Ga naar inhoud

Toilet vervangen


Sebas
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een Laika ecovip uit de late 90ties, en nu komt er geen water meer als ik op het drukpedaal druk. Ik heb er iemand bij gehad van camperservice  Nederland maar die kon hem niet maken. Ze gaven mij het advies om het toilet maar te vervangen, maar dit blijkt niet zo makkelijk als gezegd. Toilet is een Tethford toilet zoals deze:  I Have A Thetford Aqua-magic Galaxy/starlite Model GH, GL,, 43% OFF

Het is aangesloten op de watertank van de camper en wordt aangedreven door de pomp die de hele camper van water voorziet, en nog steeds gewoon werkt behalve bij het toilet. Is er iemand hier die weet wat er aan de hand kan zijn? IEmand weet die zoiets kan repareren? Ik lees graag even 🙂

Link naar reactie
Share on other sites

Dat is simpel. In de ruimte van de opvangtank zit de aanvoerslang. In die slang zit een magneetventiel als afsluiter met een zeef. Deze zeef zal verstopt zijn, of het magneetventiel opent niet. Je hebt daarvoor als vervanging dit onderdeel nodig:
"Thetford Magnetventil für C262/C263/Keramik (Nr. 90717)", te bestellen voor circa 67,- euro bij www.campingshop-24.de.
Maar je kunt natuurlijk ook eerst proberen of het zeefje schoon te maken is met schoonmaakazijn.


NB. Kijk bij bestellen even goed naar de waterloop van het ventiel. Het bovenstaande artikelnummer heeft een 90 graden hoek in de waterloop. Thetford heeft ook ventielen gemaakt met een rechte waterloop. Dat is een ander nummer en vind je ook op de genoemde website.
 

aangepast door Broers Joske
Link naar reactie
Share on other sites

Heb je de stuurdraden voor de waterpomp aangesloten? De meeste campers hebben een dompelpompje in de schoonwatertank en die begint met pompen zodra een kraan wordt opengezet. In de kranen zit een microswitch die je kunt horen klikken als je de kraan rustig openzet, deze microswitch bedient de 12 volt richting de waterpomp.  In de techniek van het Tethford toilet zit deze aansturing ook en die moet je parallel op dezelfde 2 aanstuur-draden van de kranen zetten, anders gaat de pomp dus niet aan.

 

Hoor je de pomp wel draaien als je de knop van het toilet indrukt maar er komt geen water, zie dan de bovenstaande opmerking van @Broers Joske.

Ook kan het nooit kwaad om de hele waterinstallatie van de camper eens door te spoelen met citroenzuur, om zodoende alles goed en vooral veilig te ontkalken.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

2 minuten geleden, Camper-T zei:

Heb je de stuurdraden voor de waterpomp aangesloten? De meeste campers hebben een dompelpompje in de schoonwatertank en die begint met pompen zodra een kraan wordt opengezet. In de kranen zit een microswitch die je kunt horen klikken als je de kraan rustig openzet, deze microswitch bedient de 12 volt richting de waterpomp.  In de techniek van het Tethford toilet zit deze aansturing ook en die moet je parallel op dezelfde 2 aanstuur-draden van de kranen zetten, anders gaat de pomp dus niet aan.

 

Hoor je de pomp wel draaien als je de knop van het toilet indrukt maar er komt geen water, zie dan de bovenstaande opmerking van @Broers Joske.

Ook kan het nooit kwaad om de hele waterinstallatie van de camper eens door te spoelen met citroenzuur, om zodoende alles goed en vooral veilig te ontkalken.

 


Hij schrijft toch:
"Het is aangesloten op de watertank van de camper en wordt aangedreven door de pomp die de hele camper van water voorziet, en nog steeds gewoon werkt behalve bij het toilet.", dus neem ik aan dat er niets gewijzigd is en dat het E-pompsysteem gewoon correct is.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...