Ga naar inhoud

Wat mag de piekbelasting van mijn elektra zijn=


Jovake
 Share

Recommended Posts

Ik heb afgelopen jaar zelf een Fiat Ducato naar volledig ingerichte camper omgebouwd en daarbij hulp gehad van een electricien. Hij heeft mijn electrische installatie ingebouwd. Helaas werkt hij niet meer en lukt het mij niet de piekbelasting te vinden. (ik wil een nieuwe waterkoker). Kan iemand mij hier antwoord op geven als ik hier mijn apparatuur noem? VElithium 200Ah Smart accu, Multiplus Compact 12/2000/80-30, Smart Solar MPPT 100/30 (2 zonnepanelen), BMS Safety relay, \RD (30mA &MCB (16A, VE.Bus BMS, TS 800C. En nog wat Fuses en controlepanelen. Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Share on other sites

De Victron 12V/200Ah Smart lithium accu heeft een aanbevolen maximale continue belasting van >200 ampere en een maximum continue belasting van 400 ampere.

Zie specificaties hier.


De Victron Multiplus 12V/2000VA kun je bij 25 graden maximaal belasten tot 1600 Watt, bij 40 graden tot 1400 Watt en kan korte pieken aan van maximaal 3500 Watt.

Zie specificaties hier.


De rest van de techniek is voor het opladen en beveiligen en voor het maximum veilige aansluitvermogen minder belangrijk.

 

Als de omvormer continue 1600 Watt levert kost dit gedeeld door 12 volt 133,33 ampere, plus verliezen in de omvormer, zeg maximaal ca. 135-140 ampere.

Dit kan de Victron 200Ah accu makkelijk aan, zelfs met de korte piekbelasting van maximaal 3500 Watt gedeeld door 12 volt is ca. 300 ampere lukt dit prima.

 

Ik zou persoonlijk iets onder de veilige grens gaan zitten en daarom een waterkoker van maximaal 1500 Watt nemen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ja hoor geen probleem. Dit is de reden dat meer mensen een dikke lithiumaccu en omvormer in de camper nemen, om zeker te zijn dat ze hun geliefde koffiemachine kunnen gebruiken. In jullie geval is er een kwalitatief hoogwaardige Victron installatie in de camper gemaakt, dat heeft vast wat gekost maar zal je veel plezier geven.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...