aad fioole Geplaatst: 18 november 2023 Share Geplaatst: 18 november 2023 In mijn net gekochte camper uit 2006 zit een omvormer van 12 naar 220 volt van 1000 Watt. Kan ik deze vervangen door een omvormer van 3000 Watt? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 18 november 2023 Share Geplaatst: 18 november 2023 Niet zonder meer. Je zal waarschijnlijk de kabels tussen de accu en omvormer moeten aanpassen. Maar het belangrijkste is kan jouw accu dat allemaal aan? Dat en nog meer had je in de OP moeten zetten. Want hoe snel en waarmee krijg je die accu weer vol? 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Solution Camper-T Geplaatst: 18 november 2023 Solution Share Geplaatst: 18 november 2023 De bestaande omvormer van 1000W trekt /12V ca. 85A bij maximale belasting. Een nieuwe omvormer van 3000W trekt /12V ca. 250A bij maximale belasting. Een zwaardere omvormer betekend dus dat de aangesloten accu(s) de maximale stroom moeten kunnen leveren. Accu(s) met 250Ah capaciteit is te weinig, daarmee zou je bij maximale belasting tegen of ver over de grens zitten. En de bestaande kabels tussen accu en omvormer moeten geschikt zijn voor maximaal 250A aan stroom. Dit betekend met gemiddeld korte verbindingen als snel aansluitkabels van 95mm2 tot 120mm2 dik. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 24 november 2023 Share Geplaatst: 24 november 2023 Op 18-11-2023 om 11:42, aad fioole zei: In mijn net gekochte camper uit 2006 zit een omvormer van 12 naar 220 volt van 1000 Watt. Kan ik deze vervangen door een omvormer van 3000 Watt? Een week later en nog geen reactie, waarom stel je zo'n vraag eigenlijk? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 24 november 2023 Share Geplaatst: 24 november 2023 Ach ja, die komen vaker voorbij; lid worden, zoekfunctie negeren, gelijk een vraag droppen en klaarblijkelijk niets meer laten weten. Topic starter was gek genoeg vandaag om 14:41 uur nog wel op dit forum aanwezig. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
aad fioole Geplaatst: 4 april Auteur Share Geplaatst: 4 april Sorry maar ik wist niet hoe dit allemaal werkte. Alsnog bedankt voor de informatie. Ik zie er maar van af. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.