Ga naar inhoud

Truma foutcode 517, ook na reset


Marcel-vb
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag mede camperaars,

 

Zoals velen, zo lees ik tenminste online, hebben we een foutcode 517 op onze Truma verwarming / boiler. Helaas, de genoemde reset oplossing werkt bij ons niet. De afgelopen weken hebben we varianten gehad van "wel werken na 2x proberen" tot "wel werken na 1,5 uur proberen". Dat laatste dan vooral vanwege de wachttijd van 15 minuten na 4 pogingen. Uiteindelijk is hij altijd wel aangeslagen, maar er is duidelijk iets mis. De verwarming slaat duidelijk aan, de "woosh" van een ontwakende gasvlam, maar slaat na zo'n 5 a 10 seconden uit met een tik. Het maakt dan niet uit of ik de reset uitvoer op de display of op de boiler zelf. De fout kan ontstaan nadat het warm water uit heeft gestaan, maar ook als hij aan staat kan de fout spontaan ontstaan. De buitentemperatuur was niet van invloed, zowel bij 6 graden als bij 20 graden kon dit probleem ontstaan. Ik heb de gasfles gewisseld, dat had ook geen effect. Gasfornuis en koelkast deden wel altijd hun werk.

 

Mijn lekenbrein in deze zegt dat er ergens een sensor is die controleert of de verwarming daadwerkelijk aanslaat en zo nee, de gastoevoer weer sluit. Als deze sensor onterecht zou detecteren dat de vlam niet aan slaat zou dat verklaren waarom het na 10 seconden weer stopt. Maar zoals gezegd, ik ben leek op dit gebied. Waar kan ik dit zoeken?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Marcel

Link naar reactie
Share on other sites

Als resetten niet helpt, zou ik teruggaan naar de basis. Foutcode 517 duidt op een onderbroken gastoevoer.

 

Dus: is de gasdrukregelaar nog OK, de Truma is gevoelig voor een onjuiste druk. Is het gasfilter (indien van toepassing) niet verstopt, filterpad vervangen. Staat de juiste gaskraan wel open (je weet maar nooit). Crashsensor (indien van toepassing) niet uitgesprongen, slangbreukbeveiliging (indien van toepassing) knop ingedrukt? Komt er wel water in de boiler (oververhitting) of staat de vorstbeveiliging misschien open?

 

En ja ik weet het, andere apparaten doen het wel, maar soms is de oplossing heel simpel.

 

Dan naar de Truma zelf, misschien vervuiling (roet), dus (laten) schoonmaken. Thermokoppel (beveiliging) wellicht defect.

 

Als dat het allemaal niet is, naar de dealer.

 

PS: Een knipperende melding betekent dat de 15 minuten reset beveiliging in werken is getreden.

aangepast door GeMa
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dankjewel voor je reactie! Ik verbaas me er echter over dat hij het uiteindelijk steeds is gaan doen. Als hij eenmaal brandde bleef hij branden, als er later uitval was was dat dan weer nadat er warm water was gepakt of het water was afgekoeld en dus weer verwarmd moest worden. Vervuiling of defecte koppeling zou goed kunnen, dat zou het "soms doet hij het wel" wellicht kunnen verklaren.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ook gehad, we hebben een paar keer gereset en daarna werkte het, ik denk dat het te maken had met lucht in de gasleiding naar de Truma, het gebeurde nadat we de kachel en boiler langer dan een jaar niet hadden gebruikt.

nadien werkte het gewoon, ook na langer uit te hebben gestaan.

aangepast door efs het gooi
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...