Ga naar inhoud

Motorvermogen camper Fiat


MdR
 Share

Recommended Posts

Ik ben rond aan het kijken naar een andere camper. Nu kom ik een mooi exemplaar tegen, integraal, bouwjaar 2018, leeg gewicht 3000 kg. In deze camper ligt de Fiat diesel van 131pk

 

gevoelsmatig is dit een vrij lichte motor voor een camper die beladen pakweg 3450 kg gaat wegen.

 

wij hebben vaak campers gehuurd en daar lag dan 160 pk in. 
 

welke ervaringen hebben de camperaars hier met de 131pk motor en een camper met een gewicht van een kleine 3500 kg? Genoeg vermogen of beter laten staan en kijken naar iets met minimaal 140 pk of is dat ook nog te weinig?

 

dank voor het meedenken!

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben 10 jaar een camper (bouwjaar 2011/basis Fiat Ducato) gehad met een max toelaatbaar gewicht van 4250kg, een motor met 130PK,  een koppel van 320Nm en handgeschakeld.

 

Als we volgepakt vertrokken, woog het geheel bijna 4000kg.

Nooit problemen gehad, ook niet met stijgingen van 18%.

Het is wel dat je optijd moet leren terug te schakelen.

Bij b.v. een lange stijging op de Duitse snelweg, op tijd een versnelling terug.

Dat is een kwestie van leren/oefenen.

Meer vermogen rijd wel iets comfortabeler, je kan wat langer rijden in de hoogste versnelling. 

 

Op verjaardagen en partijen is het natuurlijk wel stoerder om te zeggen dat je meer vermogen hebt. 😉

 

 

 

aangepast door Frans
Link naar reactie
Share on other sites

Ik had altijd een 130 pk, nu een 165pk met ook wat meer koppel, gewicht nagenoeg hetzelfde, je merkt het wel, heuvel op hoef ik meestal niet meer terug te schakelen, laat hem gewoon lekker op de cruisecontrol en de snelheid blijft prima gelijk, wordt het echt steil ja uiteraard moet je dan terug maar op snelwegen heb ik dat nog niet nodig gehad, is dus stukje comfort wat je wint. Ik heb die motor niet specifiek gekozen, was ook gebruikte camper. Maar @MdR leeg 3000 is dat op kenteken of gewogen?, zou dat zeker gaan wegen want kans is groot dat je veel hoger uitkomt op leeg gewicht en dus snel de 3500kg passeert in vakantie trim. De inzittenden moeten ook meegewogen worden.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Op 7-9-2023 om 09:21, HymerBoy zei:

Ik had altijd een 130 pk, nu een 165pk met ook wat meer koppel, gewicht nagenoeg hetzelfde, je merkt het wel, heuvel op hoef ik meestal niet meer terug te schakelen, laat hem gewoon lekker op de cruisecontrol en de snelheid blijft prima gelijk, wordt het echt steil ja uiteraard moet je dan terug maar op snelwegen heb ik dat nog niet nodig gehad, is dus stukje comfort wat je wint. Ik heb die motor niet specifiek gekozen, was ook gebruikte camper. Maar @MdR leeg 3000 is dat op kenteken of gewogen?, zou dat zeker gaan wegen want kans is groot dat je veel hoger uitkomt op leeg gewicht en dus snel de 3500kg passeert in vakantie trim. De inzittenden moeten ook meegewogen worden.

Gewicht is gewogen, maar ik realiseer me dat we met bagage en inzittenden de 3500 kg waarschijnlijk gaan overtreffen. Dus ik denk meteen na over een aanpassing van vering, etc om daarna de camper dan te laten herkeuren naar 4000 kg 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik ga dit najaar inderdaad het C1 rijbewijs halen en in de tussentijd laat ik dan de technische aanpassingen aan de camper realiseren. Jij schrijft over opvallend meer gewichtcontroles deze zomer op de Europese wegen? Dus toch? ik hoorde het vaker, al heb ik zelf deze zomer in de 3500 km die we door Frankrijk hebben gereden niets gemerkt. Waar/welke landen is het bij jou meer opgevallen deze zomer? Gr Marco

Link naar reactie
Share on other sites

Oostenrijk en Duitsland heb ik ze gezien en 1tje meegemaakt, grote controle waar caravans en campers eruit gepikt werden. Ik ook (A3 in DE net na keulen) maar weeg 3200kg in vakantie trim dus geen zorgen. Was professionele/goed geplande controle, geen papieren vragen maar eerst snel over weegbrug rijden, was het OK mocht je gelijk door, zo niet tja dan volgt de rest maar ik kon dus gelijk door. Was dus echt puur gewicht controle.

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Mijn wat oudere camper die ruim 3 ton weegt heedt 'maar' een 116 pk motor, van Fiat. Ik kom nooit ergens tekort, trekt vlot op bergje op is ook geen probleem, net zo vlot als de meeste moderne campers.

 

Wil je zo nodig genoeg vermogen om altijd als 1e boven te zijn, tja dan wordt het wat anders. Maar het heet tenslotte vakantie.

Link naar reactie
Share on other sites

Beste mensen, de vraag was toch of de 130 Pk voldoende is.... beste MdR, met de 130 Pk ga je het gewoon goed redden, idd even een kleine chiptuning naar eventueel 160 Pk maakt de motor flexibeler en rijdt hij nog comfortabeler.

 

Laten we nu eens stoppen als iemand een vraag stelt dat er gelijk weer een hoop tegenwerpingen over gewichten etc komen.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ik heb een Ducato uit 2017 3 ltr 180PK en laten chippen naar geloof 215PK. Laatst reed ik in een nieuwe Ducato buscamper met 2ltr 130PK en schrok van de enorme trekkracht dus zou mij geen zorgen maken. Enige is de levensduur van die 2ltr blokjes, zeker als je hem ook nog eens laat chippen... 

Betreffende gewicht ,Ik heb C1 maar heb geen zin in dat gedoe met tolboxen(behalve die franse via ANWB) Buscampers zijn nu eenmaal zwaar en blijft er weinig laadvermogen over dus aardappelen thuis laten!

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...