Ga naar inhoud

Motorrijtuigenbelasting: bestelbus particulier of buscamper met kwarttarief


TomF
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een bestelbus en die te gaan gebruiken als camper.

Als ik bijvoorbeeld een Fiat Ducato koop, dan heb ik o.a. de volgende keuzes:

- Ik registreer de bestelbus als 'bestelbus particulier'. Ik betaal dan wel veel motorrijtuigenbelasting, maar ik kan dan in principe op elke parkeerplaats in Nederland illegaal overnachten en bespaar daarmee de overnachtingskosten op een camping of camperplaats.

- Ik bouw de bestelbus om tot buscamper. Ik zorg dat ik aan de eisen van het RDW en de Belastingdienst voldoe en betaal het zogenaamde kwarttarief, maar ik kan dan alleen maar op de aan gewezen plaatsen voor campers overnachten, zoals op een camping of camperplaats. Omdat de Politie aan de hand van het kenteken eenvoudig kan zien dat het een bestelauto is met een zogenaamde camperregistratie, krijg ik misschien elke nacht een bekeuring wegens 'niet-toegestaan recreatief overnachten' als ik bijvoorbeeld op een parkeerplaats sta.

 

Ik ben benieuwd of meerdere mensen ook deze overweging hebben gehad.

Graag reactie.

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi Tom,

 

ik ben mij ook aan het orienteren.

Ik ga voor een benzine auto ivm het gedoe met de diesels etc.

Dus mijn mogelijkheden zijn een stuk makkelijker, beperkter.

Ik hoef hem waarschijnlijk alleen aan te bieden bij de RDW.

Maar ik ga mijn keuz pas eind 2020 definitief maken, want er komen nog nieuwe modellen uit komend jaar.

 

Ik mag niet aansturen op illegaal handelen, maar als je op een prive parkeerplaats gaat staan van bv de mac en je koopt er iets, dan  ben je klant. Doe je dit net voor sluitingstijd dan duurt het toch iets langer om eea in te pakken/ op te eten en kun je gewoon daar slapen, zolang je de openbare orde naleeft en niet uitgebreid gaat picnic'en, moet wel een plek kiezen waar ze geen hek sluiten.

Je mag in Nederland 3 dgn op de openbare weg parkeren en in de plaatselijke APV staat of je "recreatief " mag overnachten (zoals het genoemd wordt); in beide gevallen doe je niets illegaals.

In het buitenland wordt dit ook oogluikend toegestaan, zolang je de openbare orden niet stoort en de aan/ bewoners geen overlast van jouw "camperen/ parkeren" hebben.

 

tav de verbouwing:

 

doe je niets dan blijft het een bestelbus en kun je ombouwen hoe je zelf wil, echter bij de 1e volgende keuring dient het wel weer aan de eisen van een bestelbus te voldoen: dus eea de/monteerbaar maken. Op kenteken staat gewoon bestelbus.

 

bied je hem aan bij de RDW volgens hun eisen, dan komt er op het kentekenbewijs als opm camper te staan. De politie kan dus ziendat het een camper is.

 

Wil je het kwartarief, dan dien je dit bij de belastingdienst te melden en zij keuren de camper.

 

Let wel: de eisen bij RDW en belastingdienst zijn niet hetzelfde!!

 

Je hoeft hem daarna niet bij het RDW laten keuren, het blijft dan een bestelbus met de voordelen van het kwartarief.

Dit is wettelijk toegestaan, echter ook hier geldt bij de 1e volgende keuring dient hij wel weer te voldoen aan de eisen van een bestelbus, dus eea de/monteerbaar maken en dat kan een probleem worden/ zijn, want de belastingdienst eist dat sommige inbouwapparatuur een vast onderdeel van de bus moet zijn.

 

Wil je dit voorkomen, dan kun je hem bij de RDW aanbieden en wordt het wettelijk een camper en dus ook in het kentekenbewijs.

 

Maar zoals gezegd parkeren op prive terrein is altijd mogelijk als je je maar netjes gedraagt, want politie mag/kan alleen op prive terrein optreden op verzoek van eigenaar of als de openbare orde verstoord wordt.

slapen is niet de openbare orde verstoren.

 

tav de ombouw kijk ook eens op de nkc, rdw en belastingdienst site voor info.

Wil je specifieke info bel of maak een afspraak met de belastingdienst om de mogelijkheden te bespreken en kun je een betere keuze maken.

Zeker als je eea zelf wilt inbouwen, maar ook hierover is voldoende info via google te achterhalen.

 

als tip wil ik je nog meegeven in maart is in houten de camperexpo, soms zijn er korting/ gratis kaartjes te krijgen, hier kun je ook voorbeelden zien en er zijn ook camperbouwers aanwezig.

 

En als je over de grens wilt kijken de CMT (grote camperbeurs) in stuttgart is in jan 2020, hier staat waarschijnlijk ook de Possl Vanster, dit is een bestelbus op basis van de citroen jumpy en Spacetourer.

Deze zijn al van fabriek af voorzien van een hefdak en/ of keukenbox, misschien ook iets voor jouw, op you tube staan er diverse filmpjes over.

 

Groet wim.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Wim,

 

Bedankt voor het heel uitgebreide antwoord. (Ik heb het een aantal keren heel aandachtig doorgelezen)

Het is wel wat lastig om op alle punten te reageren, maar ik haal er enkele 'tussenuit', als dat mag?

 

- Je schrijft over het 'gedoe met diesels'. Maar dat is toch niet aan de orde met een nieuwe bestelbus? Ik zou graag een nieuwe VW Transporter 6.1 willen hebben. Die heeft een Euro 6 motor en mag voorlopig nog overal komen. Ook in artikelen van de ANWB schrijven ze zelf dat je gewoon een diesel kunt nemen. En verder vooral omdat die verkrijgbaar is met 230V stopcontact + 2e accu + extra zware dynamo. Dat bespaart me een boel gedoe qua elektrische installatie.

- Je schrijft dat het in de APV dient te staan of recreatief overnachten buiten de aangewezen plaatsen (Zoals campings en camperplaatsen) verboden is. Helaas is dat bijna in geheel Nederland verboden. Dit heb ik al heel uitgebreid nagevraagd bij de Politie. Maar? Ze geven wel telkens aan dat de wetgeving EN de APV hierover tegenstrijdig zijn. Maar ze zeggen verder niets.

- Over het parkeren van een campervoertuig langs de openbare weg: In mijn gemeente is dat inderdaad 3 dagen toegestaan, maar dan mag het voertuig de volgende 4e nacht niet in de gehele gemeente geparkeerd staan. Maar dit is voor een als zodanig geregistreerde camper. Voor een bestelbus geldt dit niet.

- Over het verbouwen/ombouwen? Je schrijft dat de bestelbus of camper tijdens de keuring weer aan de gestelde eisen dient te voldoen, maar dat is evenzo het geval als je gedurende het lopende jaar aangehouden wordt bij zo'n grootscheepse controle.

 

Graag je wederwoord 🙂

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom

 

aangepast door TomF
Link naar reactie
Share on other sites

En ik heb nog een aanvullende vraag. Ik doe dat in een separate post (Als dat tenminste akkoord is bij de admins) omwille van de leesbaarheid.

 

Ik schreef dat ik graag een VW Transporter 6.1 zou willen hebben omdat je daar tegen meerprijs al een mooie elektrische installatie af-fabriek in kunt laten bouwen.

Als ik alle door mij gelezen artikelen over elektriciteit in een camper in overweging neem, dan lijkt het me een hele zorg minder als dat er kant-en-klaar al in zit.

 

Mijn vraag luidt:

Zijn er meer merken/types bestelbussen waar zo'n electrische 230V installaie al aanwezig is c.q. tegen meerprijs in te monteren is?

 

Graag reactie.

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi Tom,

 dank voor de reactie, het is weer veel.

Onze ideeen zijn nagenoeg gelijk, alleen het formaat verschilt en bij googlen komen nagenoeg steeds dezelfde items tevoorschijn.

Het is niet gemakkelijk, zoals je hieronder kunt lezen.

En dan richt ik mij alleen op een benzine uitvoering op basis van het model VW caddy Maxi, die niet hoger mag zijn dan 2 mtr. Ik wil namelijk in geval van nood in een parkeergarage of iets dergelijks kunnen parkeren.

En dan begint het al: wel of geen hefdak...

Maar terug naar jouw reacties:

 

tav het diesel gedoe: daar heb je gelijk, maar wat doe je over 15 jr?

Geeft de ANWB aan dat eea zo blijft de komende , zeg eens 15 jr?

Ik kan nu nog redelijk met de fiets uit de voeten, is dat over 15 jr ook nog?

Blijven de zones in Nederland zo als men nu bedacht heeft (zie uitspraak Urgenda)?

Ga je naar het buitenland? Duitsland heeft nu nog groene stickers, men wil dit gaan uitbreiden met blauw. Je krijg dus nu de groen, wordt dat straks blauw?

Kan dit niet, dan mag je met je nieuwe bus die blauwe zones niet in. Eenzelfde geldt nu al in Frankrijk en delen van Italie.

En misschien net zo belangrijk: wat krijg je er voor terug, als je iets nieuws/ anders wil?

Een diesel is straks misschien niets meer waard, waar moet men heen met de huidige campers? ook de toeslagen op diesels worden steeds hoger, kijk maar eens naar de art hierover oa op de NKC-site.

Wil je hem alleen in Nederland gebruiken, dan blijft het nog enig zins acceptabel, maar ook hier geldt wat gebeurd er in de toekomst?

 

tav 3 dgn: dit geldt inderdaad in heel Nederland, wil je langer blijven staan moet je ervoor zorgen dat de wielen elke 3 dgn een andere stand hebben. Als men dit dan controleert, zien ze dat de bus in beweging is geweest en dus gelden de 3 dgn weer opnieuw.

