MdR Geplaatst: 6 september 2023 Share Geplaatst: 6 september 2023 Ik ben rond aan het kijken naar een andere camper. Nu kom ik een mooi exemplaar tegen, integraal, bouwjaar 2018, leeg gewicht 3000 kg. In deze camper ligt de Fiat diesel van 131pk gevoelsmatig is dit een vrij lichte motor voor een camper die beladen pakweg 3450 kg gaat wegen. wij hebben vaak campers gehuurd en daar lag dan 160 pk in. welke ervaringen hebben de camperaars hier met de 131pk motor en een camper met een gewicht van een kleine 3500 kg? Genoeg vermogen of beter laten staan en kijken naar iets met minimaal 140 pk of is dat ook nog te weinig? dank voor het meedenken! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 7 september 2023 Share Geplaatst: 7 september 2023 (aangepast) Wij hebben 10 jaar een camper (bouwjaar 2011/basis Fiat Ducato) gehad met een max toelaatbaar gewicht van 4250kg, een motor met 130PK, een koppel van 320Nm en handgeschakeld. Als we volgepakt vertrokken, woog het geheel bijna 4000kg. Nooit problemen gehad, ook niet met stijgingen van 18%. Het is wel dat je optijd moet leren terug te schakelen. Bij b.v. een lange stijging op de Duitse snelweg, op tijd een versnelling terug. Dat is een kwestie van leren/oefenen. Meer vermogen rijd wel iets comfortabeler, je kan wat langer rijden in de hoogste versnelling. Op verjaardagen en partijen is het natuurlijk wel stoerder om te zeggen dat je meer vermogen hebt. 31 oktober 2023 aangepast door Frans Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 7 september 2023 Share Geplaatst: 7 september 2023 Ik heb ook de 130 pk uitvoering met AdBlue. Was aanvankelijk ook wat sceptisch, maar ben erg tevreden. Zoals Frans zegt, de juiste versnelling hanteren. Dezelfde motor ook verkrijgbaar met 160 pk. Heb nog aan tuning gedacht maar vind dat niet nodig. Succes met uw keuze. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 7 september 2023 Share Geplaatst: 7 september 2023 (aangepast) Ik had altijd een 130 pk, nu een 165pk met ook wat meer koppel, gewicht nagenoeg hetzelfde, je merkt het wel, heuvel op hoef ik meestal niet meer terug te schakelen, laat hem gewoon lekker op de cruisecontrol en de snelheid blijft prima gelijk, wordt het echt steil ja uiteraard moet je dan terug maar op snelwegen heb ik dat nog niet nodig gehad, is dus stukje comfort wat je wint. Ik heb die motor niet specifiek gekozen, was ook gebruikte camper. Maar @MdR leeg 3000 is dat op kenteken of gewogen?, zou dat zeker gaan wegen want kans is groot dat je veel hoger uitkomt op leeg gewicht en dus snel de 3500kg passeert in vakantie trim. De inzittenden moeten ook meegewogen worden. 7 september 2023 aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Adriatik Geplaatst: 7 september 2023 Share Geplaatst: 7 september 2023 Die 131 pk gaat je echt overal brengen. Wanneer je van plan bent de bergen in te gaan geef ik je in overweging de motor te laten chiptunen. Dat rijdt zoveel comfortabeler! 2 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
MdR Geplaatst: 9 september 2023 Auteur Share Geplaatst: 9 september 2023 Op 7-9-2023 om 09:21, HymerBoy zei: Ik had altijd een 130 pk, nu een 165pk met ook wat meer koppel, gewicht nagenoeg hetzelfde, je merkt het wel, heuvel op hoef ik meestal niet meer terug te schakelen, laat hem gewoon lekker op de cruisecontrol en de snelheid blijft prima gelijk, wordt het echt steil ja uiteraard moet je dan terug maar op snelwegen heb ik dat nog niet nodig gehad, is dus stukje comfort wat je wint. Ik heb die motor niet specifiek gekozen, was ook gebruikte camper. Maar @MdR leeg 3000 is dat op kenteken of gewogen?, zou dat zeker gaan wegen want kans is groot dat je veel hoger uitkomt op leeg gewicht en dus snel de 3500kg passeert in vakantie trim. De inzittenden moeten ook meegewogen worden. Gewicht is gewogen, maar ik realiseer me dat we met bagage en inzittenden de 3500 kg waarschijnlijk gaan overtreffen. Dus ik denk meteen na over een aanpassing van vering, etc om daarna de camper dan te laten herkeuren naar 4000 kg Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 11 september 2023 Share Geplaatst: 11 september 2023 Als dat kan en je hebt C1 gelijk doen... Merkte deze zomer dat er heel veel meer gewicht controles waren op de europesche wegen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kees_S Geplaatst: 11 september 2023 Share Geplaatst: 11 september 2023 En wij hebben hem laten tunen naar 180 pK. Voor 400,- euro bij ATM en nu veel meer power, comfort en minder dieselverbruik. Die 400,- euro heb je zo terug verdiend. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
mikeanber Geplaatst: 12 september 2023 Share Geplaatst: 12 september 2023 hallo allen lees je eerst in betreft tunen want er zijn wat naar deelen betreft de belasting onderdelen motor en dan geen garantie dus blijf opletten en zo ook op de aan gegeven atm dus blijf opletten 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
MdR Geplaatst: 13 september 2023 Auteur Share Geplaatst: 13 september 2023 Ik ga dit najaar inderdaad het C1 rijbewijs halen en in de tussentijd laat ik dan de technische aanpassingen aan de camper realiseren. Jij schrijft over opvallend meer gewichtcontroles deze zomer op de Europese wegen? Dus toch? ik hoorde het vaker, al heb ik zelf deze zomer in de 3500 km die we door Frankrijk hebben gereden niets gemerkt. Waar/welke landen is het bij jou meer opgevallen deze zomer? Gr Marco Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 13 september 2023 Share Geplaatst: 13 september 2023 (aangepast) Oostenrijk en Duitsland heb ik ze gezien en 1tje meegemaakt, grote controle waar caravans en campers eruit gepikt werden. Ik ook (A3 in DE net na keulen) maar weeg 3200kg in vakantie trim dus geen zorgen. Was professionele/goed geplande controle, geen papieren vragen maar eerst snel over weegbrug rijden, was het OK mocht je gelijk door, zo niet tja dan volgt de rest maar ik kon dus gelijk door. Was dus echt puur gewicht controle. 13 september 2023 aangepast door HymerBoy Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Jan Soetens Geplaatst: 29 oktober 2023 Share Geplaatst: 29 oktober 2023 Mijn wat oudere camper die ruim 3 ton weegt heedt 'maar' een 116 pk motor, van Fiat. Ik kom nooit ergens tekort, trekt vlot op bergje op is ook geen probleem, net zo vlot als de meeste moderne campers. Wil je zo nodig genoeg vermogen om altijd als 1e boven te zijn, tja dan wordt het wat anders. Maar het heet tenslotte vakantie. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Jeroen van Holland Geplaatst: 31 oktober 2023 Share Geplaatst: 31 oktober 2023 Beste mensen, de vraag was toch of de 130 Pk voldoende is.... beste MdR, met de 130 Pk ga je het gewoon goed redden, idd even een kleine chiptuning naar eventueel 160 Pk maakt de motor flexibeler en rijdt hij nog comfortabeler. Laten we nu eens stoppen als iemand een vraag stelt dat er gelijk weer een hoop tegenwerpingen over gewichten etc komen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
diogenes Geplaatst: 27 november 2023 Share Geplaatst: 27 november 2023 Ik heb een Ducato uit 2017 3 ltr 180PK en laten chippen naar geloof 215PK. Laatst reed ik in een nieuwe Ducato buscamper met 2ltr 130PK en schrok van de enorme trekkracht dus zou mij geen zorgen maken. Enige is de levensduur van die 2ltr blokjes, zeker als je hem ook nog eens laat chippen... Betreffende gewicht ,Ik heb C1 maar heb geen zin in dat gedoe met tolboxen(behalve die franse via ANWB) Buscampers zijn nu eenmaal zwaar en blijft er weinig laadvermogen over dus aardappelen thuis laten! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.