Ga naar inhoud

Jaarlijkse vochtmeting


GeorgeV
 Share

Recommended Posts

Hoi, wij hebben sinds iets minder dan 2 jaar een camper (nieuw aangeschaft). Om in aanmerking te komen voor de garantie ben je verplicht om jaarlijks een vochtmeting uit te laten voeren. Op zich kan hier inkomen, echter wordt deze keuring gedaan door dezelfde persoon/instantie die ook de uiteindelijke service moet gaan verlenen bij een eventuele lekkage. Eeen soort van "wij van WC-eend keuren ons eigen WC-eend". Hoe betrouwbaar is dit dan. Mogelijk zou de dealer er voordeel bij kunnen hebben om op het ene moment een lekkage te verzwijgen om daarna als de garantie verlopen is de camper goedkoper in te kunnen ruilen vanwege diezelfde lekkage. In hoeverre staat het mij vrij om de vochtmeting door een onafhankelijke dealer/instantie te laten doen?

Link naar reactie
Share on other sites

Link naar reactie
Share on other sites

Ik nee

54 minuten geleden, HymerBoy zei:

Ik neem aan dat er dan toch een check door de dealer moet plaatsvinden, ondanks dat je het zelf ook checkt.

Ik vind het niet erg om mijn camper jaarlijks te laten checken om lekkage, maar de betrouwbaarheid is voor mij een issue. Is er iemand die inmiddels ervaring heeft met het laten doen van een onafhankelijke check?

Link naar reactie
Share on other sites

Bij de vorige camper hebben wij het 7 jaar lang laten doen door een dealer. Nooit iets gevonden.

Later (buiten de garantie van 6 jaar) bleek de bodem van de garage rot te zijn. Flinke kostenpost geweest, maar super gerepareerd (niet in Nederland laten doen).

 

Nu kunnen we niet meer zelf meten, omdat de binnenzijde ook van aluminium is en daar reageert de vochtmeter op. (nieuwe meter, slechts 1x gebruikt 😞 )

We doen het voor de 6 jaar garantie. Daarna kan je het beter zelf doen. Voor een eventuele verkoop later, kan het een punt zijn.

Veel campers gebruiken weinig tot geen hout meer, maar dat scheelt per merk.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, GeorgeV zei:

Ik nee

Ik neem aan dat er dan toch een check door de dealer moet plaatsvinden, ondanks dat je het zelf ook checkt.

Ik vind het niet erg om mijn camper jaarlijks te laten checken om lekkage, maar de betrouwbaarheid is voor mij een issue. Is er iemand die inmiddels ervaring heeft met het laten doen van een onafhankelijke check?

JA ook 1x per jaar door de dealer ivm de 7 jaar garantie. Daarnaast doe ik het dus zelf ook 1x.

Link naar reactie
Share on other sites

51 minuten geleden, Frans zei:

Bij de vorige camper hebben wij het 7 jaar lang laten doen door een dealer. Nooit iets gevonden.

Later (buiten de garantie van 6 jaar) bleek de bodem van de garage rot te zijn. Flinke kostenpost geweest, maar super gerepareerd (niet in Nederland laten doen).

 

Nu kunnen we niet meer zelf meten, omdat de binnenzijde ook van aluminium is en daar reageert de vochtmeter op. (nieuwe meter, slechts 1x gebruikt 😞 )

We doen het voor de 6 jaar garantie. Daarna kan je het beter zelf doen. Voor een eventuele verkoop later, kan het een punt zijn.

Veel campers gebruiken weinig tot geen hout meer, maar dat scheelt per merk.

idd meeste campers hebben geen hout meer, wil niet zeggen dat ze niet gaan lekken maar de schade blijft daardoor vaak beperkt en makkelijker te repareren. 

Link naar reactie
Share on other sites

Klopt

Helaas is het dan bijna alleen maar zichtbaar en het dus te laat is.

Vlekken op wanden en plafond en water onder in ruimte waar je het niet wil hebben en evt. nog een schimmelgeurtje.

 

Volgens mij is de beste manier, zelf controleren. Maar ook dat geeft geen garantie,

 

Lekkage is en blijft een vervelend probleem, omdat de gevolgen best een impact hebben.

Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn eigenlijk 2 redenen om vocht te checken.

1.  omdat de garantie dat eist. Zelf controleren vind de fabrikant niet goed. Dus de dealer laten doen.

2. omdat je zelf geen lekkage wilt. Ik verdenk een als goed-bekend-staande dealer niet snel dat deze willens en wetens lekkage zal verzwijgen, zeker wanneer je om schriftelijke rapportage vraagt. De als goed bekend staande dealer zal zijn naam niet te grabbel willen gooien. Bovendien vindt de fabrikant het erg vervelend wanneer net na de garantietermijn zijn campers blijken te lekken. De dealer heeft dan wat uit te leggen. Maar zekerheidshalve kun je zelf vocht-controles doen.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...