koelkast komt.
    b. Ik zou toch nog eens kijken of er toch nog een zekering over het hoofd is gezien. Als de dynamo wel werkt zal de startaccu  normaal gesproken geladen moeten worden.
  3. Dat lijkt toch op een defecte zekering of krijgt de 12V zijn voeding van de HH accu?
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Als je niet aan de walstroom hangt kan een absorptiekoelkast (werkt op 230V, 12V en gas) alleen op gas werken. Een absorptiekoelkast werkt wel op 12V maar alleen met draaiende dynamo, omdat een absorptiekoelkast via 12V te veel stroom trekt en daardoor je huishoudaccu te veel zou belasten.

Hierdoor is een scheidingsrelais/koelkast relais in de camper (EBL) ingebouwd die pas 12V van de dynamo doorgeeft als de dynamo draait. Via het D+ dynamo signaal.

 

Als de gaskranen open staan, zowel op de gasfles zelf als de losse kranen naar de koelkast, gaspitten en verwarming (vaak achter een klepje in het keukenblok), dan moet je de koelkast werkend op gas krijgen. De wat nieuwere koelkasten selecteren zelf de energiebron die voorhanden is, bij de wat oudere koelkasten moet je dit handmatig op de koelkast instellen.

Staat de koelkast op gas dan moet je achter de koelkast door de ventilatieroosters in de camperwand, het tikken van de vonkontsteking horen en vervolgens het ruisen van de gasvlam als de brander werkt. Gebeurd er niets, of hoor je alleen tikken en daarna geen ruisen, dan kan er wat met de koelkast aan de hand zijn. 
 

Als de koelkast tijdens het rijden niet op 12V werkt dan is de 12V voeding naar de koelkast onderbroken. Dit kan heel simpel de zekering van de koelkast zijn, of het 12V relais wat tussen de koelkast en de dynamo inzit. Er zit zowel een zekering in het elektroblok (EBL) met alle 12V steekzekeringen voor de campertechniek in het leefgedeelte, als ook een zekering op de besturingsprint achterop/onderin de koelkast zelf. Meten is weten in dit geval dus misschien tref je een medecamperaar die hierin kan helpen.


Als je zonder walstroom wel 230V op de wandcontactdozen hebt is er waarschijnlijk een 12V/230V omvormer in de camper aanwezig. Let op dat deze omvormers best wat stroom kunnen trekken, ook als er geen verbruikers in de wandcontactdozen zitten dan verbruiken ze iets aan stroom. Meestal is hiervoor een losse aan/uit schakelaar voor aanwezig waardoor je de omvormer uit kunt zetten als je geen 230V nodig hebt wanneer je off-grid/zonder walstroom staat.


Als je nu helemaal geen 12V meer hebt dan kan of de hoofdzekering van de huishoudaccu doorgebrand zijn, of de accu is leeg. Nabij de plus-pool van de accu moet een wat grotere steekzekering zitten, meestal 50A, meet die eens na. Trek ook alle steekzekeringen van het EBL er eens uit om ze te controleren. Het EBL is het elektroblok, een soort blikken kastje met hierin alle steekzekeringen voor de 12V in de camper. Hierin zit soms ook het relais voor de koelkast en de lader voor de huishoudaccu.

 

Voor dit soort storingen heb je toch enige kennis van campertechniek nodig, plus een multimeter om zaken te controleren. Je bent zoals je aangeeft zelf niet kundig genoeg dus wellicht kan iemand op de camperplaats of camping even meekijken. Anders zou ik toch op zoek gaan naar een campergarage in de buurt en vragen of zij even mee kunnen kijken naar de storing(en). Via forums kun je wat meer info en tips krijgen maar zonder kennis en spullen loop je waarschijnlijk alsnog vast ben ik bang.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

@Camper-Tdank voor je uitgebreide antwoord. Het EBL is nagekeken, één aansluitingspunt is mogelijk doorgebrand waardoor die onvoldoende contact maakt. De grootste 50A is nog prima. We hebben inderdaad een omvormer achter de hh-accu zitten, ik zal eens kijken of er een aan/uit knop op zit voor de 230volt.

Vandaag hebben we (op de camping met stroom) hem enkele uren ontkoppeld en lampen aangezet, de accu blijkt gelukkig niet defect te zijn.

 

Om de zekering van het besturingsprint van de koelkast te vinden, ik gok dat daarvoor de koelkast eruit moet?! Dat is een klusje wat ik inderdaad liever doe wanneer ik een camperaar tegenkom die vaker met die bijltje heeft gehakt. We hebben nog dik 7 weken te gaan dus die kans is groot. 

 

Kan die 12 volt defect van de koelkast te maken hebben met de 12 volt voorin de cabine?

 

Afgelopen dagen had ik in Nederland al verscheidene campergarages gebeld, maar niemand had tijd.

 

Nogmaals veel dank voor de nieuwe inzichten.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Als je een echte EBL van Schaudt hebt krijgt de koelkast in veel gevallen stroom via de EBL van een apart gezekerde kabel vanaf de startaccu. Die 40 of 50A zekering die vanaf de startaccu richting EBL gaat staat daar los van. Maar dat is in de meeste gevallen zo. Welk model EBL heb je?

Als de zekering tussen startaccu en koelkast niet defect is kan het ook aan de d+ gestuurde relais liggen. Maar eerst een goed meten.

Link naar reactie
Share on other sites

De besturingsprint van de koelkast kun je meestal bereiken via de achterzijde van de koelkast, door het ventilatierooster in de camperwand buiten weg te nemen.

Onderop de koelkast vind je de gas- en elektraleidingen, alsmede de brander en de besturingsprint. Waar en hoe is afhankelijk van het model koelkast wat er zit.

Mocht verder onderzoek naar de 12V zekering voor de koelkast noodzakelijk zijn dan moet je eerst de installatiehandleiding even doorspitten, waar je alles vind.

 

12V in de cabine van een camper is meestal gevoed uit de startaccu, al zijn zaken als de autoradio en soms een USB punt vaker gevoed uit de huishoudaccu.

Op deze manier kun je de radio (en USB punten) ook blijven gebruiken als de camper stil staat op de camping/camperplaats.

 

Maar goed, het advies van @CaradoT135 is ook mijn advies, eerst goed meten van accu/dynamo richting het EBL, alle zekeringen en alle connectoren.

Als je weet welk merk en type EBL je hebt kunnen wij daar misschien nog wat op aanvullen.

Overigens is "een doorgebrand aansluitingspunt" in een EBL nooit fijn en meestal een connector met meerdere aansluitingen voor meerdere verbruikers.

In die zin kan 1 connector dus problemen geven bij meerdere elektrische zaken. Daarom is het belangrijk dat "dit aansluitpunt" eerst goed hersteld wordt.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid