Ga naar inhoud

Controlepaneel Burstner Aviano 2015 1 meter werkt niet meer


Remko
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag,

ik ben nieuw op dit forum en wij zijn sinds sneller maanden trotse eigenaar van een Burstner Aviano 728i uit 2015.

we zijn nu 2 keer een weekend weggeweest en mij valt op dat de linker meter van het bedieningspaneel nagenoeg niet werkt. Deze beweegt wel wat als ik de knopjes indruk maar geen geen waarde.

deze meter geeft de voltage van de boordaccu’s en de startaccu en de (vuil)water tanks.

ik heb het paneel er al eens afgeschroefd en de kabels aangedrukt helaas geen resultaat.

iemand enig idee? Het lijkt mij niet dat de sensoren kapot zijn (zou wel heel toevallig zijn). Wellicht het metertje kapot?

weet iemand waar ik een nieuw paneel zou kunnen kopen?

kortom alle hulp is even welkom voor de nieuwe camperaar.

IMG_2837.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Het is een analoog metertje. Soms willen die nog wel eens vastzitten waardoor het wijzertje niet meer goed wil uitslaan.

 

Als alles goed werkt en dat probleem bij beide accu's optreed is dat wel mijn eerste verdachte. 2 accu's/uitlezingen tegelijk defect is wel minder voor de hand liggend. t knopje zou ook nog kunnen maar meestal werkt het dan wel als je wat harder drukt en/of werkt het onregelmatig

 

Het is eigenlijk een heel klein spoeltje met een magneetje en wijzertje. Als die iets aanloopt dan heeft dat spoeltje te weinig kracht om de naald te laten uitslaan

 

Opties (in volgorde van prijs)

- Terug naar de verkoper? (Als het een 'nieuwe' camper is dan zou dat gewoon moeten werken)

- Eruit halen en schoonmaken (kost alleen moeite): https://www.youtube.com/watch?v=qygecXhZTxk

- Eruit halen, opschift opzoeken (vaak werken ze met een stroompje van 50 of 100uA), passend model met gelijke specificaties zoeken (meer moeite, maar je betaald dan alleen voor de meter), en het labeltje overzetten

- Eruit halen en een nieuwe bestellen (refurbished, metertje of hele bedienpaneeltje) (bv informeren bij https://www.wvopzeeland.nl/contents/nl/d602.html )

- Eruit halen en een nieuwe bestellen bij Burstner / Schaudt (volgens mij gebruikt Burstner de Schaudt spullen)

 

Alternatief: dat hele ding niet meer gebruiken en een Victron BMV / Smartshunt plaatsen. Dat is de moderne manier van meten hoe vol een accu is en werkt ook als je de installatie ooit gaat upgraden naar een modernere (lithium) accu. Zo'n analoog metertje is alleen geschikt als indicatie bij een loodaccu.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, DJSmiley zei:

Het is een analoog metertje. Soms willen die nog wel eens vastzitten waardoor het wijzertje niet meer goed wil uitslaan.

 

Als alles goed werkt en dat probleem bij beide accu's optreed is dat wel mijn eerste verdachte. 2 accu's/uitlezingen tegelijk defect is wel minder voor de hand liggend. t knopje zou ook nog kunnen maar meestal werkt het dan wel als je wat harder drukt en/of werkt het onregelmatig

 

Het is eigenlijk een heel klein spoeltje met een magneetje en wijzertje. Als die iets aanloopt dan heeft dat spoeltje te weinig kracht om de naald te laten uitslaan

 

Opties (in volgorde van prijs)

- Terug naar de verkoper? (Als het een 'nieuwe' camper is dan zou dat gewoon moeten werken)

- Eruit halen en schoonmaken (kost alleen moeite): https://www.youtube.com/watch?v=qygecXhZTxk

- Eruit halen, opschift opzoeken (vaak werken ze met een stroompje van 50 of 100uA), passend model met gelijke specificaties zoeken (meer moeite, maar je betaald dan alleen voor de meter), en het labeltje overzetten

- Eruit halen en een nieuwe bestellen (refurbished, metertje of hele bedienpaneeltje) (bv informeren bij https://www.wvopzeeland.nl/contents/nl/d602.html )

- Eruit halen en een nieuwe bestellen bij Burstner / Schaudt (volgens mij gebruikt Burstner de Schaudt spullen)

 

Alternatief: dat hele ding niet meer gebruiken en een Victron BMV / Smartshunt plaatsen. Dat is de moderne manier van meten hoe vol een accu is en werkt ook als je de installatie ooit gaat upgraden naar een modernere (lithium) accu. Zo'n analoog metertje is alleen geschikt als indicatie bij een loodaccu.

Dat is weer een hele duidelijke en nuttige bijdrage DJSmiley👍👍👍

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Geplaatst: (aangepast)

Super bedankt DJSmiley voor dit fijn, duidelijke en uitgebreide antwoord. Heel leuk om te zien dat dit echt een forum is voor liefhebbers. 
mij ga volgende week weer eenmaal dagen weg en dan ga ik kijken hoever ik kom. Ik ga zeker even bovenstaande stappen uit het duidelijke filmpje doorlopen.

super bedankt en ik laat weten of het gelukt is!

aangepast door Remko
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...