Ga naar inhoud

accu massaslot op verzoek van de stalling


Recommended Posts

Geplaatst:

Onze stalling biedt binnenkort geen stroomvoorziening meer. Vanwege de risico's voor brandgevaar (lekstroom en kortsluiting). Zij verwachten dat dit ook beleid zal worden vanuit de verzekering.

En adviseren om een accu massaslot te installeren. 

Ik hoor tegenstrijdige geluiden over de gevolgen van lange tijd van stilstand zonder stroomvoorziening. Enerzijds dat het massaslot de accu beschermt tegen schade en de levensduur bevordert, en daardoor minder kans op startproblemen na stilstand. Anderen zien juist problemen bij het gebruik van een massaslot.

Zijn er bij jullie ervaringen, tips ?

Geplaatst:

Een loodaccu kan prima een paar maanden stilstaan, zonder druppellader. Maar dan moet er echt geen lekstroom zijn, dus afkoppelen.

 

Idealiter is een druppellader, maar dat is vaak niet toegestaan en in steeds meer stallingen wordt het volledig ontkoppelen van de accu's verplicht.

 

Wil je zekerheid? Neem dan de accu mee en plaats m thuis aan een GOEDE druppellader. (Idem voor de huishoudaccu)

 

Bij een lithiumaccu heb je nagenoeg geen last van zelfontlading, daar is afkoppelen voldoende. 

 

  • 1 year later...
Geplaatst:

Wij hebben het probleem dat de startaccu van onze Hymer B-580 obv een Mercedes Sprinter nogal snel leeg loopt. Ik zou die startaccu graag willen druppelladen, maar in de stalling is geen 220v beschikbaar. Los van de problematiek of het allemaal mag en kan in de stalling die wij hebben, heb ik een vraag waarop ik jullie zou willen raadplegen. Ik zie dat er zogenaamde DC/DC druppelladers zijn zoals deze: https://www.motorcorner.nl/optimate-dc-naar-dc-tm500-acculader-druppellader-12volt.html 

Kan ik daarmee met een 'losse' 12v accu (bronaccu) de huishoudaccu van de Hymer en/of de startaccu van de Sprinter (doelaccu) druppelladen? En in de tussentijd regelmatig de bronaccu (thuis) bijladen? Of zou dat niet werken? Iemand ervaringen?

 

De schakeling is zo dat een (volle) huishoudaccu de startaccu bijlaadt als dat nodig is (voorwaarde: EBL blijft "aan" staan) waarbij de zonnepanelen eventueel ook nog kunnen bijdragen (als er in de stalling voldoende licht is, wat niet vaak het geval is).

 

Of wellicht andere tips?

 

 

Met vriendelijke groet,

Koen

Geplaatst:
Op 18-8-2023 om 14:06, Birdy2 zei:

Onze stalling biedt binnenkort geen stroomvoorziening meer. Vanwege de risico's voor brandgevaar (lekstroom en kortsluiting). Zij verwachten dat dit ook beleid zal worden vanuit de verzekering.

En adviseren om een accu massaslot te installeren. 

Ik hoor tegenstrijdige geluiden over de gevolgen van lange tijd van stilstand zonder stroomvoorziening. Enerzijds dat het massaslot de accu beschermt tegen schade en de levensduur bevordert, en daardoor minder kans op startproblemen na stilstand. Anderen zien juist problemen bij het gebruik van een massaslot.

Zijn er bij jullie ervaringen, tips ?

 

Geplaatst:

Huishoudaccu’s kun je gemakkelijk thuis laten en aan de druppelaar hangen. 
de accu van de motor dient vlgs mij juist standby te zijn in geval van brand in de opslagloods. Zodat voertuigen vlug verplaatst kunnen worden. 

Geplaatst:

Hallo Matheus, dank je wel, dat zijn goede ideeën. Mijn probleem zit met name bij de accu van de motor. Deze loopt binnen 3 a 4 weken helemaal leeg. Ik heb alle sluipverbruikers laten opsporen, maar volgens de verschillende garages zijn deze er niet. Ik heb de accu laten vervangen door een goede, nieuwe en nog steeds loopt deze leeg. Het gaat om een Mercedes Sprinter. Ik heb bij Mercedes navraag gedaan, maar zij adviseren om de accu van de motor NIET af te sluiten met een massaslot. Dat is eigenlijk ook wat jij benoemt, als je zegt dat de accu van de motor standby moet zijn in geval van brand in de opslagloods. Zodat voertuigen vlug verplaatst kunnen worden. 

 

Dus: dan toch maar een druppellader plaatsen op een accu die de accu van de auto vol blijft druppelen?

 

 

 

Met vriendelijke groet,

Koen

Geplaatst: (aangepast)

Een MB Sprinter gebruikt, ook als deze stilstaat, behoorlijk wat stroom. Je kunt de auto dmv de M-bux in een spaarstand zetten. Systeem geeft dan ook aan hoe lang dit kan voortduren.

Bij ons zit ook het alarmsysteem op de startaccu aangesloten. Dat is verplicht ivm met SCM goedkeuring. Echter het alarmsysteem gebruikt ook enige stroom zodat de Sprinter na een aantal dagen begint te roepen “ start motor, lage accuspanning” . Ikzelf heb tussen de HH accu en de Start accu een stand-by lader gemonteerd. Het probleem is nu opgelost, mits de zonnepanelen enig licht krijgen

aangepast door Tiemen
Geplaatst:

Ha Tiemen, dat is PRECIES ons probleem! 🙂 Dank je wel. 👍 Kun je me iets meer vertellen over deze stand-by lader? Ik heb sterk de indruk dat deze lader onderdeel is van de functies van het Schaudt EBL dat in onze Hymer wordt gebruikt. Herken jij dat? Of praten we nu over een hele andere stand-by lader?

 

Groet,

Koen

Geplaatst:

Wij hebben de 780 maar ik denk dat het systeem van de 580 in grote lijnen identiek is. Wanneer de camper aan het 230 net staat zijn er geen problemen. Maar op het moment dat je langere tijd “vrij” staat of in de stalling beginnen de problemen. Nu weet ik niet hoe het bij jou is aangesloten maar mijn zonnepanelen zijn rechtstreeks (uiteraard met een regelaar) op de HH accu aangesloten. Dat betekent meteen dat de startaccu niet wordt geladen door de zonnepanelen. Wanneer de zonnepanelen via de EBL zijn aangesloten (uiteraard ook met regelaar) weet ik voor 99% zeker dat de startaccu óók niet mee wordt geladen.

Om dit op te lossen heb ik tussen de HH accu en de startaccu een stand-by lader geplaatst. Deze zorgt ervoor dat, wanneer het voltage van de HH accu 0,7 volt hoger is dan de startaccu, deze mee wordt geladen. Uiteraard moet je wel genoeg zon/licht hebben om de HH accu op peil te houden. Ik heb een stand-by lader van Buttner, maar er zijn ook wel andere merken.

Bij mij zijn hiermee de problemen opgelost!

Een andere optie is om de huidige solarregelaar te vervangen door een Votronic. Deze heeft een aparte uitgang om de startaccu te kunnen laden. Uiteraard moet je met deze oplossing ook kabels trekken naar de startaccu. Ik weet niet of deze laatste geschikt is voor lithium, de duurdere van Buttner in ieder geval wel.

Een heel verhaal! Hoop dat enigszins duidelijkheid verschaft.

Groet, Tiemen

  • Like 1
Geplaatst:

Tiemen, jouw opmerking hierboven verduidelijkt mij nu alles. Ik ben op zoek gegaan in de camper - nu weet ik waar ik naar moet zoeken - en vond een Votronic Solar Regulator MPP 250 Duo Digital (foto). Zoals ik denk te zien is dat precies wat je bedoelt....èn is deze goed aangesloten op de HH accu en de startaccu. Zie ik dat goed?

 

Met vriendelijke groet,

Koen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image.thumb.jpeg.507e07437878c675447a46ee073df8ec.jpeg

Geplaatst:

Hallo Koen,

kan natuurlijk niet zien waar de kabels heengaan😀. Maar het lijkt me goed. Denk dat er ook nog ergens een temperatuursensor op een accu zit.

Op deze manier zouden zowel HH accu alswel de startaccu geladen moeten worden. Mits er natuurlijk genoeg zonlicht is.

Mocht je toch twijfels hebben of de startaccu wel/ niet wordt geladen dan zou je de zekering kunnen controleren bij de startaccu. ( als tie gemonteerd is).

IMG_0658.png

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid