Ga naar inhoud

Oyster LTE antenne Ten Haaft.


John Sprinter.
 Share

Go to solution Solved by DJSmiley,

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Op mijn Hymer GCS buscamper wordt een zg.Oyster  connect antenne van Ten Haaft geplaatst.

Volgens de dealer kan ik met dit systeem overal in Europa wifi krijgen, en zodoende overal kunnen internetten.

In de buitenunit moet daarvoor een( duo) simkaart van mijn provider geplaatst worden.

 

Heeft iemand ervaring met dit systeem?, 

Hoe werkt het in het buitenland?

Is het beter om in het buitenland een simkaart van een provider uit betreffende land aan te schaffen?

 

Alvast bedankt!

 

Groet John.

IMG-20230302-WA0007.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Simkaat van een lokale provider is vaak interessant, bied de meeste Gbs voor een lagere prijs. Je eigen abbo is vaak beperkt kwa Mb's in het buitenland.

 

Nadeel is alleen dat je dus telkens het dak op moet klimmen en je antenne moet losschroeven om de sim te wisselen... da's niet heel praktisch

 

Overal in Europa internet gaat zeker niet lukken: Je bent afhankelijk van de dekking. Zonder dekking houd het simpelweg gewoon op. In de praktijk is de dekking steeds verder aanwezig dus kom je wel een eind. Maar op een plek met amper dekking of een hele drukke plek, dan ga je niet veel snelheid of stabiliteit krijgen. Zeker niet met een LTE CAT6 modem. 

Met een modernere router die ook beter carrier aggregatie kan (het benutten van meerdere frequenties tegelijk) kom je nog wel een eindje, maar dat kan die Oyster maar heel beperkt. Anno 2023 vind ik de investering in een oude techniek (LTE CAT6 stamt uit 2014/2015) niet echt een logische keuze.

 

Ik heb, ook in NL, meerdere plekken gehad waar met een oud CAT6 modempje ik wel verbinding had, maar traag en instabiel (bv Staatsbosbeheer Lheederzand) en 5-10Mbit haalde met haperingen. Op exact dezelfde plek met een LTE CAT19 modem 50-60Mbit stabiel...

 

 

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor je reactie, zelf ben ik niet erg thuis in deze materie en heb aan de verkoper van deze camper( Hymerdealer in  Hattem) gevraagd wat de beste mogelijkheid is om onderweg te kunnen internetten en volgens hem was dit de beste optie.

Gezien de investering zal ik het hiermee voorlopig moeten doen, wel jammer dat de verkoper blijkbaar niet op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, John Sprinter. zei:

Hallo allemaal,

 

Op mijn Hymer GCS buscamper wordt een zg.Oyster  connect antenne van Ten Haaft geplaatst.

Volgens de dealer kan ik met dit systeem overal in Europa wifi krijgen, en zodoende overal kunnen internetten.

In de buitenunit moet daarvoor een( duo) simkaart van mijn provider geplaatst worden.

 

Heeft iemand ervaring met dit systeem?, 

Hoe werkt het in het buitenland?

Is het beter om in het buitenland een simkaart van een provider uit betreffende land aan te schaffen?

 

Alvast bedankt!

 

Groet John.

IMG-20230302-WA0007.jpg

 

John,

 

de Oyster is inderdaad een beetje achterhaalde techniek en daarbij gedoe met wisselen van de SIM kaart.

 

Ik heb op het dak een LTE 4/5G antenne en binnen een moderne router (minimaal cat 12). De router kan 2 simkaarten aan en die zijn eenvoudig te verwisselen. Gebruik in het buitenland een lokale SIM kaart, in NL heb ik een unlimited abo (KPN), maar die geeft in het buitenland max 50 GB per maand. Onvoldoende om regelmatig TV via internet te kijken. En ja, ontvangst van LTE (4/5G) is niet overal gegarandeerd, maar dat geldt ook voor TV kijken via de satelliet. Een alternatief dat ik aan het overwegen ben is internet via Starlink (satelliet). Ze hebben komend een set speciaal voor RV (camper), die je vast op het dak kunt monteren. Wel een prijzige optie, de set is weliswaar goedkoper (circa 750) als een schotel voor TV, maar het abo is zo rond de euro 100 p/m. Dan heb je onbeperkt internet met een heel behoorlijke bandbreedte in heel Europa. Het goedkopere abo is alleen op een vast adres.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...