Ga naar inhoud

Kabelboom trekhaakaansluiting 13 polig


Kabe
 Share

Recommended Posts

Goedendag iedereen 

 

Ik kreeg gisteren een melding dat er een lampje defect zou zijn aan de bestuurderszijde.

Mijn richting aanwijzing bestuurderszijde knippert dus heel snel.

 

Na controle bleek dat de hele unit aan de bestuurder zijde, volgens mij linkerkant niet meer brandde, dus alle 4 de lampjes deden niets meer maar rechts wel.

Ik heb een Memo inklapbare vaste fietsendrager die gemonteerd is op het frame van de Fiat. Het gaat hier dus om de verlichting van de fietsendrager. (dacht ik)

 

Wegenwacht gebeld en zij kwamen vrij snel.

Wegenwacht heeft alle verlichting stapsgewijs gecontroleerd en dus ook de fietsendrager. (verlichting van fietsendrager en camper werken uitstekend)

 

Alles werkt prima, het ligt dus aan de 13 polige canbus kabel die van achteren naar voren loopt en uitkomt in de accuruimte tussen de twee voorstoelen.

 

Ik heb de kabel onder de camper helemaal gecontroleerd en geen beschadigingen of vreemde dingen gezien en de kabel ligt goed tegen de onderkant van de vloer aan bevestigd. Stekkers zitten ook goed gekoppeld halverwege de kabelboom en de stekkerdoos en stekker zijn prima in orde en keurig droog.

 

Als dus de 13 polige stekker eruit ligt werkt de camperverlichting uitstekend, zodra je de stekker erin steekt gaat richting links dus snel knipperen, ook vreemd is het zodra je het contact aan zet en de stekker zit erin dan werkt richting aan geven links een paar seconden zoals het hoort en dan pas treed de storing op, voor mij als leek heel onverklaarbaar.

   

Nu heb ik gekeken of er zekeringen tussen zitten in het zekeringskastje in het dashboard, kan ik niet vinden, of lijkt het dat er 1 relais stuk is. in het besturing kastje van de kabelboom in de accuruimte.

Heeft de kabelboom twee zekeringen, links en rechts? zitten er twee relais in het systeem? (rechter relais werk, linker niet) zit ik in de goede richting met mijn visie?

 

Wie kan mij een advies geven, misschien is het door mij zelf te verhelpen, ik heb wel een afspraak voor reparatie gemaakt maar dat is pas over drie weken, ik ben nu bekeuring gevoelig want ik moet toch rijden met de camper.

 

Groet Kabe

Link naar reactie
Share on other sites

Zit er LED verlichting in die fietsendrager waar die 13 polige stekker aanzit, dat kan het probleem zijn, moderne canbus kan daar niet tegen, dit omdat LED lampjes een heel andere weerstand waarde hebben dan normale lampjes, de canbus raakt dan in de war, of eigenlijk de regelunit. Precies zoals jij omschrijft, had ik ook, heb toen aangepaste verlichting gekocht(LED met ingebouwde weerstand) geen problemen meer nadien.

 

Iets anders, Wellicht is het niet de juiste Canbus kabel die naderhand gemonteerd is, zijn verschillende versies van, ik had ook MEMO.

 

 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Goedendag Hymerboy,

 

Ik heb wel een afspraak gemaakt bij een Iveco dealer in Spijkenisse omdat mijn dealer de werkplaats in Zwolle gaat verbouwen en de wachttijd duurd dan tot juni.

 

Maar ik blijf natuurlijk ook zelf zoeken maar de mogelijkhrden zijn beperkt.

 

Ik heb wel meegekregen dat de kabelboom dubbel gezekerd is met 2 x 10 ampère.

1 zekering was defect, deze vervangen en ja hoor het werkt weer, tot dat:

 

De volgende dat na een tijdje gereden te hebben hetzelfde euvel, bestuurderszijde viel opnieuw uit.

 

Afgelopen zaterdag de 15de de zekering opnieuw vervangen want we moesten de 16de naar de Efteling, alles werktte weer, geen richtingaanwijzer naar links gebruikt (foei Frans) en op de heen en terug reis werktte alles nog uitstekend dus stads en remlicht (moest wel zo handelen want de fietsen stonden achterop en de terugreis ging in het donker)

 

Conclusie de fout zit toch in de fietsendrager enwel in Richting links, ik ga morgen een anatomische onderzoek uitvoeren in de linker lichtunit en hoop het probleem te vinden.

 

Wordt vervolgt

 

Groet Kabe

Link naar reactie
Share on other sites

zou best kunnen dat het in de lichtunit zit van de fietsendrager, mijn vader had ook vage dingen met auto verlichting (was wel toyota), na zoeken bleek in de fietsendrager aan 1 zijde de lampjes verkeerd te zitten, rem en gewoon licht zaten verkeerd om en richting zat los, vraag me niet hoe maar ding was nog nooit open geweest, toen alles weer gemonteerd zoals het moet en geen problemen meer met auto verlichting. succes met zoeken.

Link naar reactie
Share on other sites

We zitten nu weer een paar dagen verder en de storing is ook een stap verder.

 

Nu werken de twee achterlichten niet meer als je remlichten gaan werken, ze gaan weer werken na opnieuw de contactsleutel te hebben omgedraaid.

Dus misschien toch de besturingsunit van de kabelboom.

 

Ik voeg een foto bij van het inwendige van de linker lichtunit (de storing gevende) ik vind het echt van de te zotte dat de 4 aanvoerende stroomdraden enkele centimeters met AMP verlengbusjes in de unit verlengt moeten worden, dat is al storinggevoelig, het zit evenzo gelijk in de andere unit, waarom de bedrading niet gewoon iets langer laten en aansluiten zonder lasbusjes.

 

Klacht gemeld en advies gevraagd bij Memo-europe, (is dit standaard zo geleverd of werk van de daeler) je stoot volledig je neus bij dat bedrijf, zij geven geen feedback naar klanten (zie kopers) en sturen je terug naar de daeler die dan jouw spreekbuis wordt, zo dekken zij elkaars knoeiwerk af maar de koper is de pineut, mijn fietsendrager incl. montage kostte met kabelboom meer dan 2000 euro.

 

Ik heb na aankoop ook al een geintje gehad met Memo over de twee kunststof bevestigingblokken voor de twee vertikale stangen die de fietsen borgen, die waren volledig afgebroken na de eerste rit met 2 electrische fietsen ne 35 kilometer, Memo ontkende keihard dat zij dat zo niet geleverd hadden, zij kennen waarschijnlijk hun eigen producten slecht want zoek maar op internet, de Travelstar vam Memo-europe.

 

Dus mbt de service via de eerste lijn, kijk ook eens verder!

20230419_115339.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik heb nu een  zelfde soort probleem met mijn Globecar buscamper .  mijn linker achter knipperlicht van mijn bus doet het niet meer met de stekker van de fietsen drager aangesloten op de bus. Nadat ik de fietsendragerstekker los maakte werkte de verlichting van de bus prima. In de kabel van de fietsendrager zit een kabelbreuk. Dit dachten we opgelost te hebben  door de kabel te repareren en een verbinding gemaakt van de kabels door te solderen. alles aanslujitingen doorgemeten en ziet er goed uit. Echter probleem blijft hetzelfde. We vonden bij het achterlicht een UFC trailer module Jaeger 52400549N , deze ook vervangen en werkt nog steeds niet . Wat nu ?

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo,

 

Bij mij was de complete kabelboom losgeraakt door een gebrekkige montage en aan de onrzijde van de camper op de hete uitlaat kapot gesmolten.

De kabelboom is bij een Fiatdealer Spijkenisse gerepareerd, maar de module was toch stuk gegaan.

We hebben heel lang moeten wachten op een nieuwe module uit Italië.

Deze is pas geleden geplaatst en alles werkt weer subliem.

Schadebedrag bijna 500 euro aan werkplaatsuren en een vervangende module.

Onze daeler is gelukkig heel coulant en heeft de schade helemaal vergoed, wij natuurlijk reuze blij.

 

Met dank aan Kabe dealer Hiddink in Tubbergen.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...