Ga naar inhoud

Omvormer


HenryBr
 Share

Recommended Posts

Ik wil graag een omvormer plaatsen in mijn Adria Coral 670 uit 2018. Waar kan ik deze het best installeren? Bij binnenkomst in de camper, zit direct ernaast een zitje. Daaronder staat 1 een accu en nog extra ruimte voor een tweede accu, die ik later nog wil bijplaatsen. Het wordt dan erg krap om de omvormer daar ook nog te plaatsen. Bovendien heb ik begrepen dat er toch wel koeling moet zijn en dat is daar vrijwel niet. Anderzijds moet ie wel dicht bij de accu komen. Dus, waar kan ik ‘m het beste installeren? Ben heel benieuwd naar reacties

Groet Henry

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, HenryBr zei:

Ik wil graag een omvormer plaatsen in mijn Adria Coral 670 uit 2018. Waar kan ik deze het best installeren? Bij binnenkomst in de camper, zit direct ernaast een zitje. Daaronder staat 1 een accu en nog extra ruimte voor een tweede accu, die ik later nog wil bijplaatsen. Het wordt dan erg krap om de omvormer daar ook nog te plaatsen. Bovendien heb ik begrepen dat er toch wel koeling moet zijn en dat is daar vrijwel niet. Anderzijds moet ie wel dicht bij de accu komen. Dus, waar kan ik ‘m het beste installeren? Ben heel benieuwd naar reacties

Groet Henry

Hoi Henry,

Ik heb de omvormer in het kastje direct rechts  bij binnenkomst door camperdeur. Daar zit ook een klein luikje. Boven de omvormer ( die plat op de bodem staat ( ter oriëntatie op de foto) zit  de MPPT voor het zonnepaneel.

De huishoudaccu zit achter het schotje en de kabel afstand van omvormer tot accu is ongeveer 30 a  40 cm.

Het luikje is ongeveer 30 bij 30 cm. Bij gebruik laat ik het luikje op een kier staan.

 

IMG20230923142222.jpg

IMG20230923142216.jpg

IMG20231009195809.jpg

aangepast door van der Honing
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, HenryBr zei:

Ik heb nu een gewone accu van 100Ah. De omvormer moet ik nog aanschaffen. 
Ik heb ook zitten denken om hem aan de buitenzijkant van dat zitje, dus vlak achter de bijrijdersstoel te bevestigen, maar weet niet of dat wel echt handig is. 

Een gewone accu heeft maar een beperkte lading stroom om te gebruiken, ga er vanuit dat je zo'n 50% van de 100Ah kan gebruiken, meer is bij de meeste gewone accu's garantie voor een korte levensduur.

 

Ik zal de vraag eens anders formuleren, wat voor apparaten ga je aan die omvormer hangen.

 

Bij mij was de WAF (Wife Acceptance Factor) van dien aard dat ze geen in het oog geïnstalleerde attributen in het zicht wilde hebben. Dat kwam goed uit, ik wil dat ook niet. Ik heb geen zitje naast de deur, bij ons zit alles onder de bijrijderstoel geplaatst. Accu, omvormer en DC-DC lader.

 

..Bijrijderstoel.thumb.JPG.2ffb3037675b6a0f569f8d6ef74efe3c.JPG

Link naar reactie
Share on other sites

Onder dat zitje heb je wel wat ruimte, zeker als je de hoogte in gaat. Afhankelijk van het type accu kun je dan de omvormer ervoor of erboven kwijt.

 

Bij een kleine 100Ah loodaccu moet je niet teveel verwachten, maar een kleine 375-500VA omvormer kan prima als je kleine verbruikers hebt, of bv fietsaccutjes wilt laden (alleen tijdens het rijden, je accucapaciteit is onvoldoende om dat offgrid te kunnen doen)

 

Zoals je al opmerkt is koeling wel een aandachtspuntje, maar je zou er wat roostertjes in kunnen zetten, dan kom je al een heel eind. 

 

Kwa ruimte past zelfs een Multiplus 12/1600 nog (net). Je kan dan niet langdurig het volle vermogen benutten, maar kortstondig gaat het prima.  (en dat is in de praktijk vaak het geval)

 

Ik heb onlangs in zo'n vergelijkbare ruimte een MP1600, 30A DCDC, 30A MPPT en een 230Ah Lithiumaccu (op zijn kant) geinstalleerd. 

 

image.thumb.png.7702d8312a6cbe7d5112143e018d228f.png

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, DJSmiley zei:

Onder dat zitje heb je wel wat ruimte, zeker als je de hoogte in gaat. Afhankelijk van het type accu kun je dan de omvormer ervoor of erboven kwijt.

 

Bij een kleine 100Ah loodaccu moet je niet teveel verwachten, maar een kleine 375-500VA omvormer kan prima als je kleine verbruikers hebt, of bv fietsaccutjes wilt laden (alleen tijdens het rijden, je accucapaciteit is onvoldoende om dat offgrid te kunnen doen)

 

Zoals je al opmerkt is koeling wel een aandachtspuntje, maar je zou er wat roostertjes in kunnen zetten, dan kom je al een heel eind. 

 

Kwa ruimte past zelfs een Multiplus 12/1600 nog (net). Je kan dan niet langdurig het volle vermogen benutten, maar kortstondig gaat het prima.  (en dat is in de praktijk vaak het geval)

 

Ik heb onlangs in zo'n vergelijkbare ruimte een MP1600, 30A DCDC, 30A MPPT en een 230Ah Lithiumaccu (op zijn kant) geinstalleerd. 

 

image.thumb.png.7702d8312a6cbe7d5112143e018d228f.png

 

 

 

Heeft nog wel het standaard Electroblok?  Als ik het goed zie is het een Nordellecttronica NE 237. Of heeft u er voor de lithium accu nog een aparte lader bij gezet? Dit omdat op de Nordellecttronica NE 237 alleen een stand PB en GEL zit.

 

aangepast door van der Honing
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Het valt me op dat bij de diverse constructies, de accu(s) en omvormer toch heel dicht bij elkaar staan. Als ik het zo bekijk, heb ik misschien toch wel wat mogelijkheden in dezelfde ruimte waar nu de accu staat. En wat iemand ook schreef, bij gebruik van de omvormer even het luikje (die heb ik ook) openzetten voor koeling. 

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, van der Honing zei:

Heeft nog wel het standaard Electroblok?  Als ik het goed zie is het een Nordellecttronica NE 237. Of heeft u er voor de lithium accu nog een aparte lader bij gezet? Dit omdat op de Nordellecttronica NE 237 alleen een stand PB en GEL zit.

 

Die is uitgeschakeld. De multiplus is tevens een (krachtige) acculader die ingesteld staat op Lithium, dus de kleine lader in de NE heeft dan weinig nut idd, nog los van het feit dat er geen Lithium setting op zit

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...