Ik weet dat eea tegenstrijdig is, ze geven het zelf toe; maar het wordt niet aangepast. Daarom word genoemd "trucje" toegepast,  dit is volkomen legaal. Men zal je hierover wel op gaan aanspreken, zeker als aan/ bewoners gaan klagen.

Maar ook hier weer: op een (publiekelijk) prive terrein (bv de mac of woonboulevard) gelden andere regels.

Maar of de politie dit als prioriteit heeft? bij mij in de straat heeft een camperbus 6 mnd gestaan, heeft geen niemand naar om gekeken. Moet er wel bij zeggen dat je goed moest kijken (hefdak) of het een camper was.

 

tav  ombouw/ politiecontrole:

Bij mijn weten hebben ze nog nooit gecontroleerd of een bestelbus een camper is.

eea heeft betrekking op de volgende APK-keuringen, dus is het een bestelbus of een camper.

De politie kijkt alleen wat er op het kentekenbewijs staat, dus wat je vervoert niet hoe je deze gebruikt. Staat op het kentekenbewijs dat het een bestelbus is, mogen ze alleen controleren of je voldoet aan de eisen van een bestelbus. Wat jij vervoert doet er dan niet toe. Kijk ook maar eens wat zzp'ers allemaal met hun omgebouwde bus allemaal vervoeren. Zolang eea veilig gebeurt en daarbij geen gevaar of hinder voor overige weggebruikers ontstaat, is er weinig aan de hand.

Als hun zelf al aangeven dat eea tegenstrijdig is, waar wil men dan op controleren?

En als ze iets vinden wat volgens hun niet conform de regelgeving is, dan dien je de bus opnieuw voor keuring aan te bieden.

Wordt de bus niet in beslag genomen, mag je alles terug plaatsen, zoals de oorspronkelijke staat was: dat is ons recht.

Nogmaals wat de RDW aangeeft is leidend.., politie heeft enkel handhavende taak.

En je mag je bestelbus ombouwen tot camper, zonder dat je als camper hoeft te laten keuren.

 

Er zijn in mijn geval miniboxen te krijgen die ik zonder veel moeite in en uit kan bouwen. Dit zou volgens de RDW een camper kunnen zijn, maar voor de belastingdienst niet; dus kwartarief krijg ik niet.

Deze passen ook in jouw formaat en dan geldt hetzelfde.

Als ik gecontroleerd wordt door de politie is er niets aan de hand, heb ik de unit thuis gelaten om iets anders te vervoeren, dit is niet verboden. Zolang eea maar veilig gebeurt.

Laat ik "mijn bus" keuren bij de RDW: komt er op het kentekenbewijs bestelbus te staan met als opm camper.

Doe ik het op de manier conform de belastingdienst en laat je hem vervolgens door de RDW keuren, dan komt er Camper te staan zonder opm.

In mijn geval dus niet, want hij voldoet niet aan hun eisen, bij jouw formaat is dit wel mogelijk.

En dan maakt het ook nog uit of je eea als bedrijf of particulier gebruikt.

Dit zijn allemaal verschillende gevallen en zo heeft de politie ook te controleren en daarom is het kentekenbewijs leidend en niet het gebruik.

 

In ons geval (voor het gemak): als bestelbus laten (particulier) resp bij het RDW als camper laten keuren of als Camper bij belastingdienst + RDW laten keuren.

 

Want je kunt namelijk ook de personenbus versie ombouwen naar camper en dan staat er op het kentekenbewijs: personenauto met een opm...ipv bestelauto of bedrijfswagen, want die optie is er ook nog.

 

tav elektra:

Er zijn meerdere merken waar een 230 V aansluiting in aangebracht kan worden, maar of die dat ook af fabriek doen weet ik niet, maar tegen meerprijs is veel mogelijk ook bij merkdealers ook een 2e accu etc. Voor jouw formaat bus moet je eens googlen op merk+ professionals + ombouw.

 

Heb je al gedacht aan zonnepanelen of een aggregaat, voor het geval dat?

 

Ik weet dat voor mijn bus oa de Fiat Doblo XL, Opel Combo XL en Ford in aanmerking komen.

Er zijn ook complete sets (2e accus, omvormers, etc) te krijgen die voor inbouw geschikt zijn, hoeft je alleen iemand te vinden die eea voor je kan inbouwen, als je zelf dit niet kunt of durft.

Weet je dat eea gescheiden dient te worden van de hoofdaccu, want dan kun je hem niet meer starten als hij leeg getrokken wordt. Maar dat zullen ze wel gezegd hebben bij VW.

Bij mij in de beurt zijn er "adresjes", waar ook de merkdealer eea laat uitvoeren, wel tegen een aantrekkelijke prijs, maar zelf inbouw schijnt niet zo lastig te zijn.

 

Kijk eens bij Mycampster.nl of bij Van Tuijl Ford modellen (zij doen ook oa de gehele ombouw) of de Haan camperbouw.

Bij bynomads.nl krijg je een gratis e-boek hoe je een camper bouwt in 2 wkn. Dit is zeer interessant. Het enige wat je moet doen is enkele gevraagde gegevens/ vragen in vullen. En krijg je een link om het te downloaden, daarna krijg je regelmatig soms handige tips om eea naar wensen aan te vullen.

Als je op google gericht zoekt op camperbeurzen 2020, krijg je alle beurzen die er zijn in binnen en buitenland. Zit zeker iets passend bij.

 

De CMT in jan 2020 in Stuttgart is er zo een, ik vind de afstand in combinatie met het parkeren (3 euro per uur) een probleem, want de entree kost aan de kassa slechts 15 euro, dus ik twijfel nog.

 

Ik kan je die in Houten in mrt 2020 zeer aanbevelen, houdt vanaf jan eea even via google in de gaten, misschien komen er gratis entreekaarten beschikbaar. Parkeren is er sowieso gratis. Ik ben er vorig jaar geweest en heb mij al aangemeld voor de nieuwsbrief 2020, dus wie weet.

 

groet wim.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi Tom,

Ik wil je even een simpel concreet voorbeeld geven hoe je eea dient te zien.

 

de belastingdienst geeft aan een vaste keuken eenheid.

dwz voor gas /water aansluitingen moet je voldoen aan wettelijk geldende veiligheidsregels tav de gehele installatie. Dus de gehele aansluiting moet aan veiligheidregels voldoen, de gasfles heeft bepaalde eisen, de gehele aansluiting moet gasdicht zijn, er moet een gasdrukregelaar aanwezig zijn, etc. dit geldt ook voor de water voorziening en de elektra: hier controleert de politie op bij een controle.

 

Bij de RDW is een losse gasfles, jerrycans, bak en magnetron ook een keukeneenheid.

Echter hier moet je alleen een goed gekeurde gasslang gebruiken, uiteraard moet de gasfles voldoen aan eisen, maar campinggas valt ook onder de noemer gasfles en je mag gewone tuinslangen voor de watervoorziening gebruiken en onder voorbehoud drukregelaar niet verplicht. tsja en wat je met de magnetron doet... Deze hoeven niet aan elkaar gekoppeld te zijn.

Is de gasfles aangekoppeld dan dient eea natuurlijk wel gasdicht te zijn en dus danig bevestigd te zijn dat eea geen lekkage of gevaar oplevert: maar eea is wel een wezenlijk verschil bij de politiecontrole.

 

En zo wordt er in alle gevallen gekeken.

Ander voorbeeld: wettelijk min bandenprofieldiepte is: 1,6 mm nog voldoende, maar bij APK keuring wordt bij 2 mm al gezegd moeten vervangen worden en in de winter (bij sneeuw) is de grens al 4 mm.

 

Zo moet je eigenlijk naar de ombouw situatie kijken.

dus: wat wil ik, wat mag ik, wat is nog toegestaan en vooral wat is verplicht om te voldoen aan......

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Wim,

 

Je hebt er weer een heel lange reactie van gemaakt met veel aandachtspunten 🙂

 

Allereerst over de keuze diesel versus benzine:

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat diesels steeds verder worden 'teruggedrongen''. Ik heb nog even zitten zoeken en het lijkt er voorzichtig op dat de kleinere personenauto's over een paar jaar helemaal niet meer leverbaar zullen zijn met een dieselmotor. De grotere personenauto's, zoals BMW en Audi, zullen naar verwachting nog wel langer leverbaar blijven met een dieselmotor.

Voor bestelbussen en vrachtauto's lijkt de situatie wel anders te liggen. Als ik op de site van Volkswagen kijk, dan is de Transporter uitsluitend leverbaar met een dieselmotor. Dus geen benzinemotor leverbaar.

Dus je het waarschijnlijk helemaal gelijk dat het voor een buscamper of bestelbus-particulier beter is om een benzineversie te nemen. Ook omdat ik er naar verwachting niet heel erg veel kilometers mee zal maken.

 

Over de mogelijkheid tot controle door de Politie:

Stel dat ik ergens op de Veluwe of in de Weerribben-Wieden de hele dag gewandeld heb en ik parkeer de bus ergens in een rustige woonwijk om er de avond en nacht in door te brengen (Alleen maar overnachten, dus niet kamperen met tuinstoelen, parasol, ghettoblaster en BBQ) en de Politie rijdt langs en controleert het kenteken, dan zien ze direct dat de bus niet in mijn eigen woonplaats staat geparkeerd en op het kenteken zien ze dan o.a. het volgende:

---

Voertuigcategorie: Bedrijfsauto (N1)
Carrosserietype: Bestelwagen (BB)
Speciale doeleinden: Kampeerwagen (SA)
Inrichting: kampeerwagen

---

Ik weet niet of de agenten dan in het holst van de nacht keihard op m'n ramen gaan bonken om te zien of er iemand wakker wordt en er dus sprake is van 'niet-geoorloofd recreatief overnachten'. Maar vooral om deze reden zit ik dus aan een 'bestelbus particulier' te denken en omdat het veel goedkoper is om de bestelbus tijdens de vakanties ergens in een rustige woonwijk te parkeren dan op een camping of camperplaats. 

