Ga naar inhoud

Lader CB 516 geschikt voor Lithium LifePO4 ?


Jef
 Share

Recommended Posts

Recent mijn loodaccu vervangen door Lithium LifePO4 150Ah. De lader CB 516 is niet vervangen.Volgend dealer niet nodig.

Ik ervaar geen problemen.

Als de camper aan de paal staat zakt het 100% percentage van de accuinhoud naar lager, soms 75%. Soms trek ik de paalstekker er uit als test, dan start de lading weer.Uit eigen initiatief start de lading ook.

vraag: Is dit een gebruikelijk proces ?

zo niet is dat een kwestie van een andere lader ?

Als de camper aan de electrapaal zit en ik

verblijf op een camping of hij staat aan de paal naast het huis zakt het laadpercentage van 100% langzaam terug. Hij gaat pas weer bijladen als het percentage na een paar dagen ergens rond de 90 is soms nog lager rond 70/75. Soms trek ik de buitenstekker er uit en na 3 minuten weer erin. Dan start veelal het laden weer.
Misschien hoort dit maar dat vroeg ik mij af.
De originele batterij oplader zit nog in de camper (2020) en is een CB516 Max Charging 16A.Tevens was er al een Schaudt Booster WA 121525 geplaatst.
Hoor graag jullie reactie en zo nodig kunnen we bellen.
Metvrgr,

Als de camper aan de electrapaal zit en ik verblijf op een camping of hij staat aan de paal naast het huis zakt het laadpercentage van 100% langzaam terug. Hij gaat pas weer bijladen als het percentage na een paar dagen ergens rond de 90 is soms nog lager rond 70/75. Soms trek ik de buitenstekker er uit en na 3 minuten weer erin. Dan start veelal het laden weer.
Misschien hoort dit maar dat vroeg ik mij af.
De originele batterij oplader zit nog in de camper (2020) en is een CB516 Max Charging 16A.Tevens was er al een Schaudt Booster WA 121525 geplaatst.
Hoor graag jullie reactie en zo nodig kunnen we bellen.
Metvrgr,

Link naar reactie
Share on other sites

De CB516 is NIET geschikt voor LifePO4 accu's. Helaas zijn er nog hele volksstammen die beweren dat een LifePO4 "gewoon" een drop-in kan zijn als vervanger van de "gewone" (lood, gel, AGM) accu. Dat is dus onzin.

 

Een gewone acculader krijgt een LifePO4 niet goed geladen, omdat de laadkarakteristiek van LifePO4 geheel anders is als die van lood. LifePO4 verwacht een constante stroom en spanning, in tegenstelling tot lood die hoog-laag-onderhoud (en soms desulfatie) hebben. Sommigen beweren dat het BMS van de LifePO4 "het dan wel regelt", opnieuw een misvatting.

 

Ook krijgt een gewone acculader een LifePO4 niet meer "aan de praat" als ie (vrijwel) helemaal ontladen is.

 

En als je dan toch bezig bent, check ook of je een DC-DC booster nodig hebt. Deze is vereist bij Euro5 en 6 motoren met een intelligente dynamo. Booster zorgt dat de LifePO4 geladen wordt onder het rijden als de motoraccu vol is. Beschermt ook de dynamo tegen te hoge laadstromen.

Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn van de 516 lader 2 versies: een 4 en een 6 traps lader.

 

De 4-traps versie is wel geschikt. Deze geeft een absorbtiespannig van 14.1V en een float spanning van 13.5V, wat prima is voor een LiFePO4 accu. 

De 6-traps heeft oa ook desulafatieopties (hogere spanning).

 

Maar een 150Ah accu met 16A laden duurt, als ie helemaal leeg is, wel even, zeker als je in de tussentijd nog wat verbruikers hebt. Dan ben je zo 12 uur aan het laden. Nu is de accu in de praktijk nooit 100% leeg, maar goed. 

99% van de BMSsen regelen helemaal niets. Die schakelen alleen het laden uit als er wat mis gaat, net als een zekering. Dat is geen regelen en daar moet je zeker niet op vertrouwen.

Een drop-in bestaat niet. De drop-in benaming is puur commercieel bedacht. Verkoopt makkelijker, en dat een accu sneller door zn levensduur gaat maakt toch niet uit, als ie de garantietermijn maar doorkomt. Voor een verkoper is dat veel makkelijker verkopen dan de klant laten investeren in een langere levensduur.

Het zijn verschillende batterijtypes, met verschillende laadkarakteristieken. Dat kun je gewoon niet 1:1 wisselen.

 

Een goede acculader is altijd aan te raden. Die 516 vervangen door een Victron 12/20 is een nette upgrade die je ook netjes voor lithium kan instellen. De 30A versie kan de accu nog wat sneller laden.

En sommige acculaders willen niet laden als ze geen accu zien. Een BMS wat uitschakelt wordt door de lader dus gezien als 'geen accu' en kan zorgen dat sommige laders niet beginnen met laden.

