Ga naar inhoud

Ervaringen met Sachs koppeling


Don Esteban
 Share

Recommended Posts

Vooral door de problemen met de LUK 6 traps Robomatic automaat in de Fiat Ducato's van met name 2017 (maar sporadisch ook daarna) heb ik uiteindelijk besloten om de LUK koppeling te laten vervangen door een Sachs koppelingset. Een preventieve reparatie met o.a. als doel beter te kunnen slapen. Ik kan niet bepalen of dit nodig was bij onze camper maar je het camperplezier te laten vergallen door onzekerheid stoorde me 3x meer dan de deuk in de portemonnee. Het zal je maar gebeuren om in de tunnel van Lyon stil te staan omdat plastic delen van de LUK koppelingsplaat door de motor vlogen. 

Ik heb inmiddels een paar keer proefgereden en ik ervaar verschil met de oude situatie. De Robomatic doet prima zijn werk maar ik denk dat er verschil is met het schakelmoment. Hij schakelt m.i. sneller van de 4 naar de 5 dan vroeger. Ook het schakelmoment naar de 6e versnelling gebeurt vroeger. Allemaal geen ramp maar toch anders. Voorheen raakte ik de Hill-knop nauwelijks aan. Nu wel want de koppeling schakelt daarmee voor mijn gevoel prettiger. Het duurt met de Hill-knop echter wel een stuk langer voordat ik in de 6e versnelling rijd maar daar heb ik ook geen moeite mee. Ik moet de snelheid al flink opdrijven wil ik in de 6e versnelling niet in een te laag toerental zitten.

Zijn er camperaars onder de lezers die ook met Sachs koppeling rijden ? En hoe zijn de ervaringen? 

Bedankt alvast voor het delen van deze ervaringen. Don

Link naar reactie
Share on other sites

Geplaatst: (aangepast)

De Sachs koppeling is door een Fiat professional dealer gemonteerd. Men zou er voldoende ervaring mee hebben liet men nog weten.  Maar bedankt Hymerboy voor de reactie. Ik ga je opmerking aankaarten bij de dealer. 

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

11 uren geleden, Don Esteban zei:

De Sachs koppeling is door een Fiat professional dealer gemonteerd. Men zou er voldoende ervaring mee hebben liet men nog weten.  Maar bedankt Hymerboy voor de reactie. Ik ga je opmerking aankaarten bij de dealer. 


Zou handig zijn om te vermelden welke Fiat Prof hieraan gewerkt heeft. Ik ben er al tegen gekomen die bij hoog en laag ontkennen dat er iets mis kan zijn met de robotbak en/of de Lux koppelingsplaat van Fiat.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Geplaatst: (aangepast)

Zojuist de Fiat profdealer aan de lijn gehad die bereid is om het een en ander te controleren. Enig verschil met de LUK koppeling zou kunnen maar in hoeverre dat beinvloed kan worden, gaat bekeken worden. Informatie over de dealer geef ik alleen via een pb. 
 

(nagekomen) Ik vul dit bericht maar hier aan en maak er geen nieuw bericht meer voor aan:

Met het vervangen van de koppelingsplaat is ook nieuwe aangepaste Sachs software ingeladen. Dat de Sachs koppeling (voorlopig) anders schakelt blijkt normaal. Het is een nieuwe koppeling die zich moet inleren. (zoals dat blijkbaar heet) Dat gebeurt automatisch. Kortom, al naar gelang het rijgedrag van de bestuurder zullen de schakelmomenten zich gaan aanpassen. Voorlopig lijkt mij dit een plausibele uitleg maar ik ben geen insider. De toekomst zal het leren. Voor mij is echter momenteel het allerbelangrijkste dat er geen plastic delen meer door het motorblok kunnen vliegen.  !!!

aangepast door Don Esteban
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Klopt, dat inleren gaan automatisch, aan de hand van je rijstijl zal het zich aanpassen. Geef het de tijd, ze kunnen het als goed is wel weer resetten en kan je op nieuw met inleren beginnen. Mijn BMW(geen camper uiteraard) had dat ook, schakelde erg traag door vorige gebruiker, dealer heeft de bak gereset en zei even wat sportiever rijden dan leert ie wat agressiever in. Het werkte 🙂

aangepast door HymerBoy
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...