Ga naar inhoud

Wie wil mij helpen?


JanCamper
 Share

Recommended Posts

Beste medelid,

Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Adria Twin Supreme. Fijne camper. 
Echter er zijn een aantal zaken die ik nog niet weet en me suf zoek in de handleiding. 
Wie van het forum wil mij wegwijs maken. De schoonwatertank? Wat te doen voor de winter? De zekeringen? Boiler? Voor ervaren mensen een ‘eitje’. Voor mij een puzzel. 
Als dank: Een heerlijke borrelplank met drank naar keuze. 
Reiskosten etc. worden natuurlijk vergoed. Ik woon rond Wijk bij Duurstede.

Ik zal u dankbaar zijn. 
Groet,

Jan☀️

Link naar reactie
Share on other sites

Schoonwatertank en boiler:

 

Na onze laatste reis van het seizoen, meestal oktober laat ik de watertank leeglopen. Met onze huidige camper met een draaiknop welke boven op de tank zit, maar ik heb ook eens een watertank gehad met een stop in de bodem, deze was te bereiken door de grote draaidop bovenop de tank los te draaien. Tegelijk laat ik ook het water uit de boiler lopen door de, in mijn geval hendel open te zetten.

Als al het water is weggevloeid zet ik allen kranen in de middenpositie en laat de pomp korte tijd lopen en maak ik de camper stroomloos. in dat geval werkt de pomp niet, maar kan het eventueel aanwezige water nog weglopen. De kranen houd ik geopend in de middenstand.

De vorstbeveiliging van de boiler, zal als de installatie goed werkt, bij een graadje of 3 sowieso het water laten lopen, incl het water uit de watertank.

 

Zekeringen:

 

Je zal waarschijnlijk een ElectroBLock van Schaudt hebben, daar zitten de zekeringen voor het woongedeelte van de camper. Verder zitten er een aantal zekeringen bij de startaccu, welke naar de EBL gaan en een aantal zekeringen tussen de startaccu en EBL. Heb je een Fiat van na 2006 zit de startaccu onder de voeten van de bestuurder.

Bij veel buscampers zit de EBL en de woonruimte accu (HH accu) onder de stoel van respectievelijk de bestuurder en bijrijder.

 

https://www.gebruikershandleiding.com/Adria-Camperbus/preview-handleiding-865538.html

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dag Jan,

 

Wij hebben eerst een paar keer een camper gehuurd. Ondertussen rijden we zo'n 12 jaar met onze eigen camper. We hebben veel geleerd maar dan met vallen en opstaan. Sinds corona zien wij heel wat camperaars zonder ervaring. Vaak betreft het dan foute of ontbrekende koppelingen om water in te nemen, en die truma is ook niet goed begrepen.Meestal kan je op het moment op een cp ook bij een "ancien" terecht. Tenminste dat is wat ik doe als ik iemand zie sukkelen. Dat helpt natuurlijk voor kleinere probleempjes, maar voor de echt grotere mankementen moet je soms inventief zijn. Ik ben ooit over een hoge verkeersdrempel gereden en daarbij de sluiting van de properwatertank stuk gereden. Twee dagen ellende.... Maar vaak helpen camperaars, met ducktape, teck 7 en andere shit je wel uit de nood.En soms eindigt dat dan 

met een aperitief samen...

 

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Dag Peter,

Opbeurende woorden. Dank hiervoor!

Bang ben ik voor vorstschade. Doe ik alles wel volgens de regels. De schoonwatertank weet ik nu te vinden. Die laat ik na de schoonmaak leeglopen Deze week schoonmaken met gebit reinig tabletten. Buisje erin en een stukje rijden. 
Iedere keer bijleren. Van de Truma begrijp ik nog niet veel. 
groet,

Jan🐥

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Jan,

Ik vraag me af van wie je de camper gekocht hebt. Ik neem aan van een particulier want bij een goed bedrijf zou je normaal gesproken een uitgebreide uitleg hebben gekregen. Maar ook een particulier kan toch het fatsoen opbrengen om alle facetten van de camper uit te leggen of toe te lichten. Wat mij ook opvalt is dat er vaak bij de camper geen map wordt mee geleverd waarin alle documentatie van de ingebouwde standaard en later toegevoegde apparatuur zit.

Ik heb 3 campers gekocht. 2 x particulier en 1 x bij de dealer. Bij alle 3 campers zat een uitgebreide map en de volledige onderhoudshistorie. Anders zou ik een camper ook niet kopen. 

Ben dus heel benieuwd naar uw aankoop verhaal.

Link naar reactie
Share on other sites

@ Jan: als ik de watertank heb gevuld, en er dreigt nachtvorst, dan zet is meteen de verwarming op 1 of 2, dan kan er zeker niets mis.

@VdH toen ik mijn camper gekocht heb (bij een dealer) heb ik ook zo'n map gekregen. Maar ook anderhalf uur uitleg. Een tsunami aan informatie. Een paar dagen later was ik al heel wat vergeten. (vooral over de truma) Eigenlijk heb ik het meeste geleerd en ook kleine praktische tips door regelmatig een weekendje weg, en contact te hebben met andere camperaars. Zelfs iets banaals als het schuin plaatsen van de luifel, of het minder hard zetten van de koelkast als het buiten erg warm is...

 

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Goedemorgen,

Deze heb ik bij een particulier gekocht. Hij heeft de wagen zelf maar een jaar gehad. Hij heeft zijn uiterste best gedaan om het een en ander uit te leggen. Ik had het idee goed geïnformeerd te zijn. Nu lees ik dat je met een aantal zaken goed rekening moet houden ivm onderhoud. 
‘Gedane zaken nemen geen keer’. Vandaar dat ik aan het zoeken ben naar iemand die een Adria buscamper supreme heeft om mij uit te leggen waar ik rekening mee moet houden.

Die zal er toch wel zijn?

Groet,

Jan☀️
 

Link naar reactie
Share on other sites

Goedemorgen,

Deze heb ik bij een particulier gekocht. Hij heeft de wagen zelf maar een jaar gehad. Hij heeft zijn uiterste best gedaan om het een en ander uit te leggen. Ik had het idee goed geïnformeerd te zijn. Nu lees ik dat je met een aantal zaken goed rekening moet houden ivm onderhoud. 
‘Gedane zaken nemen geen keer’. Vandaar dat ik aan het zoeken ben naar iemand die een Adria buscamper supreme heeft om mij uit te leggen waar ik rekening mee moet houden.

Die zal er toch wel zijn?

Groet,

Jan☀️
 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...