Ga naar inhoud

Probleem met de electronica Carthago uit 2021


Dotty
 Share

Recommended Posts

Wie zou me kunnen helpen met een paar probleempjes. Na aankoop van een Carthago Chic C line T 4.9 LE hebben we alles behalve de TV actief kunnen krijgen. Mij was geadviseerd om voor de TV eens de zekeringen te controleren. Daar zat het probleem niet. Maar na deze actie blijkt de CBE PC320/2-CA regelaar ook niet meer te functioneren. Hierdoor blijft de pomp lopen (heb de zekering maar getrokken), de regelaar komt bij als ik de aan/uit knop ingedrukt houd maar geeft aan dat er een probleem in het systeem zit en als ik de knop los laat is de regelaar uit. Ook de radio, en dus de achteruit camera kunnen niet meer aan gezet worden. We wilden eind deze maar gaan rijden maar moeten eerst deze problemen opgelost hebben. Dealers hebben kennelijk geen tijd want ze geven aan dat ik pas in juni aan de beurt kan komen. Wie kan ons helpen?

Link naar reactie
Share on other sites

Ik ben geen CBE deskundige maar als alles op de TV na gewerkt heeft zou ik beginnen met alle steekzekeringen controleren. Gebruik het liefst een multimeter om ze even door te piepen, want op het oog kan een defecte zekering ook nog goed lijken.

Denk ook even goed na over wat "Na deze actie.." zoals je schreef, wat die 'actie' was... Wat heb je losgehaald, bekeken, veranderd, etc. wat invloed kan hebben waardoor zaken nu van de leg zijn.

 

Als de waterpomp blijft lopen kan dit ook komen door een kraan die nét een beetje open staat, of een een defecte micro switch in een kraan. Als er een drukpomp in de camper zit kan er ook nog sprake zijn van drukverlies c.q. een lek.

 

Optioneel kun je ook nog alle stekkers naar de verbruikers als verlichting, pomp, koelkast, etc. op de CBE afkoppelen. Om hiermee te onderzoeken of een bepaalde gebruiker, of spanningsgroep een probleem heeft. Let hierbij wel op welke kabels waar zaten (foto maken) zodat alles weer juist terug komt.

 

Een paardenmiddel wat soms kan werken is de grotere rode 50A zekering bij de huishoudaccu even los nemen en weer terugplaatsen. Op deze manier zet je het EBL even spanningsloos voor een 'reset'. Er zijn EBL's die hier soms door herstellen.

 

Stel je vraag eventueel ook even op het camperforum waar meer leden en kennis zit.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Ik zou toch eens bij de verkoper gaan informeren. Het lijkt me erg stug dat je een camper koopt en je het maar zelf mag uitzoeken, en als je een probleem hebt je maanden mag wachten. 

 

Tenzij dat ding gratis was lijkt het me dat ze op z'n minst even kunnen kijken, best kans dat het iets kleins is.

 

Klopt het bouwjaar 2021 wel? Ik dacht dat de PC320 in de oudere modellen zat (2011?) en dat Carthago de PC180/380 modellen gebruikt bij de jongere campers.

 

Op Camperforum even vragen kan een goede optie zijn. Als je hetDuits beheerst kun je ook wohnmobilforum.de proberen, daar zitten ook veel Carthago gebruikers.

 

Sowieso de handel resetten (spanningsloos maken vanaf beide accu's) is een goede eerste stap zoals @Camper-T al voorstelt. Dat kan best al voldoende zijn.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...