JBB Geplaatst: 29 maart 2023 Share Geplaatst: 29 maart 2023 Mijn camper is omgezet naar een categorie boven 3500 kg. Nu heb ik nog een tolbadge op het zelfde kenteken. Loop ik erg grote risico’s als ik op deze tolbadge door Italië reis ? Heeft iemand daar ervaring mee ? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kees_S Geplaatst: 29 maart 2023 Share Geplaatst: 29 maart 2023 Ja in Italië heb je daan geen geldige tolbadge. Maar waarom zet je het kenteken niet gewoon om. Dit kan bij de TopEuropBadge van Fulli gewoon online en in de app. En anders deze van Fulli gewoon online in Frankrijk aanvragen dan valt hij binnen vijf werkdagen thuis in de brievenbus. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 29 maart 2023 Share Geplaatst: 29 maart 2023 (aangepast) Kees, heb gekeken bij Fulli, maar vind het lastig om te bepalen of ie voor mij van toepassing is. Ja, mijn camper is lager dan 3 meter (eis van Fulli), maar nergens wordt gerept over een maximaal gewicht. Zijn er bij Fulli ergens specs waaraan je camper moet voldoen, anders dan de max. 3 meter hoogte, of is dat het gewoon? Ik had voorheen via de ANWB een badge, maar die stellen dat 3500 kg de max is. Nu is recent de ANWB ook overgegaan op Fulli, maar de 3500 kg max staat er nog steeds. Wat is nu correct? Bij Fulli staat dat het om de categorieën 1,2 en 5 gaat, waarbij 2 staat voor campers tot 3 meter (geen gewicht vermeld), maar als je op de site van de Autoroute zelf gaat kijken, is cat. 2 max 3 meter én max 3500 kg, en betaal je voor een camper hoger dan 3 meter OF zwaarder van 3500 kg het cat. 3 tarief (en 3 kan niet via de Fulli badge die aangeboden wordt). En ja, ik zie de opmerkingen al weer komen dat er alleen op hoogte gecontroleerd wordt en niet op gewicht bij de tolpoort, maar bij de aanvraag moet je je kentekenbewijs overleggen en daar staat wel het gewicht op (in mijn geval hoger dan 3500 kg). Bovendien heb ik ook de verplichte dode hoek stickers op de camper, waardoor zelfs een dove, bijziende, ongeïnteresseerde medewerker van de tolweg nog kan zien dat mijn camper geen cat 2 maar cat 3 is. 29 maart 2023 aangepast door GeMa Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
peetan Geplaatst: 29 maart 2023 Share Geplaatst: 29 maart 2023 2 uren geleden, JBB zei: Mijn camper is omgezet naar een categorie boven 3500 kg. Nu heb ik nog een tolbadge op het zelfde kenteken. Loop ik erg grote risico’s als ik op deze tolbadge door Italië reis ? Heeft iemand daar ervaring mee ? In Italie word niet gekeken naar het max gewicht. maatgevend is de hoogte boven de vooras; meer of minder dan 1,30 mtr. En verder het aantal assen wat de gehele combi heeft. Van maximum gewichten, zoals in Frankrijk , is in Italie geen sprake. https://www.autostrade.it/en/il-pedaggio/le-classi-di-pedaggio 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
JBB Geplaatst: 29 maart 2023 Auteur Share Geplaatst: 29 maart 2023 Peetan, Bedankt voor je inhoudelijke reactie. Betekent dit dat ik risico’s loop bij het gebruik van de tolbadge of juist niet ? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
peetan Geplaatst: 30 maart 2023 Share Geplaatst: 30 maart 2023 13 uren geleden, JBB zei: Peetan, Bedankt voor je inhoudelijke reactie. Betekent dit dat ik risico’s loop bij het gebruik van de tolbadge of juist niet ? Nee, waarom zou je; je valt met een twee assig voertuig, wat boven de as gemeten is , gewoon in classe 2B. Ondanks het gewicht, een camper,maar ook een autobus of 2 assige vrachtwagen vallen in dezelfde categorie. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kees_S Geplaatst: 30 maart 2023 Share Geplaatst: 30 maart 2023 Op 29-3-2023 om 11:36, GeMa zei: Kees, heb gekeken bij Fulli, maar vind het lastig om te bepalen of ie voor mij van toepassing is. Ja, mijn camper is lager dan 3 meter (eis van Fulli), maar nergens wordt gerept over een maximaal gewicht. Zijn er bij Fulli ergens specs waaraan je camper moet voldoen, anders dan de max. 3 meter hoogte, of is dat het gewoon? Ik had voorheen via de ANWB een badge, maar die stellen dat 3500 kg de max is. Nu is recent de ANWB ook overgegaan op Fulli, maar de 3500 kg max staat er nog steeds. Wat is nu correct? Bij Fulli staat dat het om de categorieën 1,2 en 5 gaat, waarbij 2 staat voor campers tot 3 meter (geen gewicht vermeld), maar als je op de site van de Autoroute zelf gaat kijken, is cat. 2 max 3 meter én max 3500 kg, en betaal je voor een camper hoger dan 3 meter OF zwaarder van 3500 kg het cat. 3 tarief (en 3 kan niet via de Fulli badge die aangeboden wordt). En ja, ik zie de opmerkingen al weer komen dat er alleen op hoogte gecontroleerd wordt en niet op gewicht bij de tolpoort, maar bij de aanvraag moet je je kentekenbewijs overleggen en daar staat wel het gewicht op (in mijn geval hoger dan 3500 kg). Bovendien heb ik ook de verplichte dode hoek stickers op de camper, waardoor zelfs een dove, bijziende, ongeïnteresseerde medewerker van de tolweg nog kan zien dat mijn camper geen cat 2 maar cat 3 is. Ik heb Fulli, ben onder de 3 meter en weeg maximaal 4000 kg. Ik heb nooit anders betaalt dan classe deux (2). Van het overleggen van het kentekenbewijs heb ik nooit iets gemerkt. En er rijden zat campers rond met uit veiligheids overwegingen die dode hoek stickers er ook op. Dat is dus geen maatstaf om te controleren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 30 maart 2023 Share Geplaatst: 30 maart 2023 4 uren geleden, peetan zei: Nee, waarom zou je; je valt met een twee assig voertuig, wat boven de as gemeten is , gewoon in classe 2B. Ondanks het gewicht, een camper,maar ook een autobus of 2 assige vrachtwagen vallen in dezelfde categorie. Heb je het nu over Italië of Frankrijk? Want Frankrijk is duidelijk, tot 3500 kg klasse 2, boven 3500 kg klasse 3. En grote, zware vrachtauto's en autobussen klasse 4. Niks alles in klasse 2! https://www.autoroutes.fr/fr/classification-des-vehicules.htm Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 30 maart 2023 Share Geplaatst: 30 maart 2023 3 uren geleden, Kees_S zei: Ik heb Fulli, ben onder de 3 meter en weeg maximaal 4000 kg. Ik heb nooit anders betaalt dan classe deux (2). Van het overleggen van het kentekenbewijs heb ik nooit iets gemerkt. En er rijden zat campers rond met uit veiligheids overwegingen die dode hoek stickers er ook op. Dat is dus geen maatstaf om te controleren. Kees, je moet nu (in ieder geval bij de ANWB) het kentekenbewijs overleggen bij een nieuwe aanvraag. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
peetan Geplaatst: 30 maart 2023 Share Geplaatst: 30 maart 2023 2 uren geleden, GeMa zei: Heb je het nu over Italië of Frankrijk? Want Frankrijk is duidelijk, tot 3500 kg klasse 2, boven 3500 kg klasse 3. En grote, zware vrachtauto's en autobussen klasse 4. Niks alles in klasse 2! https://www.autoroutes.fr/fr/classification-des-vehicules.htm T.T. ( JBB) vroeg of hij in Italie problemen zou hebben met zijn camper. Mijn antwoord gaat dus over Italie, Kijk even op de link die ik gaf van de officiele site van autostrade.it Frankrijk is wat anders, maar dat was ook niet de vraag 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kees_S Geplaatst: 31 maart 2023 Share Geplaatst: 31 maart 2023 18 uren geleden, GeMa zei: Kees, je moet nu (in ieder geval bij de ANWB) het kentekenbewijs overleggen bij een nieuwe aanvraag. Ja die doen altijd moeilijk. Daar ga ik met een grote boog aan voorbij. Ben ook lid van de ADAC ipv onze AlgemeneNederlandseWielrijdersBond. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.