Ga naar inhoud

Zonnepaneel bij plaatsen


Henk2
 Share

Recommended Posts

Hallo, op onze camper is een zonnepaneel geplaatst. Nu willen wij naar Spanje op vakantie. Op veel camperplaatsen is daar geen stroom. Wij willen echter veel fietsen met onze e-bikes. 

Op de accu's op te laden willen wij daarom een omvormer in de camper monteren. Een zonnepaneel levert echter niet genoeg stroom op. Kan er een zonnepaneel bij geplaatst worden?

Groetjes Henk Massen

Link naar reactie
Share on other sites

De accu van een e-bike is gemiddeld 500 Watt. 500 Watt / 12 volt = 41,7 ampere. Dit is de stroom die uit de accu gehaald wordt om een e-bike accu van 500 Watt van compleet leeg tot volledig vol te laden. Inclusief rendementsverlies door de omvormer kom dit op ca. 45 ampere in totaal uit.

Een lood huishoudaccu van 90Ah mag voor 50% leeggetrokken worden dus heeft netto ca. 45Ah aan capaciteit. Die trek je dus compleet leeg voor 1 e-bike accu.

Heb je twee e-bikes waarvan je de accu's tegelijk wilt opladen dan moet je dus 2 huishoudaccu's van 95Ah hebben om deze van compleet leeg tot volledig vol te laden.

 

Als je zonnepanelen overweegt met de wetenschap dat je twee e-bikes wilt opladen dan moeten de zonnepanelen de accu's tijdens het opladen van de e-bikes dus zoveel mogelijk bijladen zodat de huishoudaccu(s) niet compleet leeg raken. Dit gaat vanzelfsprekend niet met een 12 volt 100 Watt paneeltje, zeker niet in de winter met lage zon. De laadstroom richting de e-bikes compleet compenseren met zonnepanelen is eveneens lastig tot onmogelijk met een beperkt oppervlakte op het dak van een camper.

 

Als je en voldoende laadstroom uit zonnepanelen wilt hebben en hier ook in de winter met lage zon rendabel gebruik van wilt maken dan zijn 2 stuks 200 Watt panelen met liefst een hoge klemspanning echt wel het minimum. Een 200 Watt zonnepaneel heeft plat op een dak 80% rendement waardoor deze netto 160 Watt kan produceren in een meest ideale volle zon midden in de zomer. In de winter met een lage en zwakkere zon kan dit vermogen teruglopen tot 50% dus misschien maar 80-100 Watt opbrengst.

Een 200W zonnepaneel wat netto 160W doet 160/12=13 ampere piek bij volle en ideale zon in de zomer. Minus rendementsverlies van de zonnelader is dit ca. 10-12A. Dus in de winter zal dit terugzakken naar 4 max 6 ampere als piek.

Als je met twee zonnepanelen van 200W in de winter 2x4A=8A piek op kan leveren dan lever je dit per uur terug aan de accu, wat per dag maximaal 50 ampere zal zijn als je heel de dag volledig in de zon staat. Dit is min of meer voldoende om een 90Ah huishoudaccu weer volledig vol te laden. Met 4 stuks 200W zonnepanelen kun je theoretisch dus 2 huishoudaccu's van 90Ah volladen op een goede vol zonnige winterdag. Maar goed, dan ligt het camperdak volledig vol, als dit al past.

Bij kleinezonnepanelen.nl heb je 200W zonnepanelen met een klemspanning van 36 volt, met afmetingen van ca. 67x140cm wat een goede optie kan zijn. Een hoge klemspanning zorgt er voor dat bij enig licht de zonnepanelen al boven de 12 volt zitten, wat nodig is om de zonnelader te laten werken. Al is het met weinig licht misschien geen perfecte laadstroom, het is laadstroom en alle kleine beetjes helpen. Met een 12 volt paneeltje gebeurd er sowieso niks zonder voldoende licht. 

 

Na deze volledig theoretische benadering moet je af gaan wegen wat er in de praktijk echt gebeurd en wat er mogelijk is. Zo zal je de e-bikes mogelijk nooit helemaal leeg rijden dus worden de accu's hoofdzakelijk bijgeladen, wat minder Ah's uit de huishoudaccu(s) kost. Daarnaast heb je misschien af en toe de mogelijkheid om de e-bike accu's ergens onderweg op te laden. Of wat ook kan; een tweede e-bike accu aanschaffen zodat er gewisseld kan worden en minder snel opgeladen hoeft te worden.

 

En wat in de winter in het zuiden ook vaak wordt gedaan is losse opvouwbare zonnepanelen aansluiten op de huishoudaccu. Omdat de zon in de winter lager staat doen de plat gemonteerde zonnepanelen op het camperdak een stuk minder. Losse opvouwbare panelen kun je recht op de zon richten en zodoende maximaal rendement pakken. Dit soort opvouwbare zonnepanelen zijn tegenwoordig goed betaalbaar en kun je vaak direct op de accu aansluiten, ook als er al andere laders en zonnepanelen actief zijn.

