Ga naar inhoud

Zonnepaneel Antarion laadt huishoudaccu niet


MdR
 Share

Recommended Posts

Wij hebben sinds een week onze nieuwe camper. De camper is voorzien van een zonnepaneel van Antarion. De camper staat bij mij thuis in de buitenlucht. Ik heb het idee dat de huishoudaccu niet wordt bijgeladen door het zonnepaneel. ik zie na een paar dagen dat op het bedieningspaneel de capaciteit van de huishoudaccu op 12,4V staan en een paar dagen geleden 12,7V. Verder staan er geen gebruikers aan. Is dat normaal? Het lijkt er dus sterk op dat de huishoudaccu langzaam leeg loopt. Ik heb altijd gedacht dat het zonnepaneel de accu gewoon ‘vol’ zou houden en zou bijladen als ik de camper niet gebruik. Ik heb de camper helemaal ‘uit’ staan dus ook het knopje op het bedieningspaneel staat uit. Of moet ik wellicht dit knopje wel op ‘aan’ zetten om ervoor te zorgen dat het zonnepaneel de accu op laadt? Hoe zou ik dit kunnen testen?

 

Zijn er trouwens hier op het forum camperaars die ook een zonnepaneel en laadregelaar van Antarion hebben? Ik ben namelijk op zoek naar een Nederlandstalig handleiding zodat ik kan achterhalen wat de verschillende lampjes op de laadregelaar precies betekenen.

Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Wij hebben sinds een week onze nieuwe camper.

Een nieuwe of een andere? In geval van een vorige eigenaar zou ik daar eens ter rade gaan.

Quote

Verder staan er geen gebruikers aan. Is dat normaal?

Dat is niet normaal, normaal gesproken zal, ook in dit jaargetijde altijd iets van stroom worden opgewekt, in ieder geval wel zoveel om de accu op peil te houden.

Quote

Zijn er trouwens hier op het forum camperaars die ook een zonnepaneel en laadregelaar van Antarion hebben? Ik ben namelijk op zoek naar een Nederlandstalig handleiding zodat ik kan achterhalen wat de verschillende lampjes op de laadregelaar precies betekenen.

Welk merk camper, elektroblok en welk type laadregelaar heb je? Heb je geen uitvoering met Bluetooth?

Link naar reactie
Share on other sites

Het is een camper uit 2021, maar voor ons nieuw…. Ik ga ook contact leggen met de dealer. 

Er staan geen gebruikers aan. Althans, alles staat uit voor zover ik kan zien. 

Ik heb een sterk vermoeden dat de huishoudaccu de boosdoener is. Valt me op dat de capaciteit zojuist 13,1 V aangeeft op het bedieningspaneel en een uur later 12,9V. Vreemd dat verlies van 0,2V in een uurtje tijd. Ook zag ik dat op de laadregelaar van het zonnepaneel het lampje ‘battery low’ brandt. Allemaal rare zaken die volgens mij met elkaar samen hangen. Ik heb een Antarion laadregelaar type SR1021-MPPT5025A-DUO-BT.

Er staat een Bluetooth logo op de regelaar, maar hij wordt niet herkend bij de Bluetooth apparaten op mijn iPhone.

Link naar reactie
Share on other sites

Als de accuspanning met enkele dagen inzakt van 12,4 naar 12,7 volt dan kun je sluipverbruikers hebben die buiten de aan/uit schakeling van het EBL vallen. Daarnaast zou het zonnepaneel misschien wel iets moeten doen, ook bij een bewolkte dag. Tenzij de zonnelader niet helemaal lekker staat ingesteld, of het paneel simpel te klein is. En de zonnelader, die kun je misschien alleen via BT benaderen vanuit de bijbehorende app.

Behoudens het feit dat de ‘metertjes’ in het bedienpaneel niet heel nauwkeurig zijn kan het eventueel ook nog zo zijn dat je dag 1 de meter controleert als het EBL en dus ook de acculader nog actief is, waardoor de spanning nog hoger is. Controller je enkele dagen later zonder walstroom dan kan de accuspanning simpel iets ingezakt zijn. Hier kom je alleen achter als je kunt meten met een stroomtang en multimeter. En als dat te lastig wordt zou ik toch verhaal gaan halen bij de dealer van de nieuwe camper.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb inmiddels de app geïnstalleerd. En daarna met Bluetooth een connectie gemaakt. Dat werkt inderdaad goed. Het is nu avond dus het zonnepaneel vangt geen zonlicht. De app geeft nu aan dat er niet geladen wordt met als foutmelding “Battery low voltage”. 

Op de laadregelaar zelf in de camper zitten vier LED-lampjes, te weten

- Battery full

- >80%

- MPP

- Battery low

 

Wat is de exacte betekenis van deze LED-jes en wanneer gaat welke LED branden? 

 

Nu het avond is brandt “Battery Low”.

 

Vandaag overdag heb ik ook een keer gekeken en toen brandden de LED’s bij “>80%” en “MPP” en toen was “battery low” juist uit.

 

Als ik de exacte betekenis van de LED’s weet dan kan ik het wellicht verklaren waarom er in de avond andere LED’s branden dan overdag. Jammergenoeg heb ik geen handleiding anders kon ik het misschien zelf verklaren. 

 

Hopelijk is hier iemand die mij de duidelijkheid kan geven?

Link naar reactie
Share on other sites

Inmiddels de app bekeken waar ik hierboven naar verwees. Daar kan ik de historie raadplegen. Daar staat per dag bij "battery" een V max en een V min vermeld. De V min staat op alle dagen op 0.00 V en de V-max staat iedere dag op 14.7 V. Wat is de betekenis van die V max en V min?

En het feit dat het lampje Battery Low brandt, is dat een teken dat mijn huishoudaccu defect is?

Link naar reactie
Share on other sites

De statusleds van de zonnelader:

- Battery full: brandt als de accuspaning hoog genoeg is, wat bij een volle accu hoort.

- >80%: brandt als de accu boven de 80% lading zit en waardoor de zonnelader mogelijk in druppellading gaat.

- MPP: zegt mij niets, wellicht een afgeleide van de MPPT afkoring: Maximum Power Point (Tracking), of iets in de richting van Bulk laden met maximale stroom.

- Battery Low: brandt als de accuspanning dusdanig laag is dat dit gelijk staat aan bijna leeg of erger; geheel leeg. 

 

De zonnelader werkt soms los/stand-alone van het EBL maar kan ook gewoon meegeschakeld worden met het bedienpaneel van het EBL.

Hier kom je alleen achter door via de app te kijken wat de zonnelader bij zonlicht blijft doen als je op het EBL bedienpaneel alles uit zet.

 

Naast de zonnepanelen/zonnelader is er sowieso het EBL wat de huishoudaccu via de walstroom (230V) en tijdens het rijden via de dynamo moet opladen.

1. Wacht tot het buiten donker is en pak een simpele multimeter. Zet het bedienpaneel uit en meet op de accupolen van de huishoudaccu de spanning.

2. Als je daarna de 230V walstroom aansluit, het bedienpaneel aan zet en weer op de accu meet dan moet je een hogere spanning meten dan bij 1.

3. Als je daarna de 230V walstroom er af haald, het bedienpaneel aan laat en de motor laat lopen moet je ook een hogere spanning meten dan bij 1.

Als je bij punt 2 en 3 een hogere spanning op de huishoudaccu meet dan zou de lader in het EBL en de laadstroom via de dynamo in orde moeten zijn.

 

Loopt de accu evengoed toch leeg als alles uit is dan zijn er 2 opties over:

1. Er zijn toch nog sluipverbruikers in de camper die aan blijven als je het bedienpaneel uitgezet hebt. Dat meet je met een stroomtang.

2. De huishoudaccu is te vaak te ver ontladen geweest en daardoor mogelijk beschadigd waardoor er een nieuwe in moet. (garantie?)

 

Zelf denk ik dat de huishoudaccu slecht is, omdat de huishoudaccu ondanks sluipverbruikers vrijwel nooit in minder dan een dag flink leeg kan raken.

Misschien alleen als je bijvoorbeeld verwarming op de watertank hebt die apart geschakelt is, of een defect in het EBL. Maar dat moet je dus meten.

Zonder stroomtang en enige kennis waar en hoe te meten wordt dit verder lastig uitleggen. Dan adviseer ik toch een garantie-bezoek aan de dealer.   

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...