Vooral omdat je op een camping voor een bepaald tijdstip binnen dient te zijn en omdat je maar af moet wachten of er nog plaats vrij is op een camperplaats (Die bestaan vaak uit slechts enkele plaatsen)

En ik hoop dat het in een rustig gelegen woonwijk rustiger is dan op een camping of camperplaats, waar het ongetwijfeld veel onrustiger en rumoeriger zal zijn met harde smartlapmuziek.

 

Op dit moment stel ik me het volgende voor, maar ik hoop dat ik de komende tijd nog veel te weten mag komen en m'n keuzes daarop aan zal passen:

- Ik koop een bestelbus op benzine. Het liefst met de al eerder besproken 2e accu en zwaardere dynamo. Verder een airco met ook uitstroomopening in de laadruimte en ook standverwarming. 

- Ik registreer de bestelbus als 'bestelbus particulier'.

- Isolatiemateriaal aan de binnenzijde. (Dit is ook nog een 'dingetje')

- Er mag blijkbaar niets 'vast' gemonteerd worden (Of het moet snel demontabel zijn), dus ik neem het volgende mee en dat zet ik allemaal vast met sjorbanden of afsluitbare kunststof kratten die ik met sjorbanden vast zet.

Tuinset

Parasol

Mini-koelkast op 230V

Campingaz-branders (Uiteraard ook pannetjes, kunststof bordjes, bestek, keukengerei, etc.)

Kleine magnetron op 230V

Laptop (Opladen op 230V) met o.a. Ziggo Go

Smartphone (Opladen op 230V) met een SIM met daarop onbeperkt Internet. (Bijvoorbeeld die van Ben voor 25E per maand)

Instelling: Remote access op de router naar m'n NAS. Daar kan ik dan m'n foto's en filmpjes op opslaan en eventueel films bekijken

Ikea lattenbodem, Emma matras en Emma matrasbeschermer (tegen vocht). Verder voldoende beddengoed.

Thetford Porta Potti

Elektrische step (Eentje die wel RDW-goedgekeurd is) om bijv. boodschappen te kunnen doen als het regent.

Rookmelders
CO-melders
Verbanddoos

Verzekering Kostbaarheden Buitenshuis

Jerrycans voor schoon water (Met Hadex ontsmettingsmiddel, maar dat schijn je te proeven)

Drinkwater: Albert Heijn mineraalwater

Jerrycans voor vuil water

Een paar Ikea Skubb opbergtassen voor kleding, handdoeken, vaatdoeken, etc

 

En om te eten als ik die dag geen supermarkt heb gezien:

Wasa crackers
Bolletje crackers
Lu Crackers
Beschuit
Roggebrood
Echte Boter Campingboter (Dat is in het 2e en 3e kwartaal verkrijgbaar, maar ik weet niet of je dit buiten de koeling kunt bewaren)
Zakken Unox soep
Zakjes Maggi aardappelpuree
Vlees in blik
Jus in zakje
Groente in blik
Campina Langlekker melk en karnemelk
Oploskoffie Nescafé
 

Verdere aandachtspunten:

- De bestelauto aan het einde van het jaar kopen. Autobedrijven willen dan van hun voorraadmodellen af.

- Als je bijv. een dagje naar Zandvoort gaat, dan overwegen of je de bestelbus gratis parkeert op een P+R parkeerplaats in bijvoorbeeld Overveen en dan met de trein naar Zandvoort gaat.

- Verzekering Kostbaarheden Buitenshuis.

 

Graag jouw/jullie bevindingen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Nog een toevoeging:

Ik stel me het volgende voor:

Na een paar dagen 'vrij' te hebben overnacht en ik het grijs water en het chemisch toilet af zal moeten voeren, dan rij ik naar een camperplaats waar dat mogelijk is.

Als voorbeeld 'De Loswal' in Wijhe. Daar heb je waterkranen, een afvoerput voor grijs water en en mogelijkheid tot het legen van het chemische toilet in een gebouwtje achter de Horecaboot. Hier kun je je ook douchen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Nog een toevoeging:

De RDW-goedgekeurde step is natuurlijk ook bedoeld om daarmee de bestelbus ergens te kunnen laten staan.

Ik neem als voorbeeld een camperplaats aan in meer in Friesland (Geloof ik. Zoek ik nog ff op). Dat is een schitterende standplaats. Kost niks, maar er zijn maar 2 plaatsen.

Als je dan met de bestelbus weg moet om boodschappen te doen, dan ben je waarschijnlijk je plaats kwijt.

Link naar reactie
Share on other sites

En wederom een toevoeging:

De Belastingdienst kent ook een registratie als 'Bestelauto gehandicapte'. Dan krijgt de auto een grijs kenteken, dus geen PBM en laag 3-maandelijks tarief.