 

Wat ook nog een overweging kan zijn is een betere accu met meer capaciteit. Daarom schakelen veel camperaars over op lithium accu's, ook wel LiFePO4 of LFP genoemd. Dit soort accu's wegen soms de helft van een normale huishoudaccu bij dezelfde capaciteit waardoor je ook nog flink op gewicht zou kunnen besparen. En neem je een grote lithium accu met een capaciteit van bijvoorbeeld 200-300Ah dan kun je veel langer vrij staan en ook nog makkelijk de twee e-bike accu's opladen. Sluit hier 2 of meer goede zonnepanelen op aan en je houd de lithium accu ondanks het verbruik ook nog redelijk op pijl, waardoor je nog langer vrij kunt staan.

 

aangepast door Camper-T
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor dit bericht. Ik heb hier heel veel van opgestoken. Mijn camper staat nu nog in de stalling, maar ik haal hem binnenkort weer op. Dan ga ik kijken wat voor zonnepaneel er al op ligt en hoe ik een tweede het beste kan plaatsen.

Ik heb nog 1 vraag. Volgens mij ligt er nu een 100 Watt zonnepaneel op de camper. Kan ik daar dan een 200 Watt zonnepaneel bij plaatsen of moet dit er ook een van 100 Watt zijn.

Groet Henk Massen 

Link naar reactie
Share on other sites

Zonnepanelen kunnen op zich aan elkaar gekoppeld worden en dan zou ik gelijk een goede zonnelader nemen met hoog rendement, bijvoorbeeld een Victron Smart Solar lader. Die worden veel gebruikt en middels de Victron app kun je vrij simpel zaken instellen en uitlezen. 

Wil je het echt wat beter doen dan kun je het 100W paneel vervangen voor een 200W paneel en hier nog een 200W paneel naast leggen. Dat zou ik eerder doen.

Je moet immers ook gaan nadenken over de leeftijd van het 100W paneel en wat het rendement nog is. Misschien dan beter alles nieuw en sowieso meer opbrengst.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

In dat theoretische geval zouden mijn panelen 2 x 110 wat max 176W kunnen produceren.

 

Met mijn 95 AGM accu kan ik de hele zomervakantie onze e-bike accu's van stroom voorzien en kan daarnaast ook de afbakbroodjes nog van een bruin laagje voorzien.

Ik hoef niet aan de paal te staan, we verkassen wel regelmatig zodat de dynamo af en toe ook helpt.

smartsolar.thumb.JPG.5fb0ccd02975533a6cffe2db1396e356.JPG

 

De door mij gestelde vragen zijn natuurlijk niet voor niets gesteld.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Precies, voorbeelden van 2x110W PV plus goede MPPT in de zomer, waarbij de dynamo ook nog meehelpt is net wat anders dan met 1x100W PV langer vrij (stil) staan in de winter. Daarbij zijn mijn theoretische berekeningen op basis van een veilig gemiddeld minimum dus deze uitkomsten staan vanzelfsprekend niet vast.

De zonnewende is al weer even geweest dus elke dag wordt de zonnestraling weer een beetje sterker en dat is ook goed terug te zien in jouw Victron screen-shot.

 

Evengoed ben ik het met je eens dat bij een goede vraagstelling voldoende inhoudelijke informatie nodig is om te adviseren.

Al zijn niet alle camperaars techneuten waardoor ze niet vanzelfsprekend met alle informatie komen, daar staan ze niet bij stil.

In mijn geval heb ik TS in het algemeen geïnformeerd met wat theoretische berekeningen, voor sowieso het algemene inzicht.

aangepast door Camper-T
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Nee, die zijn meestal groter (afhankelijk van het type 180-220cm lang en 100cm breed). In theorie kun je die, mits je de ruimte hebt, prima op een camperdak plaatsen. Maar het is verstandiger om kleinere panelen te nemen, dit soort oppervlaktes zijn eigenlijk te groot om ivm de bewegingen van een bus in 1 geheel te willen.

 

9 van de 10x past het overigens ook niet, omdat je ook te maken hebt met dakluiken, schotels enz.

 

Ik heb zelf een 300Wp paneel op mijn buscamper. Die is 170x99, groter zou ik ook zeker niet aanraden als 1 paneel, en zoals gezegd past meer meestal ook niet.

 

Momenteel ben ik bezig met een 2-tal Carthago C-line campers. In theorie kon daar 1 zo'n paneel op, maar omdat beide klanten veel capaciteit aan accu's kregen (230Ah resp 360Ah LiFePO4) was het slimmer om met 200W panelen te werken: Nu konden er 2x200W op, en bij de grotere kon nog een 3e (150Wp) paneel naast de schotel voor in een totaal van 550Wp)

 

Beste is beginnen met het maken van een dakplan: Meten wat je beschikbaar hebt op het dak en vanaf daar gaan puzzelen.

 

Camper-T geeft al een hele hoop goede info. Als je een mooiweer camperaar bent kom je met een beetje zonnepanelen wel weg, zelfs met een kleine loodaccu.

 

In de praktijk gaat die vaak ook geupgraded worden, omdat je simpelweg steeds meer verwend wordt met energievragende apparaten.. dan kom je de donkere dagen ook prima door.

