Ga naar inhoud

Is mijn lader CBE CB516 geschikt voor gel accu?


DeVrijeVogels
 Share

Recommended Posts

Hallo ik heb momenteel een verouderde lood/zuur accu van 75Ah. Deze wil ik vervangen door een gel accu van 110 Ah. Ik heb een acculader van CBE van het type CB516 (zie foto). De camper is van 2019 merk Knaus gebouwd op Fiat Ducato. De mensen van mijn garage geven aan dat deze lader niet geschikt is voor gel accu’s. Alleen voor lood/zuur en AGM. Echter wanneer ik op internet ga rondkijken dan is de CB516 ook geschikt voor gel. Nou lees ik ook dat er verschillende versies CB516 zijn. Hoe weten we nu zeker dat deze lader wel/geen gel accu kan laden? En als die wel geschikt zou zijn, kan deze gel accu met de oude accu verwisselt worden zonder aanpassingen in bijvoorbeeld bekabeling?
 

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp.

IMG_0791.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn inderdaad meerdere CB516 laders op de markt gekomen. Zie dit stukje info van Boetronics (Dit gaat dan wel over lithium/LFP accu's.)

 

In de manual van de CB516 kun je terug vinden hoe je de lader aan de binnenkant in kunt stellen op lood/gel/amg: zie hier de manual

(Als dit inderdaad dezelfde lader is als jij hebt.)

Als je de CB516-3 hebt dan is de schakelaar voor het type accu niet in 2 standen maar in 3 standen, de middenstand is voor lood-gel.

In de manual van de CB516-3 vind je dit terug op bladzijde 7 en 8.

 

Als ik naar de specificaties van de CB516 en CB516-3 kijk dan zouden ze beiden GEL moeten kunnen laden, zie de tabel op deze website

 

Bij twijfel een scherpe foto naar de fabrikant mailen, met de vraag of deze geschikt is voor een lood-gel accu en in welke stand de schakelaar dan moet staan: assistance@cbe.it

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Camper-T zei:

Er zijn inderdaad meerdere CB516 laders op de markt gekomen. Zie dit stukje info van Boetronics (Dit gaat dan wel over lithium/LFP accu's.)

 

In de manual van de CB516 kun je terug vinden hoe je de lader aan de binnenkant in kunt stellen op lood/gel/amg: zie hier de manual

(Als dit inderdaad dezelfde lader is als jij hebt.)

Als je de CB516-3 hebt dan is de schakelaar voor het type accu niet in 2 standen maar in 3 standen, de middenstand is voor lood-gel.

In de manual van de CB516-3 vind je dit terug op bladzijde 7 en 8.

 

Als ik naar de specificaties van de CB516 en CB516-3 kijk dan zouden ze beiden GEL moeten kunnen laden, zie de tabel op deze website

 

Bij twijfel een scherpe foto naar de fabrikant mailen, met de vraag of deze geschikt is voor een lood-gel accu en in welke stand de schakelaar dan moet staan: assistance@cbe.it

 

Dank je voor de info. Eea had ik ook via dit forum gevonden. De manuals niet en het e-mailadres ook niet. Mijn variant zit er niet bij. Ik zal vrijdag het kapje er van af schroeven om te zien of er zo’n schakelaar voor gel in zit. Wellicht dat de monteur dit ook al heeft gedaan en zo tot de ontdekking kwam dat gel accu niet geschikt is. Anders stuur ik een foto naar CBE. 

Link naar reactie
Share on other sites

Lijkt mij inderdaad de eerste optie, even de kap er af en kijken wat er bij het schakelaartje staat.

  • PB = loodaccu 
  • GEL = lood-gel accu
  • AGM = lood-vlies accu

Bij twijfel even een close-up foto van de print plus schakelaar maken en in dit topic posten.

Misschien zie je dan ook ergens een tekst op de print, welke type CD516 lader jij precies hebt.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

26 minuten geleden, Camper-T zei:

Exact zoals ik in mijn eerdere post liet zien en waar de gebruiksaanwijzing naar refereerd:

 

 

ScreenHunter_1536 Oct. 06 14.06.jpg

Je hebt helemaal gelijk! Hartelijk dank!

het gekke is dat ie al op stand B staat. Dan zit er misschien een kleine gel accu in. De accu is qua format (te) klein vertelde de monteur. Staat niet goed vast. En het Ah vermogen is 75. Ik ga zelf kijken. 
 

maar dan toch nog een vraag: kan er dan een gek accu van 110Ah in qua vermogen. Het formaat moet ik nog even checken. 

aangepast door DeVrijeVogels
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...