Herminator Geplaatst: 19 september 2022 Share Geplaatst: 19 september 2022 Sinds januari zijn wij in het bezit van een Burstner Itea 726 TI met Fiat ducato 2,3 multijet. Vlak voor onze vakantie heeft de Camper een grote beurt gehad en is oa. de accu vervangen. Na München viel de motor compleet uit op de snelweg, met geluk hebben wij de Camper kunnen laten uitrollen naar een parkeerplaats. Door de ADAC is de camper op de vrachtwagen afgevoerd. Diagnose ADAC was dat de Dynamo niet meer goed bijlaadt en deze is vervangen (euro 800,-), overigens zonder dat het acculampje is gaan branden als indicatie dat de dynamo niet goed was. Camper opgehaald en op doorreis naar onze bestemming in Oostenrijk gebeurde het weer dat de motor er mee ophield. Op internet gekeken wat het kan zijn, ook op deze site wat vergelijkbare problemen tegengekomen. Ik ben zelf onder de motorkap gekropen en kwam er al snel achter dat de accuklem op de minpool los zat. Deze kon ik er zo afhalen. Ik ga hier verder niet op de techniek in, maar uitval van de motor passen bij een slecht vastgezette minpool. Na goed vastzetten van de minpool, zijn er ca. 1.500 probleemloze kilometers gereden. Jullie raden het al , ik heb het Camper bedrijf aangegeven dat zij de veroorzaker zijn van een onveilige situatie en mij hebben opgezadeld met onnodige kosten. Echter het bedrijf ontkent alles en wijst naar het ADAC servicebedrijf als veroorzaker. Feit is dat voor en na de dynamo wissel, hetzelfde probleem optrad en dat na vastzetten van de minpool accuklem het niet meer is voorgekomen. Mijn vraag op dit forum is of jullie mij kunnen helpen met het vinden van een technisch expert, voor een onafhankelijk advies over dit probleem. Ik hoor het graag, groet Herman Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Rijk Geplaatst: 19 september 2022 Share Geplaatst: 19 september 2022 Waarschijnlijk is er met dynamo vervangen de min pool los gehaald. Anders krijg je vonken bij kabel dynamo. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Cor1961 Geplaatst: 20 september 2022 Share Geplaatst: 20 september 2022 Wat ik uit jouw schrijven opmaak is dat jij denkt dat het euvel van begin af aan al aan die losse min-pool heeft gelegen. Zou dus inhouden dat ADAC de dynamo onterecht heeft vervangen. Verkeerde diagnose van ADAC kan garage niets aan doen natuurlijk. Als het inderdaad aan die losse min-pool heeft gelegen is dat geen goed werk van die garage geweest natuurlijk. Lag het wel aan die dynamo dan had die toch vervangen moeten worden. Is na vervanging dynamo de accu weer opgeladen of was het starten en lopen? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Herminator Geplaatst: 3 oktober 2022 Auteur Share Geplaatst: 3 oktober 2022 Op 19-9-2022 om 14:51, Rijk zei: Waarschijnlijk is er met dynamo vervangen de min pool los gehaald. Anders krijg je vonken bij kabel dynamo. Normaal haal je de plus pool los en niet de min pool Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Herminator Geplaatst: 3 oktober 2022 Auteur Share Geplaatst: 3 oktober 2022 Op 21-9-2022 om 00:31, Cor1961 zei: Wat ik uit jouw schrijven opmaak is dat jij denkt dat het euvel van begin af aan al aan die losse min-pool heeft gelegen. Zou dus inhouden dat ADAC de dynamo onterecht heeft vervangen. Verkeerde diagnose van ADAC kan garage niets aan doen natuurlijk. Als het inderdaad aan die losse min-pool heeft gelegen is dat geen goed werk van die garage geweest natuurlijk. Lag het wel aan die dynamo dan had die toch vervangen moeten worden. Is na vervanging dynamo de accu weer opgeladen of was het starten en lopen? Dat denk ik inderdaad, je haalt de plus pool los en niet de minpool. Ik had voordat het optrad s'ochtends gezien dat de accu net onder de 12 volt zat. Op de snelweg ging de motor helemaal uit (geen noodloop), benzinemeter ging naar 0 en kwam direct terug, alle lampjes begonnen te branden, maar de motor start niet meer. De ADAC garage gaf aan 12 volt op de accupolen te meten, maar dat had met een goede dynamo 14 volt moeten zijn met draaiende motor. Conclusie ADAC dus dynamo vervangen. Na vervanging dynamo heeft de ADAC een uur rond gereden zonder problemen. Op de rit daarna precies dezelfde uitval (na 2 uur rijden, heuvelaf) op de snelweg van voor vervanging dynamo . Met een slecht aangesloten minpool hebben trillingen maar ook temperatuur invloed. Ik denk dat er een situatie ontstaat door slecht aangesloten minpool waarbij de ECU ingrijpt. De feiten zijn dat de garage de accu vervangen heeft en dat zowel voor vervangen dynamo als daarna, exact hetzelfde is gebeurd. Feit was ook dat de minpool halverwege de min accupool zat en het is een veerconstructie, geen schroef verbinding. Accupool aansluiting was makkelijk te draaien en zo af te trekken. Door helemaal de pool op de accu te drukken, zat het pas stevig vast. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ad Maes Geplaatst: 12 oktober 2022 Share Geplaatst: 12 oktober 2022 Op 3-10-2022 om 13:14, Herminator zei: Normaal haal je de plus pool los en niet de min pool Als antwoord op de reactie van Rijk, kan ik als monteur met 50 jaar ervaring zeggen dat de conclusie van Rijk juist is. Je haalt altijd eerst de minklem los, voordat je eventueel de plusklem los haalt, dit i.v.m. als je met je gereedschap de carrosserie of motordeel raakt, je geen kortsluiting maakt. Basisregel voor een monteur!! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Rijk Geplaatst: 12 oktober 2022 Share Geplaatst: 12 oktober 2022 Sleutel al 60 jaar, bij oudere auto.s eerst min en daarna plus. Bij de nieuwere eerst plus en daarna min i.vm. sensor batterij bewaking systeem. Ook de startkabel niet meer op de min zetten. Kan me voorstellen als men slecht bij de min klem kan komen onder moterkap dat je hdt anders doet! Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Thoni Cardani Geplaatst: 14 oktober 2022 Share Geplaatst: 14 oktober 2022 De vraag van Cor of na het vervangen van de dynamo de accu eerst is opgeladen of dat het starten en lopen was, heb ik niet beantwoord zien worden, maar dit is wel van belang. Als er meteen gestart kon worden had de dynamo dus tot dan gewoon goed zijn werk gedaan en lag het daar niet aan. Bij een nagenoeg lege accu is het heel goed mogelijk dat de dashboardverlichting wel werkt maar er te weinig spanning is om te starten. Het is dus geen indicatie voor de staat van de accu. De Bedienungsanleitung van Bürstner stelt heel duidelijk dat bij loskoppelen van de accu eerst de -minpool en daarna de +pluspool losgemaakt moet worden. Bij herstel van de verbindingen omgekeerde volgorde aanhouden! Desondanks weet je achteraf natuurlijk nooit zeker welke volgorde de garages hebben aangehouden. Overigens vind ik het vreemd dat je bij een Bürstner/Fiat uit 2011 de accu onder de motorkap kunt vinden. Bij Fiat Ducato's uit die tijd zit de accu meestal aan de bestuurderszijde onder de vloer. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.