 

Zoals CaradoT135 al aangeeft hoef je niet perse de accu te upgraden, als je bewust omgaat (dus bv fietsaccu's laden als er voldoende zon is) kom je ook een heel eind. Zeker in de zuidelijke landen is dat vaak het geval, helemaal als je een beetje panelen hebt liggen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Prima topic, want sinds bij mij de gewone fietsen zijn ingeruild voor e-bikes, stel ik me dezelfde vraag. Ook het antwoord van T Carado helpt hierbij heel erg. Pluim voor T

Momenteel zijn wij genoodzaakt om (ook in het zuiden) een fietsdag steeds af te wisselen met een te voet dag. Daardoor kunnen we de batterijen overdag laten opladen. Alhoewel ik er niet altijd gerust in ben om de camper met opladende fietsbatterijen onbewaakt achter te laten.

We improviseren al eens door op de "wasdag" de fietsbatterijen ook op te laden in een wassalon.

En aanschaf van een kleine generator lijkt me ook wel een oplossing, maar voor omstaanders wellicht een zeer irritante. (ooit eens een hele avond naast iemand met zo'n generator gestaan....

Twee zonnepanelen op het dak zie ik persoonlijk ook weer niet zitten. 

Voorlopig blijven we dus om de twee à drie dagen een stroombron opzoeken. Voorlopig toch. 

En alle andere suggesties voor dit onderwerp zijn welkom....

Link naar reactie
Share on other sites

Wat in de winter in het zonnige zuiden dus vaker wordt gedaan is een los opvouwbaar zonnepaneel van ca. 200 Watt op een vol zonnige dag goed uitgericht op de zon zetten. Zo'n paneel zou dan ca. 6-10A stroom per uur kunnen leveren. Als je dit zonnepaneel tijdens het opladen van de e-bike accu's op de huishoudaccu zet en af en toe mee-verplaatst met de richting van de zon dan kun je enigszins compenseren, mits de e-bike accu's niet meer dan 50% leeg zijn getrokken, anders wordt het erg krap allemaal.

 

Je kunt ook een zonnegenerator kopen van Bluetti, Jackery, etc., een draagbare accu met 230VAC/12V/5V USB omvormer in 1. Die zijn er van ca. 250-5000W en kunnen als stille en schone 230VAC generator dienen. Als je een 1500-2000W model neemt en hier 2 stuks 200W opvouwbare zonnepanelen op aansluit dan kun je de zonnegenerator met een zonnige dag redelijk volladen. Of je hangt de zonnegenerator tijdens het wassen aan een 230VAC wcd in de wasserette, dan gaat het opladen een stukje sneller.

Van de zon naar zonnepanelen, naar zonnelader, naar accu, naar 230VAC omvormer, naar e-bike lader, naar e-bike accu kent redelijk wat rendementsverlies en het moet ook altijd vol zonnig zijn maar dit is 'een manier' om zelfvoorzienend 230VAC te genereren en ook e-bike accu's op te laden.

Helaas is er nog geen kant en klare e-bike lader welke direct op een zonnepaneel wordt aangesloten. Dit is wel zelf in elkaar te knutselen maar kost enige kennis.

 

De minst dure en meest simpele oplossing blijft twee extra e-bike accu's en deze wisselen met de lege. Zo kun je twee dagen achtereen fietsen en in de tussentijd de lege e-bike accu's bij een 230VAC punt opladen. Maar goed, het opladen kan tot 4-5 uur duren dus dan moet je de accu's wel onbeheerd achter kunnen laten.  

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Twee zonnepanelen op het dak zie ik persoonlijk ook weer niet zitten.

Het zou handig zijn waarom je dat niet ziet zitten. Zonnepanelen op het dak geven je vrijheid t.o.v. los opvouwbaar paneel. Als je de hele dag bij de camper wil blijven om dat losse paneel te bewaken en te richten hoef je geen e-bike's mee te nemen.

 

Wat voor camper heb je?

 

 

Dak T135.JPG

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb een LMC liberty. En ik kruip ook regelmatig op mijn dak. (zie Peter Koelewijn) Tweede zonnepaneel is wellicht een optie, maar ik gebruik de rechterkant van het dak ook om mijn haag te snoeien....

Die zonnegenerator lijkt me wel iets. Eens kijken waar ik die in Vlaanderen kaan aankopen. En dan daar een opvouwbaar zonnepaneel bij... dat lijkt me een zeer polyvalente oplossing....

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Rekening houdend met de info in dit forum, en vooral dan Mr T, heb ik mijn oude lood-zuur accu's laten vervangen door één grote lithium. Ook het oplaadsysteem is hieraan aangepast. Het was niet zomaar batterij eruit en nieuwe er in. Alles is uitgemeten en aangepast. Het geheel met slechts één zonnepaneel kan nu (als ik in de zon sta (maart in Vlaanderen) één fietsbatterij opladen. Deze zomer in Spanje komt dat helemaal goed (hoop ik) is natuurlijk een nieuwe accu en nieuwe bezems....

 

Peter

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...