Bandenspanning Geplaatst: 29 september 2023 Share Geplaatst: 29 september 2023 Ik heb een vraag over de bandenspanning van een Hymer camper exsis i 562. De bandenspecialist adviseert 5 bar. stikstof terwijl in de handleiding van Hymer voor 3,5 en achter 4.75 bar voorschrijft. (lucht of stikstof) Wat kan ik nu toepassen? Louis Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 29 september 2023 Share Geplaatst: 29 september 2023 Dat is afhankelijk van wat op de band voor getal staat. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 29 september 2023 Share Geplaatst: 29 september 2023 Exact, Hymer is een campermerk en geen bandenmerk. Onder campers zitten verschillende merken, typen en maten banden. Kijk op de band zelf, daarop staat de maximum psi/bar die geadviseerd wordt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 29 september 2023 Share Geplaatst: 29 september 2023 (aangepast) 59 minuten geleden, Bandenspanning zei: Ik heb een vraag over de bandenspanning van een Hymer camper exsis i 562. De bandenspecialist adviseert 5 bar. stikstof terwijl in de handleiding van Hymer voor 3,5 en achter 4.75 bar voorschrijft. (lucht of stikstof) Wat kan ik nu toepassen? Louis Zoals U zegt, de bandenspecialist....etc. Die heeft er verstand van en die zou ik volgen. Ik had trouwens in het handboek van mijn vorige camper al een bijlage van de dealer om de bandenspanning op 5 bar te houden. In geval langdurige stalling zelfs nog iets hoger. Zoals Camper-T zegt, het staat op de band. Achter heb ik Michelin Agillis Camper. Daar mag 80 psi in (5,5 bar). Voor Heb ik Michelin Crossclimate, daar mag 65 psi in (4,5 bar). Uw bandenspecialist weet welke banden hij heeft gemonteerd, dus ook hoeveel bar er in mag . 29 september 2023 aangepast door van der Honing Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kees_S Geplaatst: 29 september 2023 Share Geplaatst: 29 september 2023 Daarvoor bestaat zelfs een Excel-rekentool die de maat van het wiel, de toegestane aslasten en de loadindex van de band mee weegt om het minimum aantal bar vast te stellen. En in het algemeen geldt, nooit te weinig druk er in, dat gaat schuren en wrijven, heet worden en klappen. Dus beter iets meer druk dan te weining. En in de stalling doe je daar dan 1.0 bar meer in om te voorkomen dat de banden een plat vlak krijgen en gaan cuppen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 30 september 2023 Share Geplaatst: 30 september 2023 Op 29-9-2023 om 13:36, CaradoT135 zei: Dat is afhankelijk van wat op de band voor getal staat. En gewoon lucht in de banden, stikstof in de banden is een verkoop praatje, lucht bevat bijna 80% stikstof, of halen ze de lucht ook uit de band voordat er stikstof in wordt gedaan? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 1 oktober 2023 Share Geplaatst: 1 oktober 2023 Zoals de ANWB al eerder schreef Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Rien67 Geplaatst: 1 oktober 2023 Share Geplaatst: 1 oktober 2023 Waarom wordt voor campers altijd de maximum bandendruk aanbevolen? Heel vreemd. Bij personenauto's volgenw eook het boekje van de fabrikant terwijl de maximum druk ook op de band staat. De maximum druk is niet altijd de beste. Te laag ook niet maar het heeft met meerdere factoren te maken. Max gewicht, aslast enz. Diverse fabrikanten hebben hier tabellen voor. Ik heb zelf iets van rond de 4 bar er in zitten terwijl er 5.5 op de band staat. Rijdt veel comfortabeler. Er is hier op verschillende fora heel veel over geschreven. Ik wilde een tabel van Continental bijvoegen maar dat is een PDF en dat gaat niet. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 1 oktober 2023 Share Geplaatst: 1 oktober 2023 Gewoon omdat ze geen risico willen lopen aangezien de fabrikant niet weet hoeveel lading er meegenomen wordt, en bijna iedere camper is te zwaar, ikzelf weeg ook gewoon mijn aslast en stel daar de bandenspanning op in maar niet iedereen heeft de gelegenheid te wegen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Woscany Geplaatst: 3 oktober 2023 Share Geplaatst: 3 oktober 2023 Hoi, ik rijd een fiat bj 2017 met een automatisch bandenspannings controlesysteem . Ik wil ook graag de bandenspanning verlagen om van het gestuiter af te zijn. Maar als ik de voorgeschreven spanning van 5,5 bar, elke band, verlaag geeft het systeem continue een waarschuwing. Dat kan volgens de Fiat garage niet worden aangepast. Ik heb ook tabellen van drie bandenfabrikanten en als ik die zou volgen scheelt dat enorm van 3,75 tot 4,50 bar. Iemand een idee? Groet Wil Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 3 oktober 2023 Share Geplaatst: 3 oktober 2023 (aangepast) Het stuiteren hoeft niet door de banden te komen en sterker nog, met zachtere banden rijden kan leiden tot meer brandstfoverbruik en een hogere bandenslijtage. Bij veel campers is de aslast behoorlijk hoog terwijl Fiat de Ducato (Light) onderstellen van relatief lichte vering heeft voorzien. Hierdoor kan het voorkomen dat door de relatief hoge belasting, de vering al tegen het einde van zijn veergang zit. Bij enige hobbels klapt de vering hierdoor op de rubberen veer-stops wat gestuiter kan geven. Dit los je op door betere vering aan te laten brengen, vaak gecombineerd met een betere schokdemper. Voor >3500kg aangevuld met hulpluchtvering achter. Kijk eens op de website van CarSupport en klik op [Campers]. Misschien kun je hier eens vragen over je rijervaring, of dit door de banden of door het gewicht komt. 3 oktober 2023 aangepast door Camper-T Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 3 oktober 2023 Share Geplaatst: 3 oktober 2023 (aangepast) 2 uren geleden, Woscany zei: Hoi, ik rijd een fiat bj 2017 met een automatisch bandenspannings controlesysteem . Ik wil ook graag de bandenspanning verlagen om van het gestuiter af te zijn. Maar als ik de voorgeschreven spanning van 5,5 bar, elke band, verlaag geeft het systeem continue een waarschuwing. Dat kan volgens de Fiat garage niet worden aangepast. Ik heb ook tabellen van drie bandenfabrikanten en als ik die zou volgen scheelt dat enorm van 3,75 tot 4,50 bar. Iemand een idee? Groet Wil Je moet het systeem hercalibreren naar de nieuwe bandenspanning, nu staat ie op 5.5 en als je te veel afwijkt krijg je die melding, door te hercalibreren naar bv 4,5 of 5 bar voorkom je dit. Bij mij werkte dit: Ducato? Jaren 2014-2023 Antwoord Deze lamp is eenvoudig te resetten, dus u hoeft niet naar de werkplaats. Schakel het instrumentenpaneel in, druk op de SET-knop links op het stuur en houd deze ingedrukt. Wanneer het waarschuwingslampje uitgaat en het woord RESET DONE op het instrumentenpaneel verschijnt, kan de handeling als voltooid worden beschouwd. 3 oktober 2023 aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 3 oktober 2023 Share Geplaatst: 3 oktober 2023 (aangepast) Mocht dat niet werken zou ik eens hier kijken op het camperforum, daar staat heel veel info , ook dat het gewoon door de dealer te her-programmeren is. Uw garage had er blijkbaar geen zin in. https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8474498&start=42 3 oktober 2023 aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Rien67 Geplaatst: 3 oktober 2023 Share Geplaatst: 3 oktober 2023 Elk bandencontrolesysteem is aan te passen naar andere waarden. De Ducato is natuurlijk niet alleen gemaakt voor campers. In verschillende uitvoeringen verschillende bandenspanningen. En als dat werkt lekker de bandenspanning naar beneden. Er wordt gedaan of de campers allemaal zo zwaar zijn en daardoor de Ducato aan zijn maximum gewicht zit. Maar de Ducato kan wel hogere gewichten aan. Je kan het chassis ook laten omkeuren naar een hoger gewicht. