Ga naar inhoud

Koelkast verstoort werking zonnepanelen


Johannes Jan
 Share

Recommended Posts

Dan zal de koelkast ongeveer even veel stroom gebruiken als de zonnepanelen opleveren. Met andere woorden de stroom van de zonnepanelen gaat direct naar de koelkast en niet naar de accu.

Het is volgens mij geen storing, maar een kwestie van vraag (koelkast en accu) en aanbod (zonnepanelen) die niet met elkaar in evenwicht zijn.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

Hoort de stroom van de zonnepanelen niet via de boordaccu te gaan?

Het controlelampje tussen de beide accus gaat uit wanneer de koelkast aanslaat en de stroom alleen geleverd werd door de zonnepanelen. Dit controlelampje brandt wel wanneer we rijden en ook wanneer koelkast uit is en we stilstaan of wanneer we aan 240 stroom staan.

Link naar reactie
Share on other sites

De zonnepanelen, de huishoudaccu en de koelkast zijn, als het goed is tenminste, parallel met elkaar verbonden. De stroom van de zonnepanelen zal naar de grootste verbruiker lopen, want dat is weg van de minste weerstand. Als de koelkast stroom nodig heeft, is die de grootste verbruiker en anders is de huishoudaccu dat. Andere stroomverbruikers zullen er overdag in principe niet zijn, tenzij je de verlichting in de camper laat branden.

Ik weet niet hoe het zit met het controlelampje tussen beide accu's (huishoudaccu en startaccu?), want zo'n lampje ben ik nog nooit tegengekomen. Vermoedelijk (maar dat is puur giswerk van mijn kant) geeft het lampje aan dat het scheidingsrelais gesloten is en dat de huishoudaccu en de startaccu met elkaar verbonden zijn. Als je een Cyrix slim scheidingsrelais hebt, wordt de startaccu ook door de zonnepanelen geladen als daar genoeg stroom voor is (de spanning van de paneelregelaar hoog genoeg is).

Link naar reactie
Share on other sites

Als de koelkast inschakelt, zakt de spanning van het huishoudcircuit vermoedelijk zo ver dat het scheidingsrelais afschakelt, d.w.z. de verbinding tussen de accu's verbreekt. Op die manier wordt voorkomen dat de startaccu leeg getrokken wordt door "huishoudelijk" verbruik. Maar alles wat ik schrijf is gebaseerd op vermoedens, omdat ik natuurlijk niet weet hoe je installatie opgebouwd is. 

Meten is weten. Wat is de spanning van de huishoudaccu zonder en met werkende koelkast en zonder ('s avonds) en met (overdag) werkende zonnepanelen? Heeft het bedieningspaneel van de huishoudinstallatie (merk en type?) geen mogelijkheid om de spanning (voltages) van de accu's af te lezen? Wat is het vermogen van de koelkast (watt)? Wat is het vermogen van de zonnepanelen? 

Link naar reactie
Share on other sites

3 minuten geleden, Johannes Jan zei:

Vooreerst bedankt. We gaan ermee naar de dealer....

We begrijpen de redenatie. Bedieningspaneel heeft geen mogelijkheid om de spanning af te lezen.type: Calira bord control 722. Vermogen van koelkast is : gemiddeld opgenomen vermogen is 45 W.

Zonnepanelen weten we niet. Er zitten 2 op het dak. Toen we de camper overgenomen hebben bleef het verbindingslampje tussen de accus branden wanneer de koelkast aansloeg en alleen de zonnepanelen aan waren. Het probleem is begonnen nadat er een zwaardere boordaccu geplaatst is.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...