 

Kein aandachtspuntje is dat de CB516 ook een aparte uitgang heeft voor de walstroomindicatie. Met een losse lader heb je dat niet, tenzij je dat apart faciliteert.

 

Met 13.5V float zou je accu niet tot 75% moeten zakken voordat ie weer begint met laden. Waar lees je dat uit? Met een goede batterijmonitor zou je dat gedrag niet moeten zien. Sommige apps (BMS van de accu) willen nog wel eens minder nauwkeurig zijn. Een batterijmonitor (Victron Smartshunt, BMV of vergelijkbaar) is een nauwkeurigere manier van meten. 

aangepast door DJSmiley
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Succes! 

Opm: vergeet niet dat je dan wel de walstroomindicatie gaat missen. Als je dat wilt

- Kunnen ze de huidige CBE lader laten zitten zodat ie alleen de walstroomindicator voed (vrij lompe inefficiente optie maar het kan)

- Kunnen ze een kleine losse adapter nemen en die de walstroomindicator laten aansturen

- Kunnen ze de 3-poorts versie nemen en 1 vrije poort 'misbruiken' om de walstroom aan te duiden (makkelijkste optie die niet al te duur is)

- Of neem je voor lief dat het walstroomlampje niet meer werkt.

 

De 30A is een mooie keuze, ook voor de toekomst, en het meest interessant kwa prijs/prestatie (Ik installeer die ook vrij veel).

Alleen soms even kijken hoe ie fysiek past, want hij is wat langer en in sommige campers (Carthago bv) is de CBE lader en het verdeelblok allemaal precies passend gemonteerd)

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hoi DJSmiley,

 

Je schreef:

Er zijn van de 516 lader 2 versies: een 4 en een 6 traps lader.

 

De 4-traps versie is wel geschikt. Deze geeft een absorbtiespannig van 14.1V en een float spanning van 13.5V, wat prima is voor een LiFePO4 accu. 

De 6-traps heeft oa ook desulafatieopties (hogere spanning).

 

Hoe kun je zien welke je hebt? 

 

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Groeten Wilfried

cb516.jpg

aangepast door Wilfried
foto toegevoegd
Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, Wilfried zei:

Hoi DJSmiley,

 

Je schreef:

Er zijn van de 516 lader 2 versies: een 4 en een 6 traps lader.

 

De 4-traps versie is wel geschikt. Deze geeft een absorbtiespannig van 14.1V en een float spanning van 13.5V, wat prima is voor een LiFePO4 accu. 

De 6-traps heeft oa ook desulafatieopties (hogere spanning).

 

Hoe kun je zien welke je hebt? 

 

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Groeten Wilfried

cb516.jpg

 

Dat grafiekje verklapt het type. Deze heeft 4-stages en is dus geschikt.

 

In de Pb stand is het 14.1V absorbtie, met een absorbtietijd van 1,5 uur en 13.5V float.

 

 

CBE_laadpatronen-300x125.png

Bron: https://www.boetronics.nl/cbe

 

Dus bij een gemiddelde lithiumaccu is deze lader prima en kan die blijven zitten. Bij een grotere accu is een krachtigere lader handig (sneller laden), maar niet perse noodzakelijk. Zelf reken ik met 1/10 capaciteit als laadstroom, dan zit je incl wat verbruik tijdens het laden op zo'n 12 uur laden als de accu 100% leeg zou zijn. En zelfs dan heb je in 1 overnachting de accu weer vol.

In de praktijk zul je m niet vaak 100% leeghebben, en icm zonnepanelen en rijden ook bijladen. Tot een Ah of 200 aan Lithium kun je in de meeste gevallen dus wel af met een 16A lader.

 

aangepast door DJSmiley
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dankjewel voor je snelle antwoord.

OK top, ik heb een 300Ah bulltron gekocht. Capaciteit is dus Iets te weinig,  maar om te kijken of het voldoet dus prima for now. Kan evt later nog nieuwe lader kopen.

Heb ook zonnepaneel erbij, ik ga het allemaal beleven.

Groeten Wilfried

aangepast door Wilfried
schrijffoutje
Link naar reactie
Share on other sites

Prima idee, alleen op PB zetten als ie dat niet al staat.

 

Met een beetje zonnepaneel en laden via de dynamo moet je met 300Ah een eind komen, dus best kans dat je de walstroom veel minder gaat gebruiken. De enkele keer dat je die nodig hebt wacht je maar wat langer, je kan altijd nog een zwaardere lader plaatsen.

 

Let alleen op met het plaatsen van een booster dat je de CBE moet aanpassen omdat het scheidingsrelais geintegreerd zit, of een losse 'module' is. Die laatste kun je niet simpelweg lostrekken, dan schiet het bedienpaneel in error.

 

Maar als je een beetje handig bent is dat prima te verhelpen: Het onderbreken van het printspoortje naar de spoel van het scheidingsrelais werkt prima. Ik meen alleen dat die bij de SB-100 aan beide kanten van de printplaat loopt.

 

Bij het relais op de DS-xxx kast zelf is het in een aantal gevallen een 0-ohm draadbrugje.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...