Ga naar inhoud

Probleem met zelf geplaatste zonnepanelen op camper


Dennie
 Share

Recommended Posts

Beste mede camperaars,
 
Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.
 
Mijn broer heeft voor mij 2 zonnepanelen geplaatst op mijn camperbusje (Mercedes Viano uit 2005).
In de bijlage heb ik een tekening toegevoegd hoe hij deze heeft aangesloten. Waarschijnlijk heeft hij iets fout gedaan of is hij iets vergeten. 
 
Weten jullie misschien wat het kan zijn?
Het volgende heeft hij gebruikt.
Victron accu bewaker  MBV-700
Victron MPPT 75/10
De panelen leveren stroom alleen de accu laad niet op. Wel laad de accu tijdens het rijden op via een dynamo. De bewaker geeft constant een volle accu aan. Op het oog lijkt alles te werken, maar uiteindelijk toch niet.
 
Alvast bedankt voor jullie moeite.
 
Vriendelijke groet ,
Dennie Barendregt-van de Braak

Screenshot_20240413_195404_com.google.android.apps.docs.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Sowieso moet de MPPT lader van de zonnepanelen ingesteld zijn op AGM accu’s, dus kijk even of deze programmeer-stappen vooraf goed zijn doorlopen. En de panelen in serie is prima, dan heb je een hogere klemspanning van ca. 40V waardoor de MPPT lader sneller gaat werken, ook bij minder zonnig weer.

 

Ook de BMV moet vooraf juist ingesteld op het type accu met bijbehorende capaciteit en specificaties. De BMV is in die zin geen volledig plu-and-play apparaat en moet vooraf wel weten wat hij aan het monitoren is, anders krijg je onrealistische waarden. Nadat de accu vervolgens een keer volledig is opgeladen zal de BMV zich resetten naar 100% en beginnen met het weergeven van de juiste waarden.

 

Daarnaast kan het altijd nog zo zijn dat de accu volgeladen is en daardoor de MPPT lader niets meer doet. Vol is vol. Dan zou je eerst de accu eens moeten belasten zodat deze wat leger raakt en daarna kijken wat de MPPT lader doet.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Je kan het heel makkelijk controleren.
De MPPT heeft een app voor je smartphone, daarmee kan je via bluetooth je MPPT bekijken. (wel na inloggen het standaard wachtwoord 00000 veranderen)

 

Op de App zie je het voltage van je hh accu. Met zon moet deze boven de 13 volt zijn, dit kan je ook meten met een multimeter op je accu polen.

Heb je daar een ander voltage (lager) dan is er iets niet goed aangesloten.

 

Is je accu vol dan gaat deze in druppel mode, maar dat kan je in de App zien staan.

 

Staat je camper binnen of is het donker dan zal je in de app zien staan uitgeschakeld.

 

En natuurlijk moet je MPPT zijn ingesteld op de juiste accu.

 

P.s. zoals ik de tekening zie, mis ik eigenlijk een zekering tussen de MPPT en de HH accu.

En wat ook makkelijk is een schakelaar tussen de zonnepanelen en de MPPT.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...