Ga naar inhoud

Ducato 2020


Go to solution Solved by Magic Ed.,

Recommended Posts

Goedendag,

 

Ik heb 2 nieuwe hh accus varta agm dual 105ah 950a ( parallel geschakeld) en een nieuwe VARTA A4 Silver Dynamic AGM XEV ready 12V 105Ah 950A auto-accu geplaatst in onze buscamper. 2 hhaccus onder de bijrijdersstoel en 1 onder de voeten aan de bestuurderskant.

 

Kan ik aan zowel de 2 hh accus én de auto accu beide tegelijkertijd aan een aoarte oplader hangen? ( hh accus met ctek mxs10) autoaccu met de ctek mxs5.0)

 

Hij staat nu in de winterstalling. Ik lees zoveel verschillende verhalen over het wel of niet aan de walstroom hangen tijdens de winter periode van 4 maanden. Ik wil graag het beste voor de accu's tijdens deze periode.

 

Of kan ik met de mxs10 gewoon de autoaccu opladen, die dan ook meteen de huishoudaccu oplaad.? Of is dit iets te makkelijk gezegd?. Ik weet dat rijden en walstroom ervoor zorgen dat de accu's worden opgeladen maar of de ctek mxs10 dat dan ook doet (alle 3  opladen) dat weet ik niet. 

 

 

 

Fiat ducato 12-2020. Pössl Summit Prime 600 2.3d 140pk.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie

Link naar reactie
Share on other sites

Ik wissel het af in de winter stalling, weekje laden, weekje eraf en  dan weer weekje laden. Gewoon zoals Magic ed. aan de walstroom. De EBL regelt het netjes zelf. Wellicht even verdiepen in je EBL of die dmv druppel/onderhouds lading de accu's onderhoud.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, HymerBoy zei:

Ik wissel het af in de winter stalling, weekje laden, weekje eraf en  dan weer weekje laden. Gewoon zoals Magic ed. aan de walstroom. De EBL regelt het netjes zelf. Wellicht even verdiepen in je EBL of die dmv druppel/onderhouds lading de accu's onderhoud.


Dank voor de steun met deze herhaling.

Link naar reactie
Share on other sites

Goed geladen accu’s loskoppelen en niets aan doen tot je weer gaat vertrekken.

 

Of zoals ik het doe als je mogelijkheid hebt om regelmatig te controleren in de stalling.

Mijn HH Gel accu staat nog op 100% na 2 maanden. Gewoon aangesloten in een gesloten loods, dus zonnepanelen doen niets.

Mijn motor accu wordt langzaam leeg getrokken door de wagen is altijd zo geweest maar ik laat deze ook gewoon aangesloten.

Na +/- 2 maanden laad ik hem bij en controleer in ieder geval de spanning voor ik ga starten. 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 26-1-2024 om 10:36, Magic Ed. zei:

Ik heb alle accu's gewoon permanent aan de landstroomkabel. Heb je een modern EBL dan regelt dit de druppellaadstroom perfect.
 

Ja ik heb een idd een moderne ebl. Maar mijn "oude" nieuw geleverde accu's zijn compleet op. Ik heb het vermoeden dat (tijdens de coronacrisis) de accus helemaal niet aan de lader zijn geweest en daardoor meer dan een jaar stil hebben gestaan. ( we hebben ruim 21 maanden moeten wachten op de camper terwijl deze bij de fabriek klaar stond maar er ontbraken nog wat onderdelen zoals achterlampen, tafel etc). Bij het ophalen kregen wij de sleutel door een luik geschoven met de melding "uw camper staat daar". ( kon niet starten, alles was leeg. ) 

 

We hebben de camper daarna steeds aan de laadstroom maar de 1e en de beste rit was het al feest🙄

 

Ik dacht, wellicht is het altijd aan de laadstroom leggen vd camper niet ideaal. Vandaar mijn vraag over de 2 acculaders die overigens nu alles netjes bijhouden.😇

Link naar reactie
Share on other sites

Geplaatst: (aangepast)
Op 26-1-2024 om 22:49, HymerBoy zei:

Ik wissel het af in de winter stalling, weekje laden, weekje eraf en  dan weer weekje laden. Gewoon zoals Magic ed. aan de walstroom. De EBL regelt het netjes zelf. Wellicht even verdiepen in je EBL of die dmv druppel/onderhouds lading de accu's onderhoud.

Dat heb ik eerst ook gedaan maar door de, toen slechte staat vd accus, werd ik ook onzeker of dit wel goed was. 

aangepast door DucatoSummitPrime600
Link naar reactie
Share on other sites

1 minuut geleden, DucatoSummitPrime600 zei:

Ja ik heb een idd een moderne ebl. Maar mijn "oude" nieuw geleverde accu's zijn compleet op. Ik heb het vermoeden dat (tijdens de coronacrisis) de accus helemaal niet aan de lader zijn geweest en daardoor meer dan een jaar stil hebben gestaan. ( we hebben ruim 21 maanden moeten wachten op de camper terwijl deze bij de fabriek klaar stond maar er ontbraken nog wat onderdelen zoals achterlampen, tafel etc). Bij het ophalen kregen wij de sleutel door een luik geschoven met de melding "uw camper staat daar". ( kon niet starten, alles was leeg. ) 

 

We hebben de camper daarna steeds aan de laadstroom maar de 1e en de beste rit was het al feest🙄

 

Ik dacht, wellicht is het altijd aan de laadstroom leggen vd camper niet ideaal. Vandaar mijn vraag over de 2 acculaders die overigens nu alles netjes bijhouden.😇


Gewoon aan de lader laten hangen is voor een moderne camper prima. Het EBL regelt dan de druppellading.
En inderdaad zal bij u de accu de geest gegeven hebben door diep ontlading.
Dit had de verkoper onder garantie moeten oplossen bij het ophalen waar hij reeds niet startte.
 

Link naar reactie
Share on other sites

3 minuten geleden, Magic Ed. zei:


Gewoon aan de lader laten hangen is voor een moderne camper prima. Het EBL regelt dan de druppellading.
En inderdaad zal bij u de accu de geest gegeven hebben door diep ontlading.
Dit had de verkoper onder garantie moeten oplossen bij het ophalen waar hij reeds niet startte.
 

Dat had ook zo moeten zijn, maar het was al zo een gedoe om uberhaupt iemand te spreken in die tijd. En je kon niet langskomen ivm corona. Fabriek gebeld, De fabriek verwijst je dan weer door naar de dealer etc. Maar met 2 nieuwe hh accus en een nieuwe startaccu is alles weer opgelost. Ik weet nu wat mij te doen staat. Ik stond alleen in dubio omdat ik niet nog eens 3 accu's wilde kopen over een jaar of 2. 😂Hartelijk dank voor jouw reactie.🤗❗️Hier kan ik mee verder.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 26-1-2024 om 22:49, HymerBoy zei:

Ik wissel het af in de winter stalling, weekje laden, weekje eraf en  dan weer weekje laden. Gewoon zoals Magic ed. aan de walstroom. De EBL regelt het netjes zelf. Wellicht even verdiepen in je EBL of die dmv druppel/onderhouds lading de accu's onderhoud.

Dank voor de tip. In ieder geval hoef ik mij niet druk te maken over de EBL. Ik kan dus de walstroom zonder stress gebruiken zonder de accu's te beschadigen in de winterstalling.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-1-2024 om 18:15, Dieseltje zei:

Goed geladen accu’s loskoppelen en niets aan doen tot je weer gaat vertrekken.

 

Of zoals ik het doe als je mogelijkheid hebt om regelmatig te controleren in de stalling.

Mijn HH Gel accu staat nog op 100% na 2 maanden. Gewoon aangesloten in een gesloten loods, dus zonnepanelen doen niets.

Mijn motor accu wordt langzaam leeg getrokken door de wagen is altijd zo geweest maar ik laat deze ook gewoon aangesloten.

Na +/- 2 maanden laad ik hem bij en controleer in ieder geval de spanning voor ik ga starten. 

De accu' s zitten onder bijrijders stoel. De stoel zou er dan steeds afmoeten om af te kunnen koppelen. Ik kan je zeggen, uit ervaring met mijn nu nieuwe accus, dat dit niet echt makkelijk gaat. De stoel is daarnaast ook nog lomp en zwaar om uit de auto te halen via de zijdeur of bijrijdersdeur😳. Maar alsnog bedankt voor jouw reactie en tip.👍

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Dieseltje zei:

Ik kan mijn accu’s onder de stoelen gewoon bereiken via de voorkant, de plastic kap weg klappen.

Je moet ze er ook niet uithalen, enkel de massa kabel losmaken.

 

Heb ik helemaal niet aan gedacht😬. Komt denk ik omdat qua techniek niet zover ben dat ik daar ff de kap afhaal en dan ff de massakabel losmaak🙄. Dank voor jouw tip🤗

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...