Ik weet niet of het ook een geldige constructie is als bijvoorbeeld een gehandicapte kennis of buurman af en toe meegaat.

Het moet dan gaan om een niet-inklapbare rolstoel of een electrische scooter, geloof ik. Je hebt dan wel een paar oprijplaten nodig.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi Tom,

 

voor het op de veluwe: je mag met jouw bus ongeacht wat er op het kentekenbewijs staat max 3 dgn op de openbare weg parkeren: dus waarom zouden ze op basis van jouw gegevens jouw wakker gaan kloppen?

Sta je op een openbare parkeerplaats mag je er sowieso staan.

Je doet niets illegaals, tenzij er een aan/bewoner geklaagd heeft dan kloppen ze natuurlijk wel.

En zij bepalen of je een boete krijgt of niet, in het gunstigste geval vragen ze jouw om ergens anders te gaan staan.

Want ze kunnen aan het kenteken ook zien waar je woont.

 

tav kleine diesel, je geeft dus eigenlijk zelf al antwoordt op je eigen vraag en mijn antwoord: toekomst diesel is zeer onzeker, gezien de veranderingen.

 

In jouw formaat bussen zijn echter geen benzine uitvoeringen te krijgen.

Muv de UAZ Bukhanka, dit is een model op basis van de vroegere VW T2.

 

En ja, zo dien je er tegen aan te kijken.

Echter wat wil jezelf, dat dient het uitgangspunt te zijn.

Blijf je in Nederland of wil je de grens over, etc en daar moet je je bus op afstemmen en daar horen dan ook eisen en regels bij.

Ik heb alleen een aantal zaken genoemd, waar ik rekening dien te houden omdat ik geen diesel wil.

Maar dat geldt in principe ook voor jouw en ik verbaas mij dat er geen andere bouwers een reactie geven,

op de oude site stonden namelijk ook tipt en trucs.

 

note: we doen niets verkeerd je vraag om info er er komt wel of geen reactie, ik denk dat eea best wat uitgebreider mag zijn.

Het is niet anders, het is een ingewikkelde materie.

En dan heb je nog niet een de sta-mogelijkheid aan gekaart.

 

groet wim..

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

19 uren geleden, TomF zei:

En wederom een toevoeging:

De Belastingdienst kent ook een registratie als 'Bestelauto gehandicapte'. Dan krijgt de auto een grijs kenteken, dus geen PBM en laag 3-maandelijks tarief.

Ik weet niet of het ook een geldige constructie is als bijvoorbeeld een gehandicapte kennis of buurman af en toe meegaat.

Het moet dan gaan om een niet-inklapbare rolstoel of een electrische scooter, geloof ik. Je hebt dan wel een paar oprijplaten nodig.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom

Hoi Tom, als je zelf geen invalide bent kom je hier niet voor in aanmerking. Als je een gehandicapte kennis hebt en je wilt deze regelmatig mee te nemen dient je dit aan te tonen. En, ja de bus moet veilig genoeg zijn om iemand met een rolstoel. scooter te kunnen vervoeren. Kijk maar naar de personenvervoer busjes, deze zijn ook 2e hands te krijgen, scheelt de inbouw. Mogelijk dat de kennis jouw kan helpen met de aanvraag. agv de technische aanpassingen.

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, TomF zei:

Nog een toevoeging:

De RDW-goedgekeurde step is natuurlijk ook bedoeld om daarmee de bestelbus ergens te kunnen laten staan.

Ik neem als voorbeeld een camperplaats aan in meer in Friesland (Geloof ik. Zoek ik nog ff op). Dat is een schitterende standplaats. Kost niks, maar er zijn maar 2 plaatsen.

Als je dan met de bestelbus weg moet om boodschappen te doen, dan ben je waarschijnlijk je plaats kwijt.

Hoi Tom,

Ja is een optie, rdw goedgekeurd step mag namelijk op openbare weg.

Let wel: op je eigen veiligheid cq van anderen.

ik geeft de stint als voorbeeld.

groet wim.

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, TomF zei:

Nog een toevoeging:

Ik stel me het volgende voor:

Na een paar dagen 'vrij' te hebben overnacht en ik het grijs water en het chemisch toilet af zal moeten voeren, dan rij ik naar een camperplaats waar dat mogelijk is.

Als voorbeeld 'De Loswal' in Wijhe. Daar heb je waterkranen, een afvoerput voor grijs water en en mogelijkheid tot het legen van het chemische toilet in een gebouwtje achter de Horecaboot. Hier kun je je ook douchen.

 

Hoi Tom,

En wat is je probleem?

je mag/ kunt de camping oplopen en....

Op een grote camping zul je niet opvallen.

Ik ken mensen die dit ook doen (ook in buitenland)...en niet alleen bij campings.

Is niet netjes, misschien wel een beetje illegaal en ik mag je niet aanmoedigen, maar je begon er zelf over...(is trouwens ook niet handig)

En als je er een nacht verblijft en er dus voor betaald, is het probleem opgelost.

groet wim.

Link naar reactie
Share on other sites

20 uren geleden, TomF zei:

Hallo Wim,

 

Je hebt er weer een heel lange reactie van gemaakt met veel aandachtspunten 🙂

 

Allereerst over de keuze diesel versus benzine:

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat diesels steeds verder worden 'teruggedrongen''. Ik heb nog even zitten zoeken en het lijkt er voorzichtig op dat de kleinere personenauto's over een paar jaar helemaal niet meer leverbaar zullen zijn met een dieselmotor. De grotere personenauto's, zoals BMW en Audi, zullen naar verwachting nog wel langer leverbaar blijven met een dieselmotor.

Voor bestelbussen en vrachtauto's lijkt de situatie wel anders te liggen. Als ik op de site van Volkswagen kijk, dan is de Transporter uitsluitend leverbaar met een dieselmotor. Dus geen benzinemotor leverbaar.

Dus je het waarschijnlijk helemaal gelijk dat het voor een buscamper of bestelbus-particulier beter is om een benzineversie te nemen. Ook omdat ik er naar verwachting niet heel erg veel kilometers mee zal maken.

 

Over de mogelijkheid tot controle door de Politie:

Stel dat ik ergens op de Veluwe of in de Weerribben-Wieden de hele dag gewandeld heb en ik parkeer de bus ergens in een rustige woonwijk om er de avond en nacht in door te brengen (Alleen maar overnachten, dus niet kamperen met tuinstoelen, parasol, ghettoblaster en BBQ) en de Politie rijdt langs en controleert het kenteken, dan zien ze direct dat de bus niet in mijn eigen woonplaats staat geparkeerd en op het kenteken zien ze dan o.a. het volgende:

---

Voertuigcategorie: Bedrijfsauto (N1)
Carrosserietype: Bestelwagen (BB)
Speciale doeleinden: Kampeerwagen (SA)
Inrichting: kampeerwagen

---

Ik weet niet of de agenten dan in het holst van de nacht keihard op m'n ramen gaan bonken om te zien of er iemand wakker wordt en er dus sprake is van 'niet-geoorloofd recreatief overnachten'. Maar vooral om deze reden zit ik dus aan een 'bestelbus particulier' te denken en omdat het veel goedkoper is om de bestelbus tijdens de vakanties ergens in een rustige woonwijk te parkeren dan op een camping of camperplaats. 

Vooral omdat je op een camping voor een bepaald tijdstip binnen dient te zijn en omdat je maar af moet wachten of er nog plaats vrij is op een camperplaats (Die bestaan vaak uit slechts enkele plaatsen)

En ik hoop dat het in een rustig gelegen woonwijk rustiger is dan op een camping of camperplaats, waar het ongetwijfeld veel onrustiger en rumoeriger zal zijn met harde smartlapmuziek.

 

Op dit moment stel ik me het volgende voor, maar ik hoop dat ik de komende tijd nog veel te weten mag komen en m'n keuzes daarop aan zal passen:

- Ik koop een bestelbus op benzine. Het liefst met de al eerder besproken 2e accu en zwaardere dynamo. Verder een airco met ook uitstroomopening in de laadruimte en ook standverwarming. 

- Ik registreer de bestelbus als 'bestelbus particulier'.

- Isolatiemateriaal aan de binnenzijde. (Dit is ook nog een 'dingetje')

- Er mag blijkbaar niets 'vast' gemonteerd worden (Of het moet snel demontabel zijn), dus ik neem het volgende mee en dat zet ik allemaal vast met sjorbanden of afsluitbare kunststof kratten die ik met sjorbanden vast zet.

Tuinset

Parasol

Mini-koelkast op 230V

Campingaz-branders (Uiteraard ook pannetjes, kunststof bordjes, bestek, keukengerei, etc.)

Kleine magnetron op 230V

Laptop (Opladen op 230V) met o.a. Ziggo Go

Smartphone (Opladen op 230V) met een SIM met daarop onbeperkt Internet. (Bijvoorbeeld die van Ben voor 25E per maand)

Instelling: Remote access op de router naar m'n NAS. Daar kan ik dan m'n foto's en filmpjes op opslaan en eventueel films bekijken

Ikea lattenbodem, Emma matras en Emma matrasbeschermer (tegen vocht). Verder voldoende beddengoed.

Thetford Porta Potti

Elektrische step (Eentje die wel RDW-goedgekeurd is) om bijv. boodschappen te kunnen doen als het regent.

