Ga naar inhoud

Sluimerverbruik motorbatterij


BoomKurt
 Share

Go to solution Solved by Frans,

Recommended Posts

1 uur geleden, Magic Ed. zei:

Radio niet gebruiken en alle permanente "bewakers" uitschakelen door de massakabel los te maken of een massaslotschakelaar te gebruiken.

Inderdaad, het zal niet alleen de radio zijn die stroom neemt maar ook bijvoorbeeld de beveiliging/alarm te (flikkerende rood lampje).

Neem aan dat u geen zonnepanelen heeft die start accu oplaadt.

Kan ook zijn dat de accu zijn beste tijd heeft gehad.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Dit is "normaal" voor een Mercedes Sprinter met MBUX. (eigenlijk een probleempje). Er zijn onzichtbaar verschillende systemen actief.

B.v. een Internet verbinding voor het Mercedes Me deel.

 

Wat je kan doen, is het systeem in "Ruststand" zetten.

 

De accu laten controleren, is altijd een goed idee.

 

Ruststand activeren;

 

Ruststand activeren of deactiveren (auto uitschakelen)
Voorwaarden
  • De motor is afgezet.

Multimediasysteem:
fd245b8e0b5316a1354ae36531593424_1_-----.png
Instellingen
Voertuig
De Ruststand in- of uitschakelen.

Wanneer u de functie inschakelt, verschijnt een vraag.

Ja selecteren.

De ruststand is ingeschakeld.

 

Functie van Ruststand;

 

Functie van de ruststand

Deze functie is niet voor alle modellen beschikbaar.

Als de ruststand wordt geactiveerd, kan de auto gedurende een langere periode zonder energieverlies worden geparkeerd.

De ruststand heeft de volgende eigenschappen:
  • De startaccu wordt ontzien.

  • Op het display van het multimediasysteem verschijnt de maximale standtijd.

  • Functies zoals de interieurbeveiliging of de wegsleepbeveiliging zijn niet beschikbaar.

  • De verbinding met online-diensten wordt onderbroken.

Wanneer aan de volgende voorwaarden is voldaan, kan de ruststand via het multimediasysteem worden geactiveerd of gedeactiveerd:
  • De motor is afgezet.

  • Het contact is ingeschakeld.

Wanneer de weergegeven standtijd van de auto wordt overschreden, kan dit tot een verminderd comfort leiden en is het mogelijk dat de startaccu de motor eventueel niet kan starten.

De startaccu moet in de volgende situaties van tevoren worden opgeladen:
  • De standtijd van de auto moet worden verlengd.

  • Op het display van het MBUX multimediasysteem verschijnt de melding Acculading niet voldoende voor ruststand.

De ruststand wordt automatisch gedeactiveerd als het contact wordt ingeschakeld.

aangepast door Frans
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, BoomKurt zei:

Bedankt Frans. Heb de ruststand gevonden en ingesteld. Nu nog uitzoeken hoe ik toch nog naar de autoradio kan luisteren via de leefbatterij.


In mijn Dethleffs zit op het dashboard een kiepschakelaartje met drie standen. Boven is de startaccu naar de radio, midden is alles uit en onder is de HH-accu naar de radio. Dat moet simpel alsnog te maken zijn.
 

Link naar reactie
Share on other sites

@Broers Joske

Hoogst waarschijnlijk heb jij een camper op basis van Fiat en die hebben vrije keuze in radio/navigatie-systemen en daardoor gemakkelijker een schakelaar te plaatsen.

De aansluitingen zijn algemener 

Bij het Mercedes MBUX systeem is dat wat moeilijker verwacht ik.

 

@BoomKurt

Ik weet niet of het MBUX systeem zomaar op een andere voedingsbron gezet kan worden. Bij de Hymer Master Line en later ook de Modern Comfort, is het MBUX systeem wel geïntegreerd in het Mercedes- en Hymer-systeem t.b.v. Hymer Connect App. 

Maar het lijkt me niet onmogelijk, hoewel ik er wel voorzichtig mee zou zijn.

Voor muziek gebruik ik de Hymer DSP box (Bluetooth verbinding), die gaat wel via de leefbatterij.

aangepast door Frans
Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt Frans. Heb de ruststand gevonden en ingesteld. Nu nog uitzoeken hoe ik toch nog naar de autoradio kan luisteren via de leefbatterij.

De bleu tooth verbinding met de dsp box ga ik seffens testen. Zo heb ik ook radio met mbux in ruststand. 

Alvast bedankt voor de correcte info. Ik laat je iets weten of de startbatterij gespaard blijft. 

Mvg

Kurt 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...