Ga naar inhoud

Welke lader is geschikt voor LiFePo4 accu??


RuudenMiriam
 Share

Recommended Posts

Ik ga binnenkort mijn twee 230 Ah AGM accu s vervangen door twee LiFePo4 accus van elk 300Ah met een 200A BMS.

Ik heb een Mastervolt MassCombi 12-2000/100 omvormer lader, deze dateert uit 2010 en in de handleiding wordt niet over LiFePo4 accu s gesproken.

De lader  heeft een drie traps laadpatroon : Bulk 14,4 Volt,Absorption 14,25 Volt en Float 13,25 V.

Daarnaast heb ik twee zonnepanelen 120 Wp black panels 13 jr oud. deze voeden de accu mbv Victron Blue Smart MPPT  100-30.

deze is wel in te stellen op LiFePo4 accus.Er is tevens een Victron shunt en Victron MBV700 monitor aangesloten die naast de display van de camper is af te lezen.

Ik kan derhalve op de BMV af lezen welk voltage de accu s hebben.

 

De accu fabrikant zegt dat opladen moet gebeuren met 14,4 Volt  plus of min 0,2 Volt.

Mastervolt zegt bij monde van de technische ondersteuning afdeling dat de lader wel geschikt kan zijn voor de Lithium accu , zo nodig kan de Mass Combi middels een aangesloten laptop enigzins anders ingesteld worden.

Mijn vragen zijn

1)Is de MassCombi geschikt om deze accu op te laden of moet ik toch een speciale lader aanschaffen??

2) Als de MassCombi geschikt is als lader moet ik dan de MPPT voor het Bulk laden op het zelfde voltage van 14,4 instellen of kan het geen kwaad als deze met bijv. 14,7 Volt oplaadt?

 

Alvast dank voor het mee denken.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb geen Mastervolt, daar kan ik weinig over zeggen of die lader is aan te passen voor een LiFePo4 instelling

In jouw geval zou ik minstens een geschikte acculader willen hebben die de huishoudaccu's onder het rijden vanaf de startaccu/dynamo kan laden. Die twee zonnepanelen zou ik, als het past, willen uitbreiden met nog een setje panelen.

Waarom heb je eigenlijk 2 stuks 300 Ah accu's? Je hebt nu een veelvoud aan stroom ten opzichte van de loodaccu's .

 

Ik heb de zekering van de kabel tussen de startaccu en elektroblok verwijderd. Hierdoor krijgt de huishoudaccu geen voeding via deze originele route. Daarin plaats heb ik een Victron Orion acculader tussen startaccu en huishoudaccu gemonteerd, deze staat op LiFePo4 met iets gewijzigde instelling ten opzichte van de originele settings

Verder de Smartsolar 2X op LiFePo4 instelling net als de Orion.

Omdat ik tijdens onze tripjes bijna zeker niet aan de paal ga staan heb ik voor mijn startaccu in de winterperiode nog de originele loodaccu lader. De huishoudaccu kan ik in de winter met een schakelaar afkoppelen.

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor je beantwoording.

Tijdens het rijden kan ik zien dat de dynamo  met 14,3 Volt mijn HH accu s oplaadt. Als ik mij goed ingelezen heb dan doet hij dat met ongeveer 100A.(Onderstel is IVECO 65-C18 met 3.0 ltr automaat. ) Na de rit zie ik ook op de monitor dat de

Start accu op 13,8 Volt staat en HH accu geeft meestal 14,3 Volt aan. Daarnaast geven de zonnepanelen ook nog eens 5-10A.

Er is nog ruimte op het dak om indien nodig nog 3  zonnepanelen van 200 Wp kwijt te kunnen, dan moet de Victron MPPT wel vervangen worden door n zwaardere.bijv. de  100- 50 versie.

Ik heb voor 2x 300Ah lithium gekozen om zeker te zijn dat wij langduriger off grid kunnen staan. In de winter zijn wij graag in Spanje ,Portugal en daar blijven wij wel eens wat langere tijd op een plek staan en er is meestal toch wel voldoende daglicht.

Daarnaast weet ik inmiddels dat als de accus minder zwaar ontladen worden hun levensduur drastisch verbeterd wordt.

Ik moet nog eea uitzoeken (of uit laten zoeken) ,is er een scheidings filter gemonteerd , heb ik een laadbooster nodig ?

Ik zal mij eens verder verdiepen in de Victron Orion acculader, ik heb bij de Fabrikant van de lithium accu de data sheet opgevraagd van de BMS.

Nogmaals dank

Link naar reactie
Share on other sites

Een lader die met 14,4V een LiFePO4 accu oplaadt zet 14,4V/4=3,6V op elke LifePo4 cel. Een LiFePo4 cel mag maximaal 3,65V hebben dus dit zou kunnen.

Zelf zou ik er voor kiezen om de laadspanning iets te verlagen naar 14,2V of 14,0V maar misschien dat dit in jouw geval nog met de laptop zou kunnen.

Mijn voorkeur geniet om iets binnen de maximale parameters van een LiFePO4 cel te gaan zitten, om deze niet te veel in de maximale nummers te belasten.

Forumlid @DJSmiley kan hier misschien nog wat aan toevoegen, die is erg goed thuis in deze LiFePO4 accu v.s. lader materie.

 

De Victron MPPT lader moet je op de Lithium-Stand zetten. En als de Mastervolt vol gas aan het laden is dan zal de MPPT waarschijnlijk niet heel veel doen.

Het is in principe mogelijk om 10 acculaders op 1 accu te zetten, de vraag is alleen of dit zinvol is want maar 1 lader met de hoogste laadspanning doet iets.

