jan en janny Geplaatst: 31 augustus 2023 Share Geplaatst: 31 augustus 2023 nog een vraagje van een beginnende camperaar in het bezit van een Hobby Premium T65 GE, en vraag me af hoe ik de huishoud accu volgeladen krijg? is dat tijdens het rijden? en heeft de camper een standaard druppel lader voor de winterstalling. ik haal de camper op op 16 september en heb tijdelijk geen walstroom tot mijn beschikking. alvast dank! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Broers Joske Geplaatst: 31 augustus 2023 Share Geplaatst: 31 augustus 2023 Indien alles "modern" is aangesloten dan laadt de HH-accu op tijdens het rijden met uitzondering van Euro-6 motoren die een extra booster nodig hebben om het afschakelen van de dynamo bij volle startaccu te overbruggen. Voorts zou er een EBL in de camper moeten zitten die als druppellader werkt bij beschikbare walstroom. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Rien67 Geplaatst: 27 oktober 2023 Share Geplaatst: 27 oktober 2023 Moet je het systeem ingeschakeld laten staan om de accu's op te laden als je aan de walstroom staat? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 28 oktober 2023 Share Geplaatst: 28 oktober 2023 (aangepast) Een doorsnede camper laadt de huishoudaccu op tijdens het rijden via de dynamo en aan de walstroom via het ElektroBLok (EBL). Het EBL is simpel gezegd de zekeringenkast van de camper met daarin, of los er aan, de acculader voor de huishoudaccu. Op het moment dat je aan de walstroom staat laadt het EBL de huishoudaccu op en als deze vol raakt gaat het EBL druppelladen. Daarnaast zal het EBL vaak ook de startaccu op peil houden door deze continue een kleine stroom aan druppellading te geven. Je kunt aan de walstroom dus alles ingeschakeld laten staan want het EBL c.q. de lader regelt de juiste laadstoom aan de accu’s. Als de motor draait schakelt de dynamo via zijn D+ signaal een scheidingsrelais in die de startaccu met de huishoudaccu verbind. Dit relais, ook wel een Cyrix relais, stuurt de laadstroom uit de dynamo hierdoor zowel naar de startaccu als naar de huishoudaccu. Sommige campers hebben geen scheidingsrelais maar een DC-DC laadbooster tussen de startaccu en de huishoudaccu. In principe doet een laadbooster het zelfde als een scheidingsrelais maar kan ook de laadstroom naar de huishoudaccu regelen. Op de booster geef je in welk type huisaccu aangesloten is (lood/gel/AGM/LFP) zodat deze volgens zijn specificatie wordt geladen. Anders wordt het als je de camper maanden lang met walstroom in de stalling zet, het daardoor 24/7 accu(s) laden is niet gewenst. Accu’s die maanden lang 24/7 aan een lader hangen en geen verbruik hebben kunnen hierdoor juist minder worden of defect raken. Er zijn camperaars die bij lange stalling daarom of de accu thuis opslaan, of de accu(s) aan een losse kleine druppellader aansluiten. 28 oktober 2023 aangepast door Camper-T 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Rien67 Geplaatst: 10 november 2023 Share Geplaatst: 10 november 2023 Dank je voor dit duidelijke uitgebreide antwoord. Dan laat ik het systeem in het vervolg aan staan. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.