Ga naar inhoud

Lithiumbatterij


Flevo13
 Share

Recommended Posts

Ik dacht dat er een NordElettonica blok in zit in die serie (met het NE237 zekeringkast en het NE266 bedienpaneel)

 

Sommige nieuwere Adria’s hebben een Schaudt maar ik dacht die uit 2017 nog niet.

 

Slimme dynamo zal ie 99% zeker ook niet hebben.

 

@TS kun je typenrs posten of foto’s? Belangrijkste is die van de zekeringkast/schakeldoos. Dan kunnen we adhv dat type zien of die geschikt is. Die schakeldoos is namelijk ook je acculader aan de paal meestal.

Ook een typenr van de zonnepaneel regelaar, want die moet ook geschikt zijn.


Idealiter plaats je altijd een dcdc bij een lithium installatie om de accu optimaal te laden.


Een management systeem (BMS) zit bij de meeste accu’s ingebouwd en beveiligt de accu tegen te ver ontladen, grijpt in als er wat mis is met de cellen, en schakelt bv ook het laden uit bij lage temperaturen.

Anno 2024 heeft eigenlijk elke accu wel die basisfuncties, alleen sommige budgetaccu’s niet. 
De leverancier kan je dat natuurlijk uitgebreid uitleggen en bevestigen.

 

Kijk ook naar de beschikbare ruimte. Soms is die beperkt waardoor je niet altijd elke accu fysiek goed kwijt kunt

 

Link naar reactie
Share on other sites

De eerste foto (die NDS Smart-IN) is je omvormer. Die was niet genoemd, maar blijkbaar zit er ook een omvormer in.
Opm: de SM serie is een gemodificeerde sinusgolf. Dat is verouderde techniek en niet elke electronica vind dat leuk. 
Mocht je die hebben (de zwarte serie) dan zou ik aanraden die te vervangen. 
De rode modellen zijn een pure sinus en dat is prima.

 

De lithiumaccu moet wel voldoende vermogen kunnen leveren voor de omvormer.
Op de omvormer staat een vermogen. Bij een budgetaccu is de stroom soms beperkt tot 100A. Dan kun je (even afgerond) een omvormer van maximaal 1000W gebruiken.
Het middensegment kan meestal wel 150A leveren, dan is een 1500W omvormer prima mogelijk.

Als je omvormer dus 1500W of zwaarder is is dat een aandachtspuntje.

 

De 2e (LIS 101) is een dimmer ding, heb je niets mee te maken in deze situatie

 

De MPPT is geschikt voor lithium, hij moet alleen ingesteld worden.

 

De NE237 is in de basis niet geschikt voor lithium. Als je incidenteel aan de paal staat dan kan het wel (als ie ingesteld wordt op GEL) maar bij langdurig aan de paal staan zou ik een geschikte lader adviseren. De lader in de NE is, net zoals bij Schaudt, een vrij basis 18A ladertje.

 

Er zit geen booster in de NE237. Ik zou aanraden om die wel te installeren, dan laad de lithiumaccu helemaal 'volgens het boekje' en ga je geen dingen overbelasten. Afhankelijk van de ruimte zou ik dan de Votronic nemen, die is wat compacter en wordt minder warm tov de Victron (en die is wat makkelijker te koppelen aan de NE)

 

Wat voor koelkast heb je? Bij een absorbtiekoelkast is het wel raadzaam om de eventueel anders te bedraden, anders gebruik je een groot deel van de stroom die de booster levert al meteen weer voor de koelkast en gaat het laden nog relatief langzaam. Bij een compressorkoelkast speelt dat niet.

En waar zitten de huidige accu's? De ruimte kan een aandachtspuntje zijn als je een grotere accu kwijt wilt. 100-150Ah past meestal wel, 200-230Ah afhankelijk van het type, en 250Ah+ is echt even goed bekijken.

 

Bij diverse Adria's zit de NE in het bankje achter de stoel en daar heb je best wel wat ruimte. Wel is de koeling een aandachtspuntje. Een omvormer kan daar wel, maar dan moeten er wel ventilatiegaten zitten en/of de omvormer maar kortstondig hoog belast worden.

 

Dit zijn 2 vergelijkbare (met alles in het bankje), met 230 en 200Ah lithium

 

image.thumb.png.47fb6221605b60b3549c3fa39f47ff7c.png

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

Hartelijk voor uw uitgebreide reactie en hulp. 
Ik kan zelf niet bij de omvormer. De lade kan ik niet uitschuiven. Ik durf niks te forceren aangezien ik nu in Marocco ben. 
De koelkast werkt alleen op stroom als de camper aan de laadpaal staat. Als we vrij staan werkt de koelkast op gas. Als we rijden op de autoaccu of boardaccu.  Dus geen probleem bij Lithium?

