Ga naar inhoud

Hulp gevraagd 12 volt koelkast werkt niet meer en schotel klapt niet meer in als ik motor start


Bennie
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal wie kan me helpen? Ik heb sinds 3 weken een camper fiat ducato dettleffs uit 2010 . Na de 2e keer te zijn weggeweest kom ik erachter dat mijn koelkast niet meer op 12volt werkt en de schotel ook niet automatisch meer ingaat. Al best wat gelezen moet iets met d+ kabel zekering of relais zijn. Heb voor zover ik weet de meeste zekeringen nagekeken. Kan mijn iemand vertellen hoe deze kabel vanaf de dynamo door de auto loopt en waar de eventuele zekeringen en relais hiervan zitten. Er zitten op zoveel plekken in auto elektronica

 

Alvast bedankt grt Bennie

Link naar reactie
Share on other sites

er zijn twee systemen, het autodeel en het 'woon' gedeelte. Die zijn gescheiden door een relais die op de D+ reageerd. Waar jij vragen over hebt, zijn over het woongedeelte. Daarvoor is een kast ingebouwd (EBL: ElectroBLock) waar zekeringen, dat relais waar ik het net over had inzit en een acculader (onding die veroudert is). Je zegt dat je de zekeringen bekeken hebt, dat is niet de weg. Meet ze stuk voor stuk door. Download het schema van het ebl. Het kan overigens zijn dat de D+ draad apart gezekerd is en niet in de ebl zit. Je zoekt je een ongeluk. Je kan meten of er spanning is op de D+ indien de motor draait. Motor uit, geen spanning.

De zekering van de koelkast is een 20-25 ampere exemplaar, die zit in het ebl. Het zou kunnen zijn dat de besturing van de schoten daarbij geprikt is. De aftermarket plaatsers van dat spul maken er soms een zooitje van. Ook omdat ze niet weten dat er een aparte draad van de D+ naar dekoelkast loopt.

 

Hou de twee systemen gescheiden, ga niet zitten hannissen met extra draden.

Tip voor de toekomst: mocht het zo zijn dat de motor niet wil starten en op een ander moment wel. Of dat je vermoed dat de accu leeg is en dat bij een meeting dat helemaal niet het geval is, controleer de massa draad aan de accu naar het chassis en maak die aan beide kanten schoon.

 

Arie

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...