Ga naar inhoud

Accu wordt heet en loopt snel leeg


van der Honing
 Share

Go to solution Solved by Camper-T,

Recommended Posts

Graag advies voor mijn situatie .

eergisteren werden we opeens geconfronteerd met een nare geur in de camper. Het bleek van de boord accu te komen. Deze was behoorlijk heet en stonk. Heb meteen de 220v er af gehaald en de accu laten afkoelen. Voltage zakte vrij snel onder 12v en uiteindelijk naar 10,5v. Konden wel gewoon tv kijken. Verder ijskast aan op gas.

volgende morgen 220v er weer op het display gaf vrij snel weer 14,4v aan. Na 3 uurtjes stroom er af. Display gaf 12,5v aan. Met zonnepaneel ging het naar 13,2v. In de loop van de late middag toen zon minder sterk was en daalde zakte het vrij snel naar 11,9v en lager. dit herhaalt zich vandaag.

kan ik er vanuit gaan dat mijn accu kapot is.

andere vraag hier aan gerelateerd is dat de huidige accu een van het type semi-tractie en merk Varta 90 dual purpose is.

Het vreemde is dat ik nu pas zie dat op de onderkant van de klep van de kast waar de accu in zit een sticker zit met de mededeling " uitsluitend gel accu gebruiken".

ik heb de camper bij een Adria dealer gekocht en de camper is Nederlands geleverd. Het betreft een Adria 650sf Coral Axess uit 2017. 

vraag me nu af of er - om welke reden dan ook- een verkeerd type accu is geplaatst.

wie kan mij hiermee helpen. 

alvast dank en groet.

 

 

aangepast door van der Honing
Link naar reactie
Share on other sites

  • van der Honing changed the title to Accu wordt heet en loopt snel leeg

Als voorbeeld heb ik een tabel uit de manual van een Schaudt EBL en booster bijgesloten. Misschien is de semi tractie loodaccu te vaak met te lange en te hoge druppellading voor gel accu’s geladen. Anderzijds kan de accu ook te vaak te ver leeggetrokken zijn want met 10,5V nog TV kijken betekend een praktisch lege accu nóg verder leegtrekken. Een loodaccu mag je doorgaans maar voor ca. 50% leegtrekken en een semi tractie tot ca. 70% maar 10,5V staat voor zo goed als leeg c.q. 0% en dat is echt niet goed…

Feit is dat deze accu sowieso accuut vervangen moet gaan worden. En daarnaast moet het EBL nagezien op de accu instelling en of deze nog wel laadt/werkt.

 

Waar ik benieuwd naar ben is het merk en type ElektroBLok (EBL) wat in de camper zit en hoe de accu-instelling hiervan staat lood/gel/agm. 

Volgens mij zit bij Adria de EBL in de bank achter de bijrijder en anders onder 1 van de cabinestoelen. Zoek hem eens op en maak anders wat duidelijk foto’s van dichtbij.

Als je zonder zon en met walstroom de huishoudaccu op het bedienpaneel controleert, zie je dan ca. 13,5-14,4V als spanning aangegeven? Ofwel, werkt de EBL lader nog? En welke accu instelling heeft de MPPT lader van de zonnepanelen, staat deze ook op loodaccu? Als die bijvoorbeeld in Lithium accu stand staat gaat het ook niet goed.

 

 

IMG_0050.jpeg

aangepast door Camper-T
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo camper-T. Allereerst dank voor de duidelijke en uitgebreide reactie.

Op 220v geeft het display inderdaad tussen de 13,5 en 14,4 aan. Alleen op zonnepaneel net iets boven de 13 tot de zon minder kracht heeft en lager staat.Ik ga er vanuit dat de lader en de mppt dan nog werken.

Ik heb een Nordellecttronica NE 237.

Ik heb gisteren een handleiding op internet gevonden die aangeeft dat op de achterkant een schakelaar zou zitten om te kiezen voor lood of gel.

Het blok zit echter in de bank wand geschroefd waardoor ik dat niet direct kan zien. Ik zal hem dan los moeten halen.

Zou het kunnen dat Adria origineel een gelaccu plaatst omdat de sticker daar naar verwijst?  Deze was mij niet eerder opgevallen en misschien de vorige eigenaar ook niet en die om wat voor reden dan ook een loodaccu heeft herplaatst.