Als je volle zon hebt zou je er daarom voor kunnen kiezen om de Mastervolt lader-functie uit te zetten zodat je middels de zon gratis de accu's kunt opladen.

Moet je snel bijladen en heb je walstroom dan pak de juist wel de Mastervolt. Onderweg kunnen de panelen via de MPPT nog verder laden als dit zou moeten.

 

Als je een LiFePo4 huishoudaccu ook via de dynamo van de bus wilt opladen dan moet je hier een DC-DC booster tussen zetten om overbelasting te voorkomen.

Een LiFePo4 accu is in tegenstelling tot lood/gel accu's in staat om heel snel met heel veel stroom op te laden en dat kan je dynamo waarschijnlijk niet aan.

De Dynamo levert stroom aan de elektronica van de bus, plus de airco die redelijk wat vraagt dus ook nog met 100A de accu vol laden lijkt mij geen goed plan...

Hiervoor kun je bijvoorbeeld een Victron Orion DC-DC nemen die je tussen de startaccu en de huishoudaccu zet. Desnoods 2 als de dynamo dit ook aankan.

 

Als je twee LiFePO4 accu's van 300Ah hebt dan heb je theoretisch 600Ah tot je beschikking. Met 2 stuks 230Ah AGM had je theoretisch maar 230Ah capaciteit.

Hierdoor kun je ca. 3x langer off-grid staan dan wat je met de AGM accu's gewend bent. Dit is een boven normaal hoge capaciteit maar goed, het kan allemaal.

Houd er wel rekening mee dat twee oude 120Wp PV panelen maximaal ca. 15A laadstroom bij volle zon geven en dat is niet bijzonder veel voor 600Ah aan accu's.

Mocht je ook wintercamperen dan zal deze laadstroom via de panelen nog verder inzakken door de milde zon onder lage hoek. Dan ga je echt te kort komen.

Persoonlijk zou ik voor 4 nieuwe panelen met hoge rendement kiezen van elk minimaal 200Wp, of als er plek voor is, 2 grotere panelen van 300-400Wp per stuk.

Misschien moet je het camperdak eens in kaart brengen op een tekening en dan puzzelen met de mogelijkheden qua grootte en aantallen van de panelen.

 

  

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Camper-T zei:

Het is in principe mogelijk om 10 acculaders op 1 accu te zetten, de vraag is alleen of dit zinvol is want maar 1 lader met de hoogste laadspanning doet iets.

Dat is niet correct, mijn 3 laders laden tegelijk. Zodra de accu bijna vol is gaan ze één voor één in een andere laadmodus verder om uiteindelijk te stoppen met laden.

Dat is te zien op onderstaande plaatjes. Aan de linkerzijde is de Orion samen mat de 2 zonneladers in de bulkmodus aan het laden gezamenlijk ruim 50A, 9 minuten later is het laden gestopt. Dat de Smartshunt 100% aangeeft is een instelling fout van mij zelf. De 150Ah accu is wat overgedimensioneerd, de ingestelde waarde van 159Ah is nog iets aan de krappe kant (is 161,2Ah).

 

 

CaradoSmart.jpg.7f7df80d64882d43950ff4f0b8c4f4e4.jpg

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

Je kan meerdere domme laders ook parallel zetten, alleen lullen ze dan niet met elkaar. Ik heb op die manier wel eens een test gedaan om te zien hoeveel ampere mn busbars konden van een DIY setje.. 
1 lader van 100A, 1 lader van 60A en 1 lader van 40A... laadstroom was in totaal zo'n 190A..  (en toen werden die busbars wel merkbaar warm....)

 

Quote

 

Mijn vragen zijn

1)Is de MassCombi geschikt om deze accu op te laden of moet ik toch een speciale lader aanschaffen??

2) Als de MassCombi geschikt is als lader moet ik dan de MPPT voor het Bulk laden op het zelfde voltage van 14,4 instellen of kan het geen kwaad als deze met bijv. 14,7 Volt oplaadt?

 

14.7V is te hoog. De MPPT op een LiFePO4 curve zetten is prima. Zoals al benoemd is 14.4/14.6V aan de hoge kant, zelf heb ik de voorkeur voor 14.0-14.2V (Wat conservatiever). Maar als je accufabrikant 14.4V voorschrijft zou ik dat doen, het kan best dat de BMS anders geen nauwkeurige uitlezing geeft (als ie de SOC - State of Charge) pas reset bij 14.4V)

De Mass combi kan in principe wel, maar de float van 13.2V is wat aan de lage kant. De lader zal daardoor pas laat weer beginnen met laden. Eenmaal een volle accu dan stopt de lader netjes, maar voordat ie weer aanspringt kan het zijn dat de lithiumaccu al een stuk verder ontladen is dan je zou willen. Mogelijk kun je dat configureren, maar dat is afhankelijk van het exacte type, sommige Mastervolts hebben RS232, anderen hebben de Masterbus interface nodig om te configureren.
 

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

Op 11-5-2023 om 12:43, Camper-T zei:

Dat is het mooie van de Victron Connect BT techniek, zo praten alle VC BT Victron devices met elkaar.

Analoge laders kunnen dit niet en werken, of werken juist niet, op basis van de klemspanning.

 

14 uren geleden, DJSmiley zei:

Je kan meerdere domme laders ook parallel zetten, alleen lullen ze dan niet met elkaar.
 

 

Ondanks dat mijn Orion BT heeft, is die vanwege het ontbreken van VE communicatie betreft dom.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...