Ga naar inhoud

Wegenbelasting campers


Hennie
 Share

Recommended Posts

Prinsjesdag 2023: hoor ik dat nou goed? Gaat de wegenbelasting voor campers van 25 naar 50%? 

Is dit het duveltje uit een doosje? 

De nkc behartigt onze belangen bij de politiek en gaat daar prat op. Nou, dit kan toch niet de bedoeling zijn? Ik had van deze move nog niks gehoord!!!! 

Link naar reactie
Share on other sites

18 minuten geleden, HymerBoy zei:

topic nr 4 over hetzelfde, even kijken voor je wat plaatst..... moet nog door kamer en senaat dus in november weet je dus op wie niet te stemmen.

Onder het topic "campers en techniek" verwacht je dit onderwerp niet. Ik ga niet eerst alles afzoeken. Dat u zich hieraan stoort, is jammer voor u maar verder niet van belang 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Maar het NKC komt hier niet dus dit forum blijft een stuurloos schip. Misschien hebben we een goede hacker onder de leden die dit forum kan overnemen.

 

Het woord "Camper" is sinds de Coronatijd overvloedig in de media gebruikt, metname in het nieuws dat het aantal campers op kenteken is geexplodeerd.

Den Haag leest ook de krant en zal hier naast de auto een prachtige "Melkkoe 2.0" in gezien hebben.

Tenzij het nieuwe kabinet - wat wij dus mogen kiezen - van deze regel afziet, zou het aantal campers op de weg hierdoor wel eens flink kunnen afnemen.

Of de camper wordt een luxe vakantie waarbij deze slechts enkele weken per jaar de weg opgaat en de rest van het jaar opgeschort op stal wordt gezet.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
4 uren geleden, Kees_S zei:


Ja, dat is ook het geval. Ik las zojuist in de krant dat de NKC vandaag meer dan 53.000 handtekening gaat aanbieden aan de 2e Kamer. Zou dat helpen? Ik hoop het wel.

Kan iemand mij een link geven maar een wetsartikel waarin word gesteld dat de wegenbelasting naar 50 % gaat? ik man m nergens vinden.

Wat ik wél gelezen heb is dat er een commissie van het ministerie van financiën een lijst gestuurd heeft naar de div politieke partijen met allerlei belastingmaatregelen die men kán nemen, het afschaffen van het kwarttarief is weer daar één van, dit ter oriëntatie van toekomstig beleid.

Maar dat de maatregel al genomen is is geen voldongen feit, het is een beetje huilen vóór men geslagen is lijkt mij.
Met zo een petitie zou men wel eens slapende honden wakker kunnen maken.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Het is idd een maatregel die met prinsjesdag werd gepresenteerd als een mogelijkheid, is helemaal nog niks door de kamer dus er is neem ik aan ook nog geen wetsartikel. Tis dus wel al algemeen bekend dus je maakt geen slapende honden wakker met deze petitie.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, peetan zei:

Kan iemand mij een link geven maar een wetsartikel waarin word gesteld dat de wegenbelasting naar 50 % gaat? ik man m nergens vinden.

Wat ik wél gelezen heb is dat er een commissie van het ministerie van financiën een lijst gestuurd heeft naar de div politieke partijen met allerlei belastingmaatregelen die men kán nemen, het afschaffen van het kwarttarief is weer daar één van, dit ter oriëntatie van toekomstig beleid.

Maar dat de maatregel al genomen is is geen voldongen feit, het is een beetje huilen vóór men geslagen is lijkt mij.
Met zo een petitie zou men wel eens slapende honden wakker kunnen maken.

 

 

Middels deze link een bericht van de Rijksoverheid.

Middels deze link in het rijtje met maatregelen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Waarom lees/hoor ik niemand over het feit dat er door de booteigenaren in dit land geen enkele belasting betaald wordt voor het gebruik/onderhoud van de infrastructuur?

 

Zou toch een eerlijker zaak zijn om deze groep ook eens te laten betalen?

 

Vindt dit wel een goed stuk:

 

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/1472730220/belasten-plezierboten-bron-van-inkomsten

 

Helaas maar 1 reactie maar wel een die alles zegt.

aangepast door CorvH
Link naar reactie
Share on other sites

In het korte termijn inkomsten zoeken zit geen langdurig proces van nieuwe belastingregels voor vaartuigen.

Het is daardoor vanzelfsprekend makkelijker om de bestaande belasting-knoppen verder omhoog te draaien.

 

Maar ik ben het eens met de vraag waarom vaartuigen nog totaal niet belast zijn, hoe dit anno 2023 nog kan.

Naast campers zijn er immers ook behoorlijk wat varende badkuipen vol juppen bijgekomen, daar zit geld zat.

 

Link naar reactie
Share on other sites

9 minuten geleden, HymerBoy zei:

Als booteigenaar betaal je per gemeente haven geld en of doorvaargeld, als je een ligplaats hebt in bv amsterdam betaal je wel degelijk veel liggeld dus gratis is alleen voor de kleine bootjes die thuis op een trailer liggen en waar geen brug voor open hoeft.

Die vergelijking gaat niet helemaal op. Camperaars betalen ook geld voor de stalling. En Amsterdam als voorbeeld er bij is helemaal scheef. In andere delen van het land is het veeeeel goedkoper. En voor de brug betalen?! Nou dat is een fractie van wat voor wegenbelasting of tol betaald moet worden. Heeft HymerBoy naast de camper ook nog een bootje?😉

  • Haha 1
Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn meer van dit soort vaartuig-excuses zoals BTW op de aanschaf, BTW op havengeld, accijns op brandstof, kosten voor het onderhoud en doorvaart-betaling bij bruggen en/of sluizen. Heel goed bij elkaar gezocht maar geen van dit alles heeft met belasting op het bezit of houderschap te maken. En daar bovenop is een prive vaartuig ook nog vrijgesteld van een jaarlijkse APK.

 

Ook camperaars betalen BTW op de aanschaf, BTW op een overnachting, accijns op brandstof, kosten voor het onderhoud en tol op bepaalde wegen.

Maar daarnaast kennen campers wel een jaarlijks verplichte APK en moeten straks dus misschien aanzienlijk meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen.

 

In 2009 leek er een initiatief in de maak voor belasting op de pleziervaart maar het is mij niet bekend of hier ooit wat uitgekomen is.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...