Whisper Geplaatst: 16 augustus 2022 Share Geplaatst: 16 augustus 2022 Vandaag een Orion-Tr-Smart 12/12 volgens de instructie geïnstalleerd. Na een half uur rijden met de camper even gevoeld aan de Orion. Deze voelde tot mijn verbazing erg warm aan. Bijna heet. Alle randappreratuur is ook nieuw. Opladen doe hij wel. Wie heeft een idee wat de oorzaak is. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 16 augustus 2022 Share Geplaatst: 16 augustus 2022 De waarden zijn: -20 tot +55 °C en dat laatste is best warm. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Whisper Geplaatst: 17 augustus 2022 Auteur Share Geplaatst: 17 augustus 2022 Voor mijn gevoel is het warmer dan +55. Moet eens kijken hoe ik dat ga meten. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 17 augustus 2022 Share Geplaatst: 17 augustus 2022 Dit is bekend en volgens Victron ook normaal. De DC-DC moet daarom altijd kunnen ventileren, dus niet strak inbouwen en zorgen voor enige luchtstroom. Op Youtube zag ik iemand die een test deed met een ventilator op de Orion, daardoor koelt hij beter en bleek ook meer laadstroom te genereren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DucatoVan Geplaatst: 17 augustus 2022 Share Geplaatst: 17 augustus 2022 Heb je getest tijdens een warme (+30 gr.) dag? Voor een beter rendement is een koeling wel verstandig. Neem aan dat deze in een bank of kast is ingebouwd. Warmte productie is altijd verlies. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Whisper Geplaatst: 17 augustus 2022 Auteur Share Geplaatst: 17 augustus 2022 Een ventilator is inderdaad een optie. Kijken of ik een compacte, en ja geruisloos kan vind Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Whisper Geplaatst: 17 augustus 2022 Auteur Share Geplaatst: 17 augustus 2022 Camper-T heb je toevallig een link van You Tube van die test. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 17 augustus 2022 Share Geplaatst: 17 augustus 2022 Dit is het filmpje: Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 17 augustus 2022 Share Geplaatst: 17 augustus 2022 2 uren geleden, Whisper zei: Een ventilator is inderdaad een optie. Kijken of ik een compacte, en ja geruisloos kan vind Zolang de fan maar niet boven het motor-en rijgeluid komt is geruisloos van ondergeschikt belang. Trouwens, in de tekst bij de YT film staan linkjes naar de axiaal fan's https://www.amazon.co.uk/dp/B088R91ZB3/ref=cm_sw_r_as_gl_api_glt_i_ZVHDRP0NTVEPD4CK9PWS?linkCode=ml1&tag=alexfrood-21 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DucatoVan Geplaatst: 17 augustus 2022 Share Geplaatst: 17 augustus 2022 Volgens de specs van Victron "mogen" de laders 55 graden worden. Maar eigenlijk zijn de koelribben te klein voor de te maken vermogens. Als je deze ook nog op een houten plaats schroeft met weinig ventilatie, dan kan het fout aflopen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Camper-T Geplaatst: 18 augustus 2022 Share Geplaatst: 18 augustus 2022 Ik neem aan dat de Orion interne beveiliging tegen oververhitting heeft waardoor het geleverde vermogen wordt teruggeschroefd. Het bewijs is het geforceerd afkoelen wat vervolgens een vermogenstoename laat zien. In de praktijk zal het niet koelen dus niet tot direct gevaar lopen, tenzij de je Orion te dicht inbouwd naast hitte gevelige materialen. Persoonlijk zou ik voor een meer open omgeving kiezen waar je de Orion inbouwd. Dit kan onder een bank zijn, of onder de stoel. In een gesloten ruimte is een ventilator nooit verkeerd, zeker als hier meer actieve apparatuur als de omvormer etc. zijn ingebouwd. Een ventilator aan de ene kant die lucht inblaasd en aan de andere kant een die lucht uitblaasd zou een goede oplossing zijn. En als je een voor een beetje kwaliteit ventilator kiest dan heb je al snel een geluidsarm model die je niet snel zal horen. Om te voorkomen dat de ventilatoren continue werken kun je er een 12V thermostaat tussenzetten en op ca. 40 graden afstellen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.