Rookmelders
CO-melders
Verbanddoos

Verzekering Kostbaarheden Buitenshuis

Jerrycans voor schoon water (Met Hadex ontsmettingsmiddel, maar dat schijn je te proeven)

Drinkwater: Albert Heijn mineraalwater

Jerrycans voor vuil water

Een paar Ikea Skubb opbergtassen voor kleding, handdoeken, vaatdoeken, etc

 

En om te eten als ik die dag geen supermarkt heb gezien:

Wasa crackers
Bolletje crackers
Lu Crackers
Beschuit
Roggebrood
Echte Boter Campingboter (Dat is in het 2e en 3e kwartaal verkrijgbaar, maar ik weet niet of je dit buiten de koeling kunt bewaren)
Zakken Unox soep
Zakjes Maggi aardappelpuree
Vlees in blik
Jus in zakje
Groente in blik
Campina Langlekker melk en karnemelk
Oploskoffie Nescafé
 

Verdere aandachtspunten:

- De bestelauto aan het einde van het jaar kopen. Autobedrijven willen dan van hun voorraadmodellen af.

- Als je bijv. een dagje naar Zandvoort gaat, dan overwegen of je de bestelbus gratis parkeert op een P+R parkeerplaats in bijvoorbeeld Overveen en dan met de trein naar Zandvoort gaat.

- Verzekering Kostbaarheden Buitenshuis.

 

Graag jouw/jullie bevindingen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom

 

 

Hoi Tom,

zo gaat, ik denk 50% van, de Nederlandse kampeerder op vakantie met hun kant en klaar gekochte camper en of caravan.

Het is maar wat jezelf wilt....
 

tav verzekeringen, kijk eens op de NKC-site deze geeft ook info over verzekeringen.

Ik heb hier al gekeken, voor mijn bus is dit zeker waard om te overwegen.

 

Ik ben er nu achter hoe het forum item werkt.

Quote is voor reactie op een item, tja is voor mij ook nieuw.

En volgens mij kunt je ook bestanden invoegen (48,83 MB is voor een forum best groot).

Ik heb over dit item nog apart gereageerd.

 

groet wim.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Jullie zijn goed bezig ,maar de overheid is al bezig om voor dit soort plannen een stokje te steken ,want iedereen gaan maar een bus omzetten naar kwart tarief ,en hup rijden maar ,maar ik weet niet of het jullie misschien is ontgaan ,we hadden ook vrijstelling van oltimers ,tot iedereen het idee kreeg het is gratis (dat is de Nederlanders goed toevertrouwd),en wat deed onze regering …..ingrijpen ,en einde verhaal ,en 25 jaar oltimer lag op de schroothoop ,het zelfde gaat nu gebeuren omdat mensen weer het gratis of weinig voor ogen hebben ,dus je kunt er op wachten dat (er is al over gepraat ) dat het kwarttarief voor bussen er af gaat ,dus allemaal goed bezig om de boel te slopen zou ik zeggen 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wat een lange story. En het kan heel simpel. Volgens de wegenverkeerswet mag je niet verder rijden als je dat niet veilig kunt doen. Dus of je nu een bestelbus of een camper bent, als jij te moe bent om verder te rijden dan mag je daar uitrusten/slapen. Zo lang je maar geen camping gedrag toont. En hier is jurisprudentie over, dus laat BOA of agent maar een prent schrijven dan krijg je een herhaling van zetten en wordt deze door de Rechter vernietigd.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 28-12-2019 om 15:42, TomF zei:

Hallo,

 

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een bestelbus en die te gaan gebruiken als camper.

Als ik bijvoorbeeld een Fiat Ducato koop, dan heb ik o.a. de volgende keuzes:

- Ik registreer de bestelbus als 'bestelbus particulier'. Ik betaal dan wel veel motorrijtuigenbelasting, maar ik kan dan in principe op elke parkeerplaats in Nederland illegaal overnachten en bespaar daarmee de overnachtingskosten op een camping of camperplaats.

- Ik bouw de bestelbus om tot buscamper. Ik zorg dat ik aan de eisen van het RDW en de Belastingdienst voldoe en betaal het zogenaamde kwarttarief, maar ik kan dan alleen maar op de aan gewezen plaatsen voor campers overnachten, zoals op een camping of camperplaats. Omdat de Politie aan de hand van het kenteken eenvoudig kan zien dat het een bestelauto is met een zogenaamde camperregistratie, krijg ik misschien elke nacht een bekeuring wegens 'niet-toegestaan recreatief overnachten' als ik bijvoorbeeld op een parkeerplaats sta.

 

Ik ben benieuwd of meerdere mensen ook deze overweging hebben gehad.

Graag reactie.

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom

Tja het is de vraag of je altijd netjes moet zijn wij WONEN 2 jaar dag en nacht in onze camper van 7 meter lang betalen het kwart tarief en de afgelopen 2 jaar heb ik 7 x op een betaalde plaats gestaan en alle overige dagen sta ik waar ik wil ook in Nederland als ze s,nacht aankloppen en vertellen dat j e er niet mag slapen Iis nogal vreemd want op dat moment praat je met hun dus dan slaap  je niet of je moet slaapwandelen je moet dan alleen voor alle zekerheid je camper verplaatsen een paar kilometer verderop zeker niet ideaal maar wel GRATIS niet zo bang zijn dus er mag zoveel niet in nederland gewoon doen en goed opletten wat en waar je wat doet zo leven wij al 2 jaar groet Joost

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...