Ga naar inhoud

Automatisch zonnepaneel/schotel


Paul MBH
 Share

Recommended Posts

Ik ken het Samy Solar systeem niet maar het is een geinige oplossing van een satellietschotel en zonnepaneel in 1.

Is het voor de pittige prijs echt een goede investering? Ik betwijfel het...

 

Het zonnepaneel doet 50W piek, wat theoretisch inhoud dat deze bij volle zon 50W/12V=4,2A minus zonneladerverlies, misschien 3,5-4,0A max. aan laadstroom zal geven. Op een perfecte zomerse dag zon zou je met de ingebouwde zonnevolgertechniek maximaal 30-40A in je accu geladen krijgen.

Een doorsnede zonnepaneel op de camper van 200W doet plat op dak 80% rendement waardoor deze in volle zon 160W/12V=13,3A minus zonneladerverlies, rond de 10-12A zal laden. Op een perfecte zomerse dag zon zou je hiermee dus theoretisch ca. 100-120A in je accu krijgen. En zo'n zonnepaneel kost misschien 10% van de Samy Solar prijs.

 

De satellietschotel wordt inmiddels door steeds meer camperaars verwijderd vanwege IP TV via het 4G/5G netwerk. De plek op het dak die hierdoor vrijkomt wordt vaak gebruikt voor een (extra) zonnepaneel, want zeker in de winter met minder zon-rendement kan een extra zonnepaneel geen kwaad als je langer vrij wilt staan.

 

Resumerend zou ik persoonlijk eerder investeren in 1 of 2 goede zonnepanelen plat op dak, die ook minder rijwind vangen dan een dikke zonnepaneel/schotel installatie. Wil je TV blijven kijken met de schotel dan is dit prima maar ik zou dit dus niet via een dure Samy Solar doen.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...