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Woscany Geplaatst: 5 oktober 2023 Share Geplaatst: 5 oktober 2023 @Camper-T,@HymerBoy,@Rien67. Allereerst bedankt voor jullie reacties! Nog wat info mbt de camper. Hij heeft een maxi-chassis en is naar 4400 Kg opgewaardeerd. Eveneens bij CarSupport Koni schokbrekers laten monteren en de vering laten aanpassen. Als ik volgeladen rijdt dan gaat het stukken beter. De garage zegt dat ze een lagere spanning niet kunnen veranderen in het systeem bovendien zou het een probleem opleveren bij de APK keuring omdat van fabriekswege 5,5 atu wordt opgegeven! HymerBoy je zegt over hercalibreren: bij mij werkt dit, ik krijg iets over een lamp? Misschien durft de garage het niet aan? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 5 oktober 2023 Share Geplaatst: 5 oktober 2023 Dit is de eis uit APK: Altijd meten bandenspanning Kunt u de bandenspanning niet meten? Dit is reden tot afkeur. Kunt u de bandenspanning niet meten omdat het ventiel van de binnenste band bij dubbele montage niet bereikbaar is? Dan moet u het buitenste wiel verwijderen en daarna de bandenspanning meten. Is de minimale (door de voertuigfabrikant opgegeven) bandenspanning hoger dan de maximale bandenspanning van de band, dan gebruikt u de maximale bandenspanning. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 5 oktober 2023 Share Geplaatst: 5 oktober 2023 Met een Maxi chassis kun je Michelin Agilis 225/75/16CP 116Q banden hebben, die zie je erg vaak onder campers met 16 inch wielen. Op deze band staat een geadviseerde druk van 4.75bar en daarmee kun je ca. 1250kg per band aan gewicht dragen. Deze band mag tot 5-5,5bar opgepompt worden zodat hij nog zwaarder belast kan, wat door de camperbouwer geadviseerd kan zijn. Met 4400kg en misschien 2000-2200kg asdruk voor/achter zou ik 5bar kiezen, of misschien 4.75bar als de banden dan goed staan. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Woscany Geplaatst: 5 oktober 2023 Share Geplaatst: 5 oktober 2023 26 minuten geleden, Camper-T zei: Met een Maxi chassis kun je Michelin Agilis 225/75/16CP 116Q banden hebben, die zie je erg vaak onder campers met 16 inch wielen. Op deze band staat een geadviseerde druk van 4.75bar en daarmee kun je ca. 1250kg per band aan gewicht dragen. Deze band mag tot 5-5,5bar opgepompt worden zodat hij nog zwaarder belast kan, wat door de camperbouwer geadviseerd kan zijn. Met 4400kg en misschien 2000-2200kg asdruk voor/achter zou ik 5bar kiezen, of misschien 4.75bar als de banden dan goed staan. Ik heb inderdaad deze genoemde banden, als ik minder dan 5,3 bar gebruik geeft het controlesysteem een melding en gaat het waarschuwingslampje aan op het Dashbord en dat krijg ik niet meer uit. Is wel irritant. dank voor je reactie! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Woscany Geplaatst: 5 oktober 2023 Share Geplaatst: 5 oktober 2023 1 uur geleden, CaradoT135 zei: Dit is de eis uit APK: Altijd meten bandenspanning Kunt u de bandenspanning niet meten? Dit is reden tot afkeur. Kunt u de bandenspanning niet meten omdat het ventiel van de binnenste band bij dubbele montage niet bereikbaar is? Dan moet u het buitenste wiel verwijderen en daarna de bandenspanning meten. Is de minimale (door de voertuigfabrikant opgegeven) bandenspanning hoger dan de maximale bandenspanning van de band, dan gebruikt u de maximale bandenspanning. Dankjewel voor je reactie Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.