De accu’s en het electroblok zitten idd onder de zitting. Ruimte geen probleem dus. 
actiepunten mijn inziens. 

1.Omvormer checken en eventueel vervangen. 
2.Een goede passende lader in het electroblok NE237

3.De booster Votronic in het electroblok NE237 installeren. 

4.Lithiumbatterij installeren. 

 


 

IMG_8018.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Lithium (LiFePO4) accu's hebben een andere laadkarakteristiek als gewone (lood) accu's. Daarnaast lopen er vaak (zeker met een omvormer) hogere stromen en tenslotte wil je niet dat jouw dynamo problemen krijgt met die hogere laadstromen.

 

Dus:

- geschikte DC-DC booster met lithium stand (zeker bij een slimme dynamo);

- geschikte acculader met lithium stand;

- geschikte omvormer voor de zonnepanelen met lithium stand;

- voldoende dikke kabels, zeker die van de accu naar de omvormer.

 

Soms zijn (deels) de bestaande onderdelen al geschikt en moet alleen een instelling of dip-switch omgezet worden, vaak zijn de kabels wel aan de dunne kant.

Link naar reactie
Share on other sites

Je lijstje klopt wel inderdaad.

 

Via de bovenkant kun je wel bij die ruimte komen.

 

De Votronic kun je zo aansluiten dat je de inkomende kabel van de NE kan gebruiken, dan hoef je ook niet intern het scheidingsrelais te bypassen.

 

De koelkast is idd geen probleem, alleen als je die aangesloten laat zoals ie nu zit dan zal ie een groot deel van de booster meteen weer teniet doen. De booster levert 30A, maar als je koelkast meteen 14A gebruikt laad je de accu alsnog maar relatief langzaam (met zo'n 16A) als de koelkast loopt. Dat is een beetje jammer natuurlijk. Als de koelkast op temperatuur is dan zal ie niet die 14A gebruiken dan gaat de volle 30A je accu in, maar dat is helaas niet altijd het geval.

 

Bij een kleine lithiumaccu is 15-16A nog wel voldoende om m te laden maar idealiter wil je juist, zeker bij een grotere accu, in een paar uurtjes rijden toch wel leuk dat ding opladen. 

Dan zou ik aanraden om de koelkast buiten de booster om te voeden (met een extern relais). Op die manier heb je de volle 30A ter beschikking om lekker vlot te laden.

 

Omvormer is zoals gezegd mogelijk prima dus dan heeft vervangen geen nut.

 

Meeste werk zit in het netjes aansluiten. Een lithiumaccu heeft vaak een M8 terminal, een loodaccu heeft accupolen. En daar zit vaak van alles op 'gerommeld'. Dat domweg overzetten verdient niet de hoofdprijs, mooier is om alles te voorzien van de juiste kabelschoenen en 'verdwaalde' kabels ook meteen te fatsoeneren. In principe wil je zo min mogelijk kabels op je accu hebben en loopt alles via een centrale zekering/verdeelblok.

 

Kwa ruimte zal het geen probleem zijn idd, ik gok dat je snel 25cm hoogte hebt op de plek van de huidige accu's en dan kun je zelfs 400Ah+ kwijt. (of dat nodig is is een 2e natuurlijk, meestal niet. 

 

Bij de meeste campers is 120-230Ah het meest gebruikelijk, de grotere en kleinere capaciteiten zijn veel minder voorkomend (Iig bij de installaties die ik doe)

Een enorme capaciteit is natuurlijk leuk, maar die energie moet ook ergens vandaan komen. Anders is de verhouding een beetje uit verband. 

 

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

Quote

In onze Adria Matrix 2017 willen we de 2 boordaccu’s vervangen door een lithiumbatterij.  Moet er dan nog een booster bij of een lader of een management systeem?

Quote

De NE237 is in de basis niet geschikt voor lithium. Als je incidenteel aan de paal staat dan kan het wel (als ie ingesteld wordt op GEL) maar bij langdurig aan de paal staan zou ik een geschikte lader adviseren.

In dat laatste geval zou je kunnen volstaan met je huidige accu(s)

 

Sta je altijd aan de paal?

Hoeveel panelen heb je?

Is er nog ruimte voor meer panelen?

 

Met mijn 4 panelen sta ik voor het laden van mijn huishoudaccu nooit aan de paal, ik zie voor mijzelf ook geen reden om daarvoor de door GeMa en DJSmiley genoemde 230/12V acculader aan te schaffen.

Dat heeft ook te maken met mijn kampeergedrag en tijdstip van vakanties.

Link naar reactie
Share on other sites

Als je idd vrijwel altijd aan de paal staat is een upgrade/investering in lithium uberhaupt niet aan te raden/nodig of te rechtvaardigen 

 

Sta je altijd vrij, dan kun je dat incidentele keertje een nachtje aan de paal ook prima af met de NE lader. t is niet dat die een te hoge spanning geeft en merkbaar impact heeft op de levensduur als dat af en toe een keertje gebeurt.

 

De rustspanning (13.8V) is iets te hoog 'volgens het boekje' maar dat is geen ramp als dat af en toe eens gebeurt. 

 

Dus idd, alles is afhankelijk van je gedrag en de seizoenen (mbt het zonnepaneel).

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, CaradoT135 zei:

In dat laatste geval zou je kunnen volstaan met je huidige accu(s)

 

Sta je altijd aan de paal?

Hoeveel panelen heb je?

Is er nog ruimte voor meer panelen?

 

Met mijn 4 panelen sta ik voor het laden van mijn huishoudaccu nooit aan de paal, ik zie voor mijzelf ook geen reden om daarvoor de door GeMa en DJSmiley genoemde 230/12V acculader aan te schaffen.

Dat heeft ook te maken met mijn kampeergedrag en tijdstip van vakanties.

Hartelijk dank voor de reacties en meedenken. 
Ik had met ons campergedrag moeten beginnen. Okay. 
Wij wonen in de camper en verhuren ons huis. 
Vanaf sept./okt. tot rond eind april overwinteren we in het zuiden met veel zon We staan dan veel vrij. Af en toe aan de paal 

Van mei tot sept. zijn we in NL of in de buurt. 
Dan staan we meer aan de paal en circa 1/4 deel vrij. Mocht het goed lukken zonder kabelstroom dan doen we zo min mogelijk kabelstroom.  We hebben een Nespresso en een föhn als stroom slurpers.
 

Er is 1 zonnenpaneel .  Er is ruimte voor nog 1 met aanpassingen (schotel weg) voor nog 1. 
Mijn garage meldt dat meer zonnenpanelen niet werk als 1 plus 1 is 2 keer zoveel opbrengst. Er moeten nog aanpassingen geïnstalleerd worden. 
 

De eerste vraag is lijkt me: is het voor ons interessant gezien ons campergedrag om over te gaan op lithium. 
We doen ongeveer 1 jaar met 2 AGM accu’s. 

 

 


 


 


 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Nespresso en fohn op een 2-tal AGM accu's is wel een vrij forse belasting. Dat komt de levensduur niet ten gunste. 

 

Als je maar 1 jaar met een setje accu's doet dan gebruik je aanzienlijk meer stroom dan die accu's kunnen leveren en trek je ze ook regelmatig (te) leeg. Een setje in 1 jaar defect hebben is wel een indicatie van mishandeling van een accu.

 

Meer zonnepanelen is altijd goed. 1+1 is inderdaad wel gewoon 2, maar je regelaar moet dat wel aankunnen. In jouw geval is die regelaar prima tot zo'n 300Wp. Enige puntje is dat die NDS 2 aparte ingangen heeft. Daardoor kun je niet zomaar een 2e paneel op het dak leggen en moet je ook kabels bijplaatsen.

 

De regelaar vervangen door een andere is een logischere oplossing, naast dat je dan meer vermogen aan panelen kunt plaatsen scheelt het ook een hoop tijd (en dus kosten) om een 2e kabelset te moeten leggen. Hoeveel er precies kan is afhankelijk van de beschikbare ruimte en wat het huidige paneel is. 

Dat is een kwestie van puzzelen. Van belang: de beschikbare maten en specificaties van het huidige paneel. Adhv de maten en idealiter een totaalplattegrond van het dak is een dakplan te maken om zo optimaal kwijt te kunnen op het dak.

 

Je kan ook overwegen om een losse set te nemen. Die kun je dan naast de camper zetten, ideaal als bv de camper in de schaduw staat, maar ook, zeker buiten de zomer om, om de panelen onder een (veel) gunstigere hoek te zetten en zo een stuk meer opbrengst te krijgen.

 

Met 3/4 vd tijd aan de paal dan is lithium niet perse nodig, maar zul je buiten de paal wel je verbruikspatroon moeten gaan aanpassen als je niet weer een setje accu's erdoorheen wilt jagen in een jaar. Dat is toch een prijzig grapje elk jaar.

 

Lithium is vanuit dat punt niet perse een slecht idee, zeker niet als je de panelen uitbreid. Dat geeft je veel meer vrijheid en minder afhankelijkheid van de paal. Maar als je toch altijd die optie hebt en de voorzieningen van een camping/CP nodig hebt is dat een afweging natuurlijk. 

Ga/wil je meer vrijstaan dan nu, dan is het een logische keuze. Als die behoefte/plannen er niet zijn is het verhaal toch iets anders.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op 13-2-2024 om 12:18, CaradoT135 zei:

In dat laatste geval zou je kunnen volstaan met je huidige accu(s)

 

Sta je altijd aan de paal?

Hoeveel panelen heb je?

Is er nog ruimte voor meer panelen?

 

Met mijn 4 panelen sta ik voor het laden van mijn huishoudaccu nooit aan de paal, ik zie voor mijzelf ook geen reden om daarvoor de door GeMa en DJSmiley genoemde 230/12V acculader aan te schaffen.

Dat heeft ook te maken met mijn kampeergedrag en tijdstip van vakanties.

Hartelijk dank voor de reacties en meedenken. 
Ik had met ons campergedrag moeten beginnen. Okay. 
Wij wonen in de camper en verhuren ons huis. 
Vanaf sept./okt. tot rond eind april overwinteren we in het zuiden met veel zon We staan dan veel vrij. Af en toe aan de paal 

Van mei tot sept. zijn we in NL of in de buurt. 
Dan staan we meer aan de paal en circa 1/4 deel vrij. Mocht het goed lukken zonder kabelstroom dan doen we zo min mogelijk kabelstroom.  We hebben een Nespresso en een föhn als stroom slurpers.
 

Er is 1 zonnenpaneel .  Er is ruimte voor nog 1 met aanpassingen (schotel weg) voor nog 1. 
Mijn garage meldt dat meer zonnenpanelen niet werk als 1 plus 1 is 2 keer zoveel opbrengst. Er moeten nog aanpassingen geïnstalleerd worden. 
 

De eerste vraag is lijkt me: is het voor ons interessant gezien ons campergedrag om over te gaan op lithium. 
We doen ongeveer 1 jaar met 2 AGM accu’s. 

 

Reactie van Flevo 13

 

Hartelijk dank uw tijd om de uitgebreide info te leveren. 
We vervangen nu de 2 AGM accu’s in Alegeciras Zuid Spanje. 
Dan kunnen we tot eind april weer vrij staan. 
In mei gaan we zonnepanelen vervangen en de NDS. Zo nodig nog meer. 
Als firma ben ik na zoeken op Campertravels gekomen. 
Hebben jullie ervaring bij een bedrijf die gespecialiseerd is in het plaatsen van zonnepanelen?

 

 

 


 


 


 

 

 

IMG_8029.png

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb geen ervaring met bedrijven, wat ik wel zie dat campers worden voorzien van panelen waarvan vooral de kabelgoten zo amateuristisch zijn aangebracht dat ik destijds heb gekozen het zelf te doen.

Ik ben begonnen met één NDS 110Wp paneel met geïntegreerde spoiler en een Victron lader, daar kwam een een jaar daarop een tweede bij. Die beide panelen zijn erg zwaar en duur., toen nog in combinatie met een AGM accu.

 

Toen ik op een LFP accu ben overgestapt heb ik nog 2 panelen bijgeplaatst van Ective ook 110Wp. Die panelen zijn veel lichter en veel goedkoper. In opbrengst merk ik weinig verschil tussen beide merken.

 

2112692043_Slordigekabelmanagement.JPG.a40f720eb2d36a02afd5bca75fd404cf.JPG

Zo wilde ik het niet

 

1548162510_CT135dak.thumb.JPG.afbd0085609cc12306234fa2c3817039.JPG

 

Maar of je het laat doen of je doet het zelf, schaf een goede zonnelader aan.

Link naar reactie
Share on other sites

Over de sc300m, valt nog wel wat meer te vertellen, De 2 ingangen kun je in serie zetten en er dan 300 Watt aan panelen aan hangen. Als je panelen paralel schakelt dan hoeft je geen extra kabels te leggen. Serieel wordt wat lastig gezien de maximale ingangsspanning ong 27 Volt is.

Volgens mij is er op het gebied van zonnepanelen ook een ontwikkeling naar lichtere panelen. Op de afgelopen caravana kondigde Pro user (tradekar) aan dat er nieuwe panelen komen die niet meer wegen dan een kilo of drie bij ong 150Wp. Ook hier, https://www.omvormer-omvormers.nl/contents/nl/d27_ZONNEPANELEN_12V_24V.html panelen die grofweg de helft wegen.

Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt Barada.
 De info neem ik mee naar de specialist in NL. 
Gisteren de beide boordaccu’s vervangen bij een specialist hier in Algeciras Spanje. Zij zagen de beide accu’s en schudden met hun hoofd. De Italiaanse Euromaster heeft er verleden jaar 2 accu’s ingezet die goed zijn om een auto te starten. Vandaar dat ze nu al op zijn  😪

Zij hebben 2 keer de AGM Monbat 90AH deep charge geplaatst. Deze kosten samen 420 euro. 
De eerste ervaringen zijn positief.  Er moet wel minstens 1 zonnepaneel bij. 

ik hou me aanbevolen voor een goed adres. 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...