Ga naar inhoud

Internet eigen wifi netwerk in de camper


Hogerwerf
 Share

Recommended Posts

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

we hebben een camper aangeschaft en willen langere tijd op reis gaan.

Nu moet ik onderweg gewoon werken hiervoor heb ik internet nodig.

We zullen indien het niet nodig is niet overnachten op campings.

wat is buiten het maken van een hotspot de beste oplossing?

Omdat we rondreizen is elke keer een datasimkaart per land volgens mij ook niet echt handig.

 

aangepast door Hogerwerf
Taal fout
Link naar reactie
Share on other sites

Meest gebruikte oplossing: een Mifi router waarin een data-simkaart gaat. Hiermee creëer je een normaal Wifi netwerk in- en rondom de camper, net zoals thuis.

Voorbeelden: Netgear Nighthawk, of de Huawei, TP-link, etc. 4G/5G routers.

Houd er rekening mee dat je niet overal in de EU snelle 5G verbindingen hebt dus investeren in een dure 5G router is niet altijd zinvol. Een goede 4G router is vaak al snel genoeg voor de meeste toepassingen. Kies daarbij sowieso voor een router met een zo’n hoog mogelijke Cat. waarde. Dit is simpel gezegd de waarde voor de maximale datasnelheid up/down die je kunt krijgen. Een beetje snelle 4G router zit op Cat. 16 of hoger. Zoals bijvoorbeeld mijn Huawei B818-263 4G router, snel en heel betaalbaar.

 

Een handige simkaart: dat ligt er aan of je hoofdzakelijk in 1 land verblijft, of door meerdere landen reist.

Langer in 1 land verblijven: koop lokaal een voordelige data-simkaart.

Meerdere landen aan doen: koop een EU data-simkaart voor de tijd die je weg bent. Bijvoorbeeld via onlineineurope.com of myprivatehotspot.com

Let op: de EU data-simkaarten zijn relatief iets duurder maar geven je wel overal internet en bij Online In Europe zelfs met onbeperkte databundel tot 10GB per dag.

 

Een ketting is net zo sterk als z’n zwakste schakel:

Met de meest dure 5G router en de beste data-simkaart heb je de best mogelijke internetverbinding - die lokaal - haalbaar is.

Ofwel; sta je in een buitengebied met weinig bewoning en een magere 4G dekking dan is jouw internetverbinding net zo goed.

Alle wonderkastjes en superantennes ten spijt: wat er niet is kun je er ook niet uithalen. Dit zal je soms dus zo gaan ervaren.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Die heb ik gemist... Dat OnlineInEurope wegens een conflict met de provider momenteel gestopt is met haar diensten. Volgens mij werk(t)en zij met Vodafone Duitsland en wellicht was het unlimited verhaal - van de vele duizenden simkaarten die OnlineInEurope op deze manier verkocht - in strijd met de regels van Vodafone.

MyPrivateHotspot had in het verleden en mogelijk nog steeds, soortgelijke problemen dat hun oplossingen met de tijd offline worden gehaald omdat providers de manier van gebruik als een vorm van misbruik zien. En dan moet men weer terug naar de tekentafel voor een ander alternatief.

 

Overigens heeft MyPrivateHotspot een redelijk aantrekkelijke Unlimited oplossing voor de EU a €5,00 per dag: https://myprivatehotspot.com/product/daily-product/

Dit is omgerekend ongeveer net zo duur als de OnlineInEurope simkaarten maar heeft geen FUB van max 10GB aan data per dag.

Een GoMundo opwaardeer datakaart waar je als vergelijk per dag tot 10GB aan data mee kunt verstoken is mogelijk duurder, maar daar heb ik mij niet in verdiept.

 

Het is ronduit jammer dat de 'Unlimited' abonnementen van de Nederlandse providers beperkt is tot de landsgrenzen. Nu moeten wij op zoek naar de enkele oplossingen voor relatief duur internet als je door heel de EU reist. 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb voor mijn telefoon een onbeperkt data abonnement van KPN. Voor de Mifi router heb ik een abonnement zonder data , ik kan dan 50GB per maand delen vanaf het hoofd abonnement naar de Mifi router. Daarmee heb ik een redelijk goedkope oplossing, die 50GB maak ik alleen op als we veel TV kijken.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb zelf ook KPN Unlimited en zakelijk. Dit is conform FUP 10GB per dag en maak je vrijwel nooit op. Alleen is dit unlimited verhaal voor Nederland, daar buiten is het dus 50GB per maand en dat is snel op. Ik heb het ooit bijgehouden en met 100% online op 2x telefoon en 2x tablet is dit ca. 6GB-8GB per dag. Hierbinnen valt ook gemiddeld 1 tot max 2 uur IP TV per dag en best wat foto’s/video’s van de krant, socials, mailverkeer, etc.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...