Overigens is de accu voor zover ik weet maar 1 x tot 10,5 leeg gelopen. Ik concludeer dit omdat we voor het eerst die lucht roken en warmte voelden.

Ik zal morgen proberen er achter te komen of er op de achterkant een schakelaar zit voor lood/gel. Nogmaals dank en ik laat van me horen.

 

IMG20231009195751.jpg

IMG20231009195740.jpg

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op pagina 9 behorende bij de Engelse vertaling van de online manual via Adria, vind je de lood/gel schakelaar.

 

Als de accu (tijdens stallen, of door een defecte EBL) is leeggetrokken en daarna wordt belast dan kan de accu gaan vergassen.

Zelf heb ik ooit mijn Varta LA95 accu leeg laten lopen door sluipverbruik tijdens stallen. Met opladen werd deze best wel warm...

Gelukkig was de accu erna weer in prima conditie maar het kan ongetwijfeld de totale levensduur van de accu hebben verkort.

 

Wat je nog niet verduidelijkt hebt is hoe de MPPT lader van de zonnepanelen is ingesteld. Staat deze ook op loodaccu ingesteld?

En hoe zit het met je (sluipverbruik) bij stalling of langer off-grid staan? Heb je wel eens een stroomtang aan de accu gehangen?

Je moet met een nieuwe accu en juiste EBL instelling alsnog voorkomen dat de accu wederom volledig wordt leeggetrokken.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Camper-T.

Op het MPPT van het zonnepaneel kan ik geen schakelaar vinden waarmee je de accu instelling kunt regelen. Ik weet dus niet of deze op lood staat ingesteld. In de stalling schakel ik via het paneel de 12 volt uit. Er is op de tv unit een lampje dat ik als sluipverbruik heb ontdekt. Wij zijn normaal 7 maanden achtereen op pad en staan nooit off grid maar altijd op plekken met stroom. De overige 5 maanden wordt de camper minimaal nog 2 x voor 1 a 2 weken gebruikt. Bij stilstand vanaf 6 weken wordt de camper uit de stalling gehaald en wordt er minimaal 100km mee gereden.

IMG20231011204021.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Het lampje op de TV zal mogelijk het rode het stand-by ledje zijn. Op zich verbruikt deze niet veel maar weken achter elkaar kan een TV in stand-by to best wat Ah's verbruiken, dus beter gewoon de stekker er uit. Daarnaast zijn er waarschijnlijk nog wel een paar zaken die niet helemaal uit gaan en een kleine stroom afnemen.

Heb je wel eens met een stroomtang om de plus kabel van de huishoudaccu gemeten als de camper in 'stalling modus' staat, hoeveel stroom er dan nog (weg) loopt?

 

De MPPT herken ik niet. Staat er misschien een merk en type ergens? Misschien op het afdekkapje.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Als je een loodaccu (wet) hebt moet volgens de online manual in de SC300M de jumper SW2 een doorverbinding hebben.

De jumpers SW1 t/m SW3 vind je links naast de aansluitingen voor de PV en 12V bekabeling.

Op jouw eerdere foto lijkt de SC300M helemaal geen jumpers te hebben wat neerkomt op de instelling voor AGM accu’s.

Zo’n jumper ‘doorverbinder’ of jumper cap ziet er uit als op deze foto. Die past op de twee pootjes van een jumper ‘vorkje’.

 

 

IMG_0052.jpeg

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 12-10-2023 om 19:15, Camper-T zei:

Als je een loodaccu (wet) hebt moet volgens de online manual in de SC300M de jumper SW2 een doorverbinding hebben.

De jumpers SW1 t/m SW3 vind je links naast de aansluitingen voor de PV en 12V bekabeling.

Op jouw eerdere foto lijkt de SC300M helemaal geen jumpers te hebben wat neerkomt op de instelling voor AGM accu’s.

Zo’n jumper ‘doorverbinder’ of jumper cap ziet er uit als op deze foto. Die past op de twee pootjes van een jumper ‘vorkje’.

 

 

IMG_0052.jpeg

Camper-T ontzettend bedankt voor de moeite die u gedaan heeft voor mijn probleem.

Ik stond gister op La Volta naast 2 andere Adria's van dezelfde bouwjaren. Nieuwsgierig heb ik gevraagd naar hun accu's.

Het bleken bij beide dezelfde Varta LFD90 accu te zijn als de mijne. Origineel zo geleverd. Heb ik in ieder geval zekerheid dat er niet van accu soort